درمان فشار خون بالا با نمک غنی شده با پتاسیم

کارشناسان توصیه می‌کنند که برای مبارزه با فشار خون بالا و خطرات مربوط به سلامت، از نمک غنی شده با پتاسیم و کم سدیم استفاده کنید. این توصیه به دنبال شواهدی است که نشان می‌دهد نمک غنی‌شده با پتاسیم می‌تواند مصرف سدیم را کاهش داده و دریافت پتاسیم را افزایش دهد و یک راه‌حل عالی از نظر طعم و مزه برای یک مشکل گسترده ارائه می‌دهد. با وجود مزایای آن و رعایت بیماران، دستورالعمل‌های فعلی به ندرت این جایگزین‌های نمک را تایید می‌کنند، شکافی که در صورت رفع آن، می‌تواند سالانه از میلیون‌ها مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که یک تغییر کوچک در مصرف نمک می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر مدیریت فشار خون بالا تأثیر بگذارد.

به گزارش تکناک، یک گروه بین المللی از کارشناسان توصیه‌ای برای گنجاندن نمک کم سدیم و غنی شده با پتاسیم را در دستورالعمل‌های درمان فشار خون بالا صادر کرده‌اند که در مجله علمی انجمن قلب آمریکا یعنی Hypertension  منتشر شده است.

میزان بالای مصرف سدیم و میزان پایین دریافت پتاسیم بسیار شایع هستند و هر دو با فشار خون بالا و خطر بیشتر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس مرتبط هستند. استفاده از جایگزین نمک در جایی که بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین می‌شود، هر دو مشکل را به‌طور همزمان برطرف می‌کند.

یکی از محققان این مطالعه، پروفسور آلتا شوته گفت: علیرغم داده‌های حاصل از آزمایش‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده که فواید سلامتی جایگزین‌های نمک غنی‌شده با پتاسیم و سدیم را نشان می‌دهد، از چنین نمک‌هایی به ندرت استفاده می‌شود.

او گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که دستورالعمل‌های بالینی فعلی، توصیه‌های ناقص و متناقضی در مورد استفاده از این جایگزین‌های نمک ارائه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به انبوهی از شواهد موجود، ما احساس می‌کنیم که زمان آن فرا رسیده است که جایگزین‌های نمک را در دستورالعمل‌های درمانی برای کمک به رسیدگی به آمار روزافزون فشار خون بالا و کنترل نشده در سراسر جهان و کاهش مرگ‌های قابل پیشگیری بگنجانیم.

مزایا و درک طعم

نمک غنی شده با پتاسیم می‌تواند به عنوان جایگزینی مستقیم برای نمک معمولی (کلرید سدیم) از نظر چاشنی، نگهداری یا تهیه غذاها باشد. نکته مهم این است که در حالی که سایر استراتژی‌های کاهش نمک باعث می‌شود غذاها طعم کمتری نمکی داشته باشند، تغییر نمک غنی‌شده با پتاسیم توسط اکثر مردم غیرقابل تشخیص است.

اثرات ناخواسته طعم، دلیل اصلی شکست خوردن تلاش‌ها برای کاهش مصرف نمک برای بیش از دو دهه است. تمایل بیماران به استفاده از نمک غنی شده با پتاسیم این مانع را برطرف می‌کند، به همین دلیل است که این کار موثر است.

یک همکاری جهانی از محققان از ایالات متحده، استرالیا، ژاپن، آفریقای جنوبی و هند، 32 دستورالعمل جداگانه برای درمان فشار خون را بررسی کردند که شامل دو دستورالعمل از سازمان‌های جهانی، پنج دستورالعمل از سازمان‌های منطقه‌ای و 25 دستورالعمل از سازمان‌های کشوری که بین 1 ژانویه 2013 و 21 ژوئن 2023 منتشر شد.

آنها به این نتیجه رسیدند که همه دستورالعمل‌ها به کاهش سدیم اشاره دارد و اکثر آنها کاهش مصرف نمک را توصیه می‌کنند. همچنین بسیاری از این دستورالعمل‌ها افزایش مصرف پتاسیم در رژیم غذایی را توصیه کردند، اما تنها دو مورد (دستورالعمل های چینی و اروپایی) توصیه خاصی برای استفاده از نمک غنی شده با پتاسیم ارائه کردند.

دکتر تام فریدن، رئیس و مدیر عامل  Resolve to Save Lives که یک سازمان بهداشت عمومی جهانی است که بر پیشگیری از 100 میلیون مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی متمرکز است، گفت که تعداد افراد مبتلا به فشار خون در 30 سال گذشته دو برابر شده و به حدود 1.3 میلیارد نفر رسیده است.

فریدن افزود: فشار خون بالا سالانه بیش از ده میلیون نفر را می کشد، تقریباً 20 نفر در هر دقیقه. 20 درصد از این مرگ‌ها را می‌توان با یک عامل مرتبط دانست و آن هم مصرف بیش از حد نمک است. بر اساس مطالعات، شواهد کمی وجود دارد که ثابت کند اکثر بیماران مبتلا به فشار خون بالا و خانواده‌هایشان باید مصرف کلی نمک خود را کاهش دهند و هنگام انتخاب مصرف نمک، باید از نمک معمولی به نمک غنی‌شده با پتاسیم روی آورند. این کار به کاهش فشار خون و محافظت در برابر عوارض جدی مانند سکته مغزی و مرگ زودرس کمک می‌کند.

دکتر فریدن بر تغییر مورد نیاز در محیط غذایی تأکید کرد. به عنوان یک جامعه، ما باید در دسترس بودن و دسترسی به نمک‌های غنی شده با سدیم کم و پتاسیم را در خانه، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی را در اولویت قرار دهیم. این محصولات نباید به عنوان یک کالای لوکس به بازار عرضه یا قیمت‌گذاری شوند. نمک کم سدیم و غنی شده با پتاسیم می‌تواند به گزینه‌ای جدید تبدیل شود.

موانع و توصیه‌ها

یکی دیگر از موانع استفاده از نمک سدیم کم و پتاسیم بالا، نگرانی در مورد ایجاد سطوح بالای پتاسیم در خون (هیپرکالمی) در افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته است.

پروفسور بروس نیل، مدیر اجرایی موسسه جورج استرالیا و پروفسور اپیدمیولوژی بالینی در امپریال کالج لندن، گفت: واضح است که بیماران مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته نباید از نمک‌های غنی شده با پتاسیم استفاده کنند، اما این موضوع برای بخش بسیار کمی از جمعیت صدق می کند. به این بیماران توصیه می‌شود از مصرف نمک خودداری کنند.

تا به امروز هیچ مشکل یا آسیب جدی ناشی از هیپرکالمی در هیچ یک از آزمایش‌ها ثبت نشده است، اگرچه همه آنها در محیط‌های بالینی انجام شده‌اند. توصیه محققان برای استفاده از نمک‌های غنی شده با پتاسیم برای فشار خون بالا بر این اساس است که بیماران تحت نظر پزشک از آن استفاده کنند. پزشکان می‌دانند که نمک غنی شده با پتاسیم را در صورت وجود بیماری کلیوی توصیه نکنند و بدین صورت می‌توان از خطرات برای این بیماران جلوگیری کرد.

نویسندگان استدلال کردند که با توجه به اینکه نمک غنی شده با پتاسیم یکی از معدود مداخلات غذایی است که بیماران در دراز مدت از آن پیروی می‌کنند، منطقی است که حداقل استفاده از نمک غنی شده با پتاسیم را برای همه افراد مبتلا به فشار خون بالا در نظر گرفته شود.

محققان در نهایت گفتند: ما قویاً سازمان‌های راهنمای بالینی را تشویق می‌کنیم تا توصیه‌های خود را در مورد استفاده از جایگزین‌های نمک غنی‌شده با پتاسیم در اولین فرصت بررسی کنند. اگر جهان از استفاده از نمک معمولی به غنی‌شده با پتاسیم روی بیاورد، سالانه از میلیون‌ها سکته مغزی و حمله قلبی جلوگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.