درمان موثر سرطان با میتوکندری مهندسی‌شده

به‌تازگی محققان ارتباطی منحصر به فرد بین جهش‌های DNA میتوکندری مهندسی‌شده و اثربخشی داروهای سرطان کشف کرده‌اند.

به گزارش تک‌ناک، میتوکندری که اغلب به عنوان کارخانه‌های انرژی در سلول‌ها شناخته می‌شود، نقشی اساسی در این پیشرفت جدید ایفا می‌کند. دانشمندان با سیم‌کشی مجدد DNA میتوکندری‌ها، جهش‌هایی ایجاد کردند که مشخص می‌کند سرطان چقدر به ایمنی درمانی پاسخ می‌دهد. درمان‌های ایمونوتراپی از دفاع طبیعی بدن برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند.

اولین بار است که این مطالعه ارتباط مستقیمی بین جهش‌های DNA میتوکندری و پاسخ به درمان سرطان ایجاد کرده است. در کمال تعجب، بیشتر احتمال دارد تومورهایی با سطوح بالایی از این جهش‌ها به طور قابل توجهی به داروهای ایمونوتراپی مانند نیولوماب پاسخ دهند.

نیولوماب که دارویی است که در حال حاضر برای درمان سرطان‌های مختلف از جمله ملانوما، سرطان ریه، سرطان کبد و سرطان روده استفاده می‌شود، با آزاد کردن چیزی مانند ترمز بر روی سیستم ایمنی عمل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد به طور موثرتری به سلول‌های سرطانی حمله کند.

دانشمندان بر این باورند که آزمایش‌های معمول برای جهش‌های DNA میتوکندریایی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانی را که بیشتر از ایمونوتراپی سود می‌برند، قبل از شروع درمان شناسایی کنند.

علاوه بر این، محققان در حال بررسی امکان تقلید از اثرات جهش‌های DNA میتوکندری برای پاسخگویی بیشتر سرطان‌های مقاوم به درمان به ایمونوتراپی هستند. این رویکرد به طور موثر می تواند کاربرد ایمونوتراپی را گسترش دهد و به نفع جمعیت بیشتری از بیماران سرطانی باشد.

دکتر پیام گاماژ، نویسنده ارشد این مطالعه، بر اهمیت این تحقیق در ارائه رویکردی جدید برای مبارزه با سرطان تاکید کرد. او تاکید کرد که جهش‌های مهندسی شده در DNA  میتوکندری، تومورها را نسبت به ایمونوتراپی حساس‌تر می‌کند و ابزاری قدرتمند برای متوقف کردن پیشرفت سرطان ارائه می دهد.

دکتر اد رزنیک، یکی از نویسندگان این مقاله از تاثیر مستقیم جهش‌های DNA میتوکندری بر تومور و تأثیر مستقیم بر سلول‌های اطراف، ابراز شگفتی کرد. این کشف غیرمنتظره می‌تواند برای آسیب پذیرتر کردن تومورها در برابر درمان مورد سوء استفاده قرار گیرد و استراتژی جدیدی برای مقابله با سرطان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.