معرفی یک سیستم عامل جدید در روسیه

یک سیستم عامل جدید به نام “M OS” در روسیه رونمایی شد .این سیستم عامل روسی که بر پایه هسته لینوکس است، به طور خاص برای استفاده در موسسات آموزشی طراحی شده است و توسط دپارتمان فناوری اطلاعات شهر مسکو در حال توسعه است.

به گزارش تکناک، تیم مسئول توسعه خدمات الکترونیکی و سیستم های فناوری اطلاعات در پایتخت با برنامه نویسان توسه دهنده روسی برای ساخت سیستم عامل  “M OS” همکاری کرده است.

تیمی متشکل از 25 توسعه دهنده روی توسعه “M OS” کار کرده اند و توسعه کیت توزیع این سیستم عامل شش ماه طول کشید. این محصول در حال حاضر به عنوان بخشی از رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و پنل های تعاملی در مدارس مسکو عرضه شده است. تیم پروژه مدرسه الکترونیک مسکو (MES) در حال پشتیبانی و توسعه سیستم عامل “M OS” است.

یک نماینده به CNews گفت: تیم MES از این سیستم عامل جدید و توسعه آن پشتیبانی می کند. وب سایت این سیستم عامل  نشان نمی دهد که سیستم عامل روسی بر اساس کدام توزیع لینوکس ایجاد شده است. همچنین اطلاعاتی مبنی بر اینکه در رجیستر وزارت توسعه‌دهندگان دیجیتال روسیه گنجانده شده است وجود ندارد.

digikala

کیت توزیع سیستم عامل M OS شامل مرورگرهای محبوبی مانند Chromium و Mozilla Firefox، کلاینت‌های ایمیل مانند Mozilla Thunderbird و Evolution، مجموعه‌های آفیس مانند P7-Office و LibreOffice و ابزارهای دیگر برای ایجاد اسکرین شات، ضبط ویدیو از روی صفحه و کار با فایل‌ها است. این سیستم از تمایز Role برای معلمان، والدین و دانش آموزان پشتیبانی می کند و از محیط گرافیکی KDE استفاده می کند.

سیستم عامل “M OS” چندین برنامه کاربردی داخلی و برنامه های تخصصی را برای معلمان و دانش آموزان ارائه می دهد. و این تنها سیستم عامل داخلی برای بخش آموزشی نیست. Basalt SPO، Red Soft و Astra Linux شرکت های دیگری هستند که راه حل های خود را در این زمینه ارائه می دهند. “M OS” دارای چندین مزیت از جمله رابط کاربری ساده و شهودی، عملکرد پایدار و قابل اعتماد و همچنین سطح بالایی از امنیت سایبری است.

به گفته یک منبع نزدیک به تیم توسعه سیستم عامل M OS یک نسخه از این سیستم عامل تقریباً برای پنل های تعاملی در تمام مدارس مسکو در حال اجرا است و این سیستم عامل جایگزین مجموعه نرمافزاری آفیس مایکرو سافت خواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که سایر سیستم عامل های داخلی مانند “Viola”، “Basalta SPO” و “Astra Linux” مدت هاست که در مدارس روسیه مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد مجوزهای سیستم عامل روسی تحویل داده شده به سازمان های آموزشی در نیمه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 که تقریباً 150000 مجوز سیستم عامل لینوکس Astra به مدارس روسیه  تحویل داده شد شش برابر شده است.

با این حال، به گفته یک منبع در بازار سیستم عامل های روسی، نگرانی هایی وجود دارد که سیستم عامل  “M OS” ممکن است در مقایسه با Astra Linux یک محصول ضعیف و ساده باشد. برخی همچنین استدلال کردند که از آنجایی که ایجاد توزیع لینوکس دیگر منطقی نیست. ارزیابی کیفیت “M OS” “بی معنی” است.

او پیشنهاد می کند که توسعه دهندگان باید لایسنس های سیستم عامل داخلی موجود را در نظر بگیرند و هرگونه عملکرد گمشده ای که مشتریان ممکن است به آن نیاز داشته باشند را بررسی کنند و تنها با این روش می توان یک سیستم عامل واقعا قدرتمند و پیشرفته را توسعه داد.

در نتیجه، توسعه سیستم عامل  “M OS”  با پشتیبانی از تیم پروژه مدرسه الکترونیک مسکو (MES) همراه با برنامه های کاربردی از پیش نصب شده و برنامه های تخصصی برای معلمان و دانش آموزان.یک گزینه سیستم عامل داخلی اضافی برای موسسات آموزشی در روسیه ارائه می دهدکه ممکن است آن را به یک انتخاب محبوب برای مدارس مسکو تبدیل کند. با این حال، تیم توسعه این سیستم عامل باید نگرانی‌های مربوط به کیفیت و عملکرد آن را برطرف کنند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.