کشف فلزات سمی در ادرار ویپرها

یک مطالعه جدید و قابل توجه که توسط محققان دانشگاه نبراسکا انجام شد، میزان بالایی از سرب و اورانیوم را در نمونه‌های ادرار نوجوانانی که مکرراً از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، یافت.

به گزارش تکناک، جورج لیکینگ، از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه اوکلند گفت: من این مطالعه را به عنوان گزارشی طبقه‌بندی می‌کنم که هدف آن ترویج اضطراب شناور آزاد در مورد ویپینگ است. این احتمال وجود دارد که این مطالعه با ترساندن مردم، باعث سوق دادن آنها به سیگار کشیدن شود و به این ترتیب باعث آسیب جدی می‌شود. باید اخلاقیات انتشار را زیر سوال برد.

تحقیق مورد بحث در این هفته به‌طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و دلیل خوبی هم دارد چون سطوح غیرمعمول بالای سرب و اورانیوم در نمونه‌های ادرار نوجوانانی که مکرراً از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، یافت شده است. محققان دانشگاه نبراسکا که این مطالعه را انجام داده‌اند، نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض این نوع فلزات می‌تواند بر رشد مغز و اندام تأثیر بگذارد.

این یافته‌ها از داده‌های جمع‌آوری شده در یک پروژه در حال انجام به نام PATH (ارزیابی جمعیت تنباکو و سلامت) بدست آمده است. این پروژه در سال 2011 با ردیابی اثرات بلند مدت محصولات تنباکو بر سلامتی آغاز شد.

محققان بر روی موجی از داده‌های PATH که بین سال‌های 2018 و 2019 جمع‌آوری شده‌اند، تمرکز کردند. حدود 200 کاربر سیگار الکترونیکی با میانگین سنی 15 سال در این مطالعه شرکت کردند. آنها به سه دسته تقسیم شد: کاربرانی که گاه به گاه ویپ می‌کشیدند (ویپینگ بین یک تا پنج روز در هر روز) کاربران متناوب (بین شش تا 19 روز)، و کاربران مکرر (بیش از 20 روز). به عنوان بخشی از مطالعه PATH، همه شرکت‌کنندگان نمونه‌های ادراری خود را ارائه کردند که به محققان اجازه می‌داد سطوح فلزات از جمله سرب، اورانیوم و کادمیوم را ردیابی کنند.

یافته‌ها نشان داد که میزان سرب در ویپرهایی که متناوب و مکرر ویپ می‌کشیدند تا 30 درصد بیشتر از مصرف‌کنندگان گاه به گاه بود. میزان اورانیوم نیز نگران‌کننده بود و در مصرف‌کنندگان مکرر حدود دو برابر بیشتر از مصرف‌کنندگان گاه به گاه بود.

در حالی که این مقاله اولین مقاله‌ای نیست که نشان می‌دهد سیگارهای الکترونیکی می‌توانند کاربران را در معرض فلزات سمی قرار دهند، چندین متخصص که به آخرین تحقیقات مرتبط نیستند، معتقدند که این یافته‌ها به دلیل نقص در طراحی مطالعه تحریف شده‌اند.

یک محقق به نام کوین مک‌کانوی گفت: منابع بسیاری از عدم قطعیت در مورد آنچه در این مطالعه می‌گذرد و اینکه چگونه می‌توان یافته‌های این مطالعه را تفسیر کرد، وجود دارد که فکر نمی‌کنم هنوز بتواند نگرانی‌های واقعی برای سلامتی ایجاد کند.

لیون شهاب از گروه تحقیقاتی تنباکو و الکل کالج دانشگاه لندن، خاطرنشان کرد که بسیاری از سطوح مواجهه گزارش شده در این مطالعه مطابق با مقادیر مرجع عمومی جمعیت است. بنابراین سطوح سرب ذکر شده، خیلی بالاتر از آنچه در بزرگسالانی که از ویپ استفاده نمی‌کنند،‌ دیده می‌شود، نیست.

شهاب گفت: بنابراین این مطالعه نمی‌تواند چیزی در مورد افزایش مطلق قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی در این جمعیت به ما بگوید و تنها در مورد مواجهه نسبی در میان مصرف‌کنندگان کمتر و مکرر سیگار الکترونیکی است.

لیکینگ افزود: محققان درباره استنباط علمی از داده‌ها به‌طور انتقادی فکر نکرده‌اند. مشکل ویپینگ این است که اعتیادآور است. اضطراب در مورد اعتیاد باعث شده است که محققان تلاش کنند تا آسیب‌های فیزیکی واقعی را کشف کند، اما تاکنون موفق نشد‌ه‌اند. در مقایسه با سیگار کشیدن، ویپینگ یک راه جایگزین بسیار مطمئن‌تر برای مقابله با اعتیاد به نیکوتین است.

مطالعه جدید در مجله Tobacco Control منتشر شده است.

(زیرنویس تصویر: همه دانشمندان موافق هستند که بهترین نتیجه برای سلامتی با اجتناب از سیگارهای الکترونیکی حاصل می‌شود)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.