پرواز 17 ساعته یک هواپیمای جنگنده با هوش مصنوعی

یک جت جنگنده آموزشی منحصربفرد شرکت لاکهید مارتین به نام VISTA X-62A به اولین هواپیمای جنگی تبدیل شده است که توسط هوش مصنوعی کنترل می شود .

یک جت جنگنده آموزشی منحصربفرد شرکت لاکهید مارتین به نام VISTA X-62A به اولین هواپیمای جنگنده تبدیل شده است که توسط هوش مصنوعی کنترل می شود .

به گزارش تکناک،این هواپیما طی یک پرواز آزمایشی از پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا در دسامبر 2021 به مدت بیش از 17 ساعت به هوا رفت.

یکی از مشکلات ناامید کننده هواپیماهای جنگی مدرن این است که مدت زمان توسعه آنها بسیار طولانی است. در جایی که هواپیمای افسانه ای Supermarine Spitfire از جنگ جهانی دوم تنها سه سال طول کشید تا وارد خدمت شود، ساخت هواپیمای جنگندهF-35 Lightning II   20 سال زمان برد و اولین نمونه هایی که تحویل داده شدند علیرغم وجود سفارشات عقب افتاده در حال حاضر منسوخ شده است.

همچنین مشکل آموزش خلبانان برای پرواز با هواپیماهایی که کارایی بالا دارند در انواع مختلف وجود دارد. نیروهای هوایی امروزی به دلیل هزینه های نجومی ساخت و نگهداری جنگنده ها بسیار کوچکتر از گذشته هستند، بنابراین آماده کردن تعداد کافی از این هواپیماهای کارآمد برای اهداف آموزشی دشوار است.

با توسعه هوش مصنوعی، مهندسان اکنون ابزاری دارند که می تواند با یک تیر دو نشان را بزند. مرکز تحقیقاتی Skunk Works لاکهید مارتین با همکاری شرکت Calspan اکنون هواپیمای آزمایشی شبیه‌سازی در حین پرواز متغیر (VISTA) را توسعه داده و در مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده در ادواردز برای تقلید از ویژگی‌های پروازی هواپیماهای مختلف استفاده می کند. این هواپیما همچنین می تواند به صورت مستقل عمل کند.

VISTA X-62A یک هواپیمای اصلاح شده F-16D Block 30 Peace Marble Il است که به تجهیزات اویونیک بلوک 40 مجهز شده است. این دستگاه که در ابتدا با نام NF-16D معرفی شد، به عنوان دارایی ملی ایالات متحده اعلام شد و در ژوئن 2021 به X-62A تغییر نام داد.

اگرچه ممکن است شبیه یک F-16 با رنگ‌های زیبا به نظر برسد، اما VISTA X-62A برخی از قابلیت‌های بسیار پیشرفته را در زیر پوسته آلیاژ آلومینیومی خود پنهان می‌کند. مهمترین آنها سیستم شبیه سازی VISTA (VSS) توسعه یافته توسط Calspan و الگوریتم پیروی از مدل لاکهید مارتین (MFA) و سیستم کنترل مستقل شبیه سازی (SACS) است.

 

دو مورد آخر که با هم ادغام شده اند، به هواپیما قابلیت های جدیدی می دهند که آن را به یک بستر آزمایشی پرواز برای خودرانی و هوش مصنوعی تبدیل می کند. سیستم SACS دارای معماری سیستم‌های باز سازمانی گسترده است Skunk Works (E-OSA) است که نسخه دوم (EMC2) کامپیوتر سازمانی عملیات را اجرا می‌کند. این سیستم همچنین به عنوان جعبه انیشتین شناخته می‌شود، که به سیستم‌های قدیمی‌تر اجازه می دهد به یکدیگر متصل شوند تا اطلاعات را در سراسر دامنه ها به اشتراک گذارند. این هواپیما همچنین دارای سنسورهای پیشرفته و نمایشگرهای تبلت Getac در هر دو بخش جلو و عقب کابین خلبان است.

به گفته لاکهید، VISTA X-62A نه تنها قابلیت های بهبود یافته ای دارد، بلکه می تواند نرم افزار خود را برای نمونه سازی اولیه به سرعت تغییر دهد و با این کار فرایند های توسعه را تسریع کند و باعث افزایش تعداد پرواز های آزمایشی شود.

VISTA X-62A در حال حاضر تحت بازرسی قرار دارد و پس از آن پرواز خود را از سر خواهد گرفت.

دکتر ام. کریستوفر کاتینگ مدیر تحقیقات دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده گفت: VISTA به ما این امکان را می دهد که توسعه و آزمایش تکنیک های هوش مصنوعی پیشرفته را با طرح های جدید خودروهای بدون خدمه موازی کنیم. این رویکرد، همراه با آزمایش متمرکز بر روی سیستم‌های خودروی جدید که در حال تولید هستند به سرعت خودرانی را برای پلتفرم های بدون خدمه افزایش می دهد و به ما این امکان را می دهد که توانایی های تاکتیکی مرتبط را به جنگنده جنگی خود ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.