درمان موثر ام اس با روشی نوین

محققان با استفاده از میکروذرات درمانی آسیب سلول‌های عصبی را در موش‌های مبتلا به علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) را از بین بردند و بیش از یک سوم موش های مبتلا به این بیماری را درمان کردند.

به گزارش تکناک، یافته جدید این پتانسیل را دارد که منجر به شکل گیری درمان‌های جدید نه تنها درمورد بیماری ام اس بلکه سایر بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی غیرقابل درمان است که توسط سلول های ایمنی بدن به اشتباه به اعصابی که اطلاعات را به مغز و نخاع می فرستند، حمله می کنند. این بیماری نزدیک به 3 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

سلول های ایمنی T، بخشی از اولین خط دفاعی بدن در برابر مهاجمان و عوامل خارجی هستند. با این حال، در بیماری ام اس، این سلول های ایمنی T تشخیص نمی دهند که غلاف چربی محافظ (میلین) که سلول های عصبی را می پوشاند، بخشی طبیعی در بدن است و آن را یک عامل خطرناک به حساب می آورد و به آن حمله می کند و باعث التهاب و آسیب به اعصاب بدن می شود.

آسیب به میلین، در انتقال تکانه های عصبی از سراسر بدن به مغز اختلال ایجاد می کند. از طرف دیگر سلول‌های T تنظیمی که T regs نام دارند، به سرکوب التهاب بیش از حد در بیماری‌های خودایمنی معروف هستند.

در یک مطالعه جدید، محققان موسسه پزشکی جان هاپکینز از درمانی استفاده کردند که از طریق ریزذرات به موش‌های مبتلا به علائم ام اس ارائه شد که به عنوان درمانی امیدوارکننده برای این بیماری ناتوان‌کننده در نظر گرفته می شود. قاعده این درمان خیلی ساده است: اگر سلول‌های T reg خوب، سلول‌های T بد را کنترل کنند، ممکن است از نابودی پوشش میلین جلوگیری کنند.

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است که شبکه بزرگی از عروق، گره ها، اندام ها و بافت ها را تشکیل می دهد که میزان مایعات بدن را کنترل می کند و در برابر عفونت ها از بدن دفاع می کند. مایعی که لنف نام دارد حاوی گلبول های سفید است.

جردن گرین، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما ریزذرات بارگذاری شده را در نزدیکی بافت لنفاوی تزریق می‌کنیم تا تولید و رشد T regs را تحریک کنیم و انتقال آنها به سیستم عصبی مرکزی از طریق سیستم لنفاوی را تسهیل کنیم. یافته‌های مطالعه ما نشان داد که در همه موش‌های مورد آزمایش، سلول های T regs فعالیت خودایمنی عوامل مؤثر بر میلین را متوقف کرد، از آسیب بیشتر به عصب جلوگیری کرد و به آنها زمان لازم برای بهبودی را داد.این یافته ها محققان را تحت تاثیر قرار داد.

آنها افزودند: با استفاده از این روش درمانی بر روی موش ها، ما متوجه شدیم که می‌توانیم رشد Tregs را افزایش دهیم و به طور همزمان تعداد عوامل تأثیرگذار در این بیماری را کاهش دهیم و در نتیجه علائم مشابه ام‌اس را در 100 درصد موارد از بین ببریم. مشاهده دستیابی به بهبودی کامل در 38 درصد موش ها یا به عبارتی بیش از یک سوم از موش ها، شگفت انگیز بود.

محققان قصد دارند تا در آینده نزدیک اثربخشی درمان جدید خود را برای ام اس به کمک مطالعات بیشتر با هدف مقابله با دیابت نوع 1 که یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی است، تایید کنند.

محققان معتقدند که درمان آنها پتانسیل درمان تعدادی از بیماری های خود ایمنی را دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.