دورخیز JetZero برای ساخت یک هواپیمای منحصربه فرد

شرکت JetZero قراردادی 235 میلیون دلاری با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا برای ساخت نمونه اولیه هواپیمای بال ترکیبی منحصر به فرد (BWB) خود منعقد کرده است.

به گزارش تکناک، هدف این قرارداد رشد فناوری BWB و تلاش برای نشان دادن قابلیت های آن برای کاربردهای نظامی و تجاری است. JetZero و نیروی هوایی اعلام کرده‌اند که در پی اعلام قرارداد در روز چهارشنبه، قصد دارند یک هواپیمای نمایشی در ابعاد کامل تا سال 2027 بسازند.

30 درصد کاهش کشش آیرودینامیکی

هواپیماهای سنتی، کم و بیش از یک بدنه لوله شکل بلند با بال ها و تثبیت کننده های عمودی که روی آن پیچ شده اند، تشکیل می شوند. این طراحی برای بیش از یک قرن عالی عمل کرده است، اما به توجه به اصطلاح بهره وری سوخت، کارایی خود را از دست داده است. از سوی دیگر، BWB، بدنه هواپیما را با بال با نسبت ظاهری بالا ترکیب می‌کند و کشش آیرودینامیکی را حداقل تا 30 درصد کاهش می‌دهد و صعود راحت تر را فراهم می‌کند. افزایش کارایی، برد پروازی را افزایش میدهد و زمان تحویل بار را کوتاه میکند که همگی در کاهش خطرات لجستیک بسیار مهم هستند.

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی توضیح داد: هواپیمای بال ترکیبی پتانسیل کاهش قابل توجه مصرف سوخت و افزایش دسترسی جهانی را دارند. وی افزود: جابجایی پر سرعت و کارآمد نیروها و محموله ها و در فواصل طولانی یک قابلیت حیاتی برای فعال کردن استراتژی امنیت ملی است.

اگرچه مفهوم بدنه بال ترکیبی برای مدتی مطرح بوده است، پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر امکان تولید نمونه‌های اولیه در مقیاس بزرگ‌تر را فراهم کرده است. برای مثال، بوئینگ قبلاً نسخه‌های کوچک‌تری از X-48 خود را ساخته و آزمایش کرده است و لاکهید مارتین طراحی بدنه بال هیبریدی را در تونل‌های باد آزمایش کرده است. با کمک مواد بهبود یافته و تکنیک های ساخت، نیروی هوایی اکنون می تواند توسعه نمونه های آزمایشی را در ابعاد کامل دنبال کند.

دکتر راوی چوداری، معاون وزیر نیروی هوایی در امور انرژی، تاسیسات و محیط زیست گفت: کمی بیش از صد سال از زمانی که چند نیروی هوایی شجاع به آسمان آمدند و اولین قابلیت سوخت‌گیری هوایی را به اثبات رساندند، می‌گذرد. این اتفاق برد جهانی نیروی هوایی ما را گسترش می‌دهد. این قرارداد نیز نقطه عطف تحول برانگیز دیگری برای نیروی هوایی است.

مصارف تجاری

در جریان جلسه توجیهی روز چهارشنبه، مقامات، پتانسیل طرح JetZero را برای تانکرهای سوخت‌رسان نیروی هوایی و هواپیماهای باری برجسته کردند. علاوه بر این، آنها خاطرنشان کردند که این طرح می تواند با افزایش فضای صندلی یا بار و کاهش هزینه های سوخت، به نفع خطوط هوایی مسافری و باری باشد.

تام اولری، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران JetZero که در لس آنجلس مستقر است، گفت: بخش تجاری صنعت هوانوردی تشنه راه حل هایی است که مصرف سوخت را کاهش دهد. در حالی که اولری اعتراف کرد که مبلغ قرار داد نیروی هوایی کمتر از مقدار مورد نیاز آنها برای ساخت یک نمونه اولیه کامل است، او اطلاعات محدودی در مورد بودجه شرکت ارائه کرد. وی افزود: در حالی که کل بودجه ما دولتی نیست، سرمایه گذاری خصوصی و شرکای ما در این امر مشارکت خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.