درمان سرطان مغز با یک داروی پارکینسون قدیمی

محققان به تازگی کشف کرده اند که یک داروی پارکینسون قدیمی که قبلاً برای درمان علائم بیماری پارکینسون استفاده می‌شد، ممکن است در درمان سرطان سینه پخش شده و همچنین متاستازهای مغزی که اغلب نتیجه آن است، مؤثر باشد.

به گزارش تکناک، این دارو تغییر کاربری داده شده، پتانسیل درمان نوآورانه‌ای را در مبارزه با سرطان دارد.

سرطان سینه یکی از علل اصلی متاستازهای مغزی و شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان است.

درمان متاستازهای مغزی سرطان سینه می تواند دشوار باشد زیرا سد خونی-مغزی محافظتی بدن (BBB) اغلب در برابر داروهایی که سلول های سرطانی را از بین می برند، غیرقابل نفوذ است.

در یک مطالعه جدید، محققان در Northwestern Medicine در ایالات متحده آمریکا به جستجوی دارویی پرداختند که بتواند از BBB عبور کند و در از بین بردن سلول های سرطانی موثر باشد و به نظر می رسد که داروی مورد نظر خود را پیدا کرده اند.

جواد فارس، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اهمیت این پروژه در پتانسیل آن برای پرداختن به یک چالش بالینی مهم است که آن درمان متاستازهای مغزی، به ویژه در زمینه سرطان سینه است. این امر امیدی را برای بهبود کیفیت زندگی و نتایج بقا برای تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به متاستازهای مغزی که یک عارضه شایع و جدی سرطان است، ارائه می دهد. شناسایی یک عامل درمانی جدید به نام متیکسن، و بینش های مکانیکی آن، بعد امیدوارکننده ای به زمینه تحقیقات و درمان سرطان می بخشد.

محققان بیش از 320 داروی بازدارنده مولکول کوچک سیستم عصبی مرکزی تایید شده توسط FDA را غربالگری کردند که از BBB عبور می کنند. در میان داروهای آزمایش شده، متیکسن که دارویی است که برای درمان علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود اما اکنون دیگر از آن استفاده نمی شود،‌ به عنوان یک کاندید برتر برای از بین بردن سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان سینه متاستاتیک و متاستازهای مغزی شناخته شد.

تجویز متیکسن به موش‌ها نه تنها اندازه تومورهای سرطان سینه را کاهش داد، بلکه طول عمر موش‌های مبتلا به متاستازهای چند عضوی، متاستازهای انفرادی و چندگانه مغزی را افزایش داد.

محققان مشاهده کردند که متیکسن با فعال‌سازی پروتئین NDRG1، باعث ایجاد اتوفاژی ناقص در سلول‌های سرطانی می‌شود؛ جایی که زباله‌های سلولی تجمع می‌کنند و بازیافت و استفاده مجدد نمی‌شوند که همین مسئله منجر به مرگ یا آپوپتوز سلول می‌شود. حذف ژن NDRG1 با استفاده از ویرایش ژن CRISPR-Cas9، منجر به تکمیل اتوفاژی و برگشت اثر آپوپتوز متیکسن شده است.

فارس گفت: این مطالعه اهمیت بالینی متیکسن را به عنوان یک عامل درمانی امیدوارکننده برای درمان سرطان متاستاتیک و متاستازهای مغزی (brain : organ that serves as the center of the nervous system in all vertebrate and most invertebrate animals) نشان می دهد. این دارو به دلیل داشتن حداقل عوارض جانبی گزارش شده در انسان مورد توجه قرار گرفت.

این مطالعه در مجله The Journal of Clinical Investigation منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.