دیتا سنتر گوگل به نسل چهارم پردازنده‌ها مجهز می‌شود

بر اساس گزارش جدید سایت Information ، گوگل در تلاش برای توسعه پردازنده های دیتاسنتر خود به نسل چهارم پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش تکناک، گوگل در ساخت پردازنده به تازگی به یک نقطه عطف کلیدی رسیده است، به این معنی که گوگل می تواند برنامه ریزی کند تا از سال 2025 سرورهای دیتاسنتر هایش را به پردازنده های جدید ساخت خود مجهز کند.

این اولین پردازنده ای نیست که گوگل با موفقیت از طریق تحقیق و توسعه ساخته است است . این شرکت قبلا یک ASIC برای سرورها و یک SoC برای دستگاه های تلفن همراه ساخته است. این غول جستجو از سال 2015 شروع به استفاده از واحد پردازش تنسور (TPU) داخلی خود کرد.

TPU یک ASIC بود که برای سرعت بخشیدن به یادگیری ماشین هوش مصنوعی و شبکه عصبی طراحی شده بود، که در SSD های سفارشی، سوئیچ های شبکه و کارت های شبکه نیز کاربرد داشت. این TPU برای پردازش هوش مصنوعی، در چارچوب TensorFlow شرکت قرار گرفت، اما گوگل همچنان از CPU و GPU های شخص ثالث برای تعدادی دیگر از فرآیندها/وظایف پردازشی کلیدی استفاده می کند. TPU گوگل به نسل چهارم خود رسیده است و اکنون به نظر می رسد گوگل می خواهد در استفاده از پردازنده خود در حوزه سرور بیشتر پیش برود.

علاوه بر TPU ASIC، یک SoC بسیار کامل‌تر از Google برای استفاده در موبایل های ساخت گوگل وجود دارد. جدیدترین پردازنده Tensor G2 برای موبایل، آخرین هسته‌های Arm Cortex و گرافیک Mali G710 را با یک TPU سفارشی، یک ISP، یک هسته امنیتی و حافظه پنهان ترکیب می‌کند .این پردازنده  توسط سامسونگ با فرآیند 5 نانومتری ساخته شده است.

پیشرفت این پردازنده در سال‌های اخیر و TPU ممکن است به تبلور برنامه‌های توسعه پردازنده سرور جدید برای کنترل بیشتر، کارایی و کاهش TCO به گوگل  کمک کرده باشد.

گزارش سایت The Information نشان می‌دهد که گوگل سخت کار می‌کند تا از رقیب تجاری اش، سرور ابری آمازون پیشی بگیرد. آمازون پردازنده AWS Graviton خود را با معماری Arm در سال 2018 راه‌اندازی کرد و اکنون این پردازنده ها در نسل سوم خود قرار دارد و عملکرد و کارایی قابل توجهی را ارائه می‌دهند.

برخی دیگر از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط The Information حاکی از  این است که تیم تحقیق و توسعه پردازنده دیتاسنتر گوگل روی دو تراشه 5 نانومتری مبتنی بر Arm کار می کند. نام رمز این SoC طبق گزارش  «Cypress» است.

در همین حال، طرحی با اسم رمز «Maple» که بر اساس پایه‌های یک SoC فناوری مارول است، در شرکت TSMC در حال تولید آزمایشی است. ناظر هر دو طرح، Uri Frank، سال طراح کهنه کار پردازنده  اینتل است، که در مارس 2021 معاون مهندسی گوگل برای طراحی پردازنده سرور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.