درمان موثر سرطان مثانه با نوع جدیدی از شیمی درمانی

محققان موسسه سرطان تیش نشان دادند که چرا نوع خاصی از شیمی درمانی که سیس پلاتین نام دارد، نقش بسزایی در درمان موثر سرطان مثانه دارد.

به گزارش تکناک، این یافته‌ها، ویژگی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی سیس پلاتین را به‌ویژه زمانی که با ایمونوتراپی ترکیب می‌شود، نشان می‌دهند و ممکن است کلید درمان سرطان مثانه متاستاتیک درگروهی از بیماران باشند.

سرطان مثانه سالانه تقریباً 83000 نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می‌دهد و شکل متاستاتیک آن بسیار طاقت‌فرسا است. این مطالعه به رهبری دکتر متیو گالسکی، به حل این معمای طولانی مدت می‌پردازد که چرا سیس پلاتین در درمان سرطان مثانه بهتر از سایر شیمی درمانی ها مانند کربوپلاتین عمل می کند.

دکتر گالسکی خاطرنشان کرد: ما دهه‌ها است که می‌دانیم سیس پلاتین در درمان سرطان مثانه بهتر از کاربوپلاتین عمل می‌کند؛ با این حال، مکانیسم‌های اساسی این مشاهدات بالینی تا کنون مبهم باقی مانده‌اند.

این مطالعه بینش‌های ارزشمندی را در مورد اینکه چرا شیمی‌درمانی مبتنی بر سیس پلاتین، کنترل پایداری که در برخی از بیماران به‌دست می‌آید را ارائه می‌دهد و پایه و اساس اصلاح رژیم‌های درمانی را برای بهره‌برداری از اثرات تعدیل‌کننده ایمنی سیس‌پلاتین، فراهم می‌کند.

سیس پلاتین باعث ایجاد تغییرات در فعالیت ژن می شود

ما می‌دانیم که درمان سرطان مثانه متاستاتیک با روش‌های موجود دشوار است. این مطالعه نشان می‌دهد که شیمی‌درمانی سیس پلاتین ممکن است زمانی مؤثر باشد که یک پاسخ ایمنی از قبل موجود و محدود علیه تومور وجود داشته باشد.

علاوه بر این، توانایی سیس پلاتین برای آسیب رساندن به DNA در سلول‌های سرطانی می‌تواند باعث تغییراتی در فعالیت ژن شود که توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

این تحقیق نشان داد که شیمی‌درمانی سیس پلاتین زمانی که بدن قبلاً یک پاسخ ایمنی ضعیف به تومور ایجاد کرده باشد، اثربخشی بیشتری را از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، این مطالعه مشخص کرد که سیس پلاتین باعث آسیب DNA در سلول های سرطانی می شود و باعث ایجاد تغییرات در فعالیت ژن می‌شود. این تغییرات ممکن است به بهبود ظرفیت سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی کمک کنند.

این تحقیق که به عنوان بخشی از یک تلاش مشترک شامل نمونه‌های زیستی از یک آزمایش بین‌المللی سه مرحله‌ای انجام شد، امیدی را برای درمان‌های ترکیبی هدفمندتر و مؤثرتر ارائه می‌کند  و می‌تواند میزان موفقیت متفاوت آزمایش‌های بالینی را که شیمی‌درمانی‌های مختلف را با ایمونوتراپی ترکیب می‌کنند، توضیح دهد.

در حالی که این پیشرفت نویدبخش است، محققان هشدار می‌دهند که مطالعات بیشتری برای درک کامل پیچیدگی‌های تعامل سیس پلاتین با سیستم ایمنی مورد نیاز است. با این وجود، این یافته‌ها گام مهمی به جلو در تلاش برای ارائه درمان‌های مؤثرتر سرطان متاستاتیک مثانه است که امیدی دوباره برای بیمارانی که با این بیماری طاقت‌فرسا مواجه هستند، فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.