دُز یادآور فایزر ایمنی ۴ برابری در برابر اُمیکرون ایجاد کرد

فایزر می گوید که دز یادآور دو ظرفیتی ای تولید کرده است که در افراد مسن می تواند مقابل گونه ای از ویروس اُمیکرون 4 برابر بهترعمل کند.

به گزارش تک ناک، دز یادآور دو ظرفیتی جدید کووید-19 این شرکت سطوح آنتی بادی خنثی کننده ای را تحریک می کند که در افراد مسن تر نسبت به مواردی که پس از دز اصلی مشاهده شده بود، چهار برابر بیشتر در برابر زیر متغیرهای Omicron BA.4/BA.5 ایمنی ایجاد می کنند.
داده های جدید ممکن است به کاهش نگرانی ها در مورد اینکه آیا دز بوستر یا یادآور به روز شده نسبت به دز قبلی بهبود یافته است کمک کند. اما کمپین پاییز( با هدف جلوگیری از موج ویرانگر زمستانی دیگر) هنوز با چالش های قابل توجهی روبرو است. به دلیل یک موضوع اصلی، تعداد بسیار کمی از آمریکایی ها آستین های خود را بالا می زنند تا سرنگ را دریافت کنند.

تقویت بهتر
همه کارشناسان موافق هستند که واکسن یادآور جدید، مانند واکسن قدیمی، پاسخ‌های ایمنی رو به کاهش به SARS-CoV-2 را احیا می‌کند و محافظت قوی در برابر COVID-19 شدید ایجاد می‌کند.
اما برخی کارشناسان در مورد اینکه آیا دز بوستر دو ظرفیتی به روز شده که تا حدی زیرمتغیرهای omicron BA.4/BA.5 را هدف قرار می دهد نسبت به دز قبلی در جلوگیری از عفونت های خفیف در برابر زیر متغیرها، مزیت بالینی معنی داری را ابراز کرده اند یا خیرمشکوک هستند.
داده‌های جدیدی که امروز توسط فایزر و شریکش بیونتک منتشر شد، مستقیماً به این سؤال نمی‌پردازد، بلکه فقط داده‌هایی را در مورد سطوح آنتی‌بادی ارائه می‌کند.
این گزارش داده‌هایی در مورد اینکه آیا احتمال ابتلای افرادی که واکسن دو ظرفیتی یادآور می زنند نسبت به افرادی که واکسن قدیمی می زنند نسبت به عفونت با SARS-CoV-2 بیشتر است یا خیر ارائه نمی دهد. با این حال، افزایش چهار برابری در آنتی بادی های خنثی کننده چشمگیر است و تصور می شود که نشان دهنده تفاوت معنی دار بالینی درمحافظت است.
فلوریان کرامر، متخصص واکسیناسیون در دانشکده پزشکی Mount Sinai در منهتن، به استات نیوز گفت: چهار برابر معمولاً برای بسیاری از ما نقطه قطع کردن جادویی است وقتی به خنثی سازی نگاه می کنیم. به نظر می رسد چهار برابر معنای خاصی دارد.
فایزر و بیونتک برای تجزیه و تحلیل خود، سطوح آنتی بادی را در بزرگسالان بالای 55 سال که دوز چهارم واکسن دو ظرفیتی جدید (36 شرکت کننده) یا واکسن یادآور اصلی (40 شرکت کننده) را دریافت کردند، مقایسه کردند.

این دو شرکت سطوح آنتی‌بادی را درست قبل از تقویت‌کننده و یک ماه پس از آن بررسی کردند. این دو گروه دارای ترکیبات طبقه بندی شده و مشابهی از افرادی بودند که شواهدی مبنی بر عفونت SARS-CoV-2 در گذشته داشتند و افرادی که نداشتند.
در ابتدا، دو گروه سطوح آنتی بادی مشابهی داشتند. اما یک ماه پس از دز یادآور، آنها از هم جدا شدند. شرکت‌کنندگانی که دز یادآور دو ظرفیتی دریافت کردند، شاهد افزایش 13.4 برابری سطح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه BA.4/BA.5 بودند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که با تقویت‌کننده اصلی تقویت شده بودند، تنها شاهد افزایش 2.9 برابری در آنتی‌بادی‌های ضد BA.4/BA.5 را نشان دادند.

این شرکت‌ها همچنین خاطرنشان کردند که گروهی متشکل از 38 شرکت‌کننده از سنین 18 تا 55 سال شاهد افزایش 9.5 برابری آنتی‌بادی‌ها علیه BA.4/BA.5 بودند. با این حال، آنها داده های مقایسه ای افراد در این گروه سنی را که تقویت کننده اصلی دریافت کرده بودند، گزارش نکردند.
درآخر، شرکت‌ها گزارش دادند که بیشترین دستاوردها در سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده در شرکت‌کنندگان بدون عفونت قبلی مشاهده شده است.

چالش ها
اما دز یادآور همچنان با چالش هایی مواجه است، از جمله اینکه BA.5 در حال کاهش است. طبق آخرین داده‌های نظارتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این هفته این نوع فرعی که مدت‌ها حکمرانی می‌کرد، بیشتر سقوط کرد و 39 درصد موارد در ایالات متحده را تشکیل می‌داد.
زیرشاخه BA.5 BQ.1 و BQ.1.1 در حال افزایش هستند و در هفته های آینده غالب خواهند شد. در حال حاضر، آنها به ترتیب 16.5 درصد و 19 درصد از موارد ایالات متحده را تشکیل می دهند.
مشخص نیست که دز یادآور در برابر زیرشاخه های جدید مرتبط با BA-5 چگونه عمل خواهد کرد. اما، داده های اولیه نشان می دهد که هنوز هم ممکن است از نظر سطح آنتی بادی از دز اصلی بهترعمل کند.
آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، گفت: با ورود به فصل تعطیلات، امیدواریم این داده‌های به‌روز مردم را تشویق کند تا به محض اینکه واجد شرایط هستند، به دنبال دز یادآور دو ظرفیتی COVID-19 باشند تا سطح بالایی از محافظت در برابرOmicron BA.4 و BA را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.