دیدن و شنیدن صدای پرندگان موجب بهبود سلامت روان می‌شود

بر اساس تحقیقات جدید کینگز کالج لندن، دیدن یا شنیدن صدای پرندگان با بهبود سلامت روانی مرتبط است و می تواند تا 8 ساعت طول بکشد.

بر اساس تحقیقات جدید کینگز کالج لندن، دیدن یا شنیدن صدای پرندگان با بهبود سلامت روانی مرتبط است و می تواند تا 8 ساعت طول بکشد.

به گزارش تکناک، این بهبود ذهنی در افرادی که تشخیص افسردگی (شایع ترین بیماری روانی در سراسر جهان) داشتند، نیز مشهود بود. این نشان دهنده نقش بالقوه حیات پرندگان در کمک به افرادی است که دارای شرایط سلامت روان هستند.

در این مطالعه از اپلیکیشن تلفن هوشمند Urban Mind برای جمع‌آوری گزارش‌های بی‌درنگ سلامت روان افراد در کنار گزارش‌های دیدن یا شنیدن آواز پرندگان استفاده شد.

نویسنده اصلی، رایان هامود، دستیار پژوهشی در موسسه روانپزشکی، روان‌شناسی و علوم اعصاب (IoPPN)، کالج کینگ لندن، گفت: شواهد رو به رشدی در مورد مزایای سلامت روان بودن در اطراف طبیعت وجود دارد و ما به طور شهودی فکر می‌کنیم که وجود آواز پرندگان و پرندگان به بهبود خلق و خوی ما کمک می کنند.

با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد که تأثیر صدای پرندگان را بر سلامت روان در زمان واقعی و در یک محیط واقعی بررسی کرده باشد. با استفاده از برنامه ذهن شهری ما برای اولین بار ارتباط مستقیم بین دیدن یا شنیدن پرندگان و خلق و خوی مثبت را نشان دادیم.

ما امیدواریم که این شواهد بتواند اهمیت حفاظت و فراهم کردن محیط‌هایی را برای تشویق پرندگان، نه تنها برای تنوع زیستی، بلکه برای سلامت روان ما نشان دهد.

این مطالعه بین آوریل 2018 و اکتبر 2021 با  حضور 1292 شرکت‌کننده که 26856 مورد ارزیابی را با استفاده از برنامه ذهن شهری که توسط King’s College لندن، معماران منظر J&L Gibbons و بنیاد هنری Nomad Projects توسعه داده شده است، تکمیل کردند، انجام شده است.

شرکت کنندگان در سرتاسر جهان جذب شدند که اکثریت آنها در بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا مستقر بودند.

این اپلیکیشن سه بار در روز از شرکت کنندگان می‌پرسید که آیا می‌توانند پرنده‌ها را ببینند یا صدایشان را بشنوند، و به دنبال آن سؤالاتی در مورد سلامت روانی و احساس خوب داشتن مطرح می‌شد. اینها برای این طراحی شده بودند که محققان بتوانند ارتباطی بین این دو برقرار کنند و تخمین بزنند که این ارتباط چقدر طول کشید.

این مطالعه همچنین اطلاعاتی را در مورد تشخیص های موجود شرایط سلامت روان جمع آوری کرد. تجزیه و تحلیل این داده ها نشان داد که شنیدن یا دیدن حیات پرندگان با بهبود سلامت روان در افراد سالم و افراد مبتلا به افسردگی مرتبط است.

محققان نشان دادند که ارتباط بین پرندگان (bird : class of vertebrates) و سلامت روان با عوامل محیطی همزمان مانند وجود درختان، گیاهان یا آبراه ها توضیح داده نمی شود.

نویسنده ارشد، آندریا مچلی، پروفسور مداخله زودهنگام در سلامت روان در کالج کینگ لندن، گفت: اصطلاح خدمات اکوسیستمی اغلب برای توصیف مزایای جنبه‌های خاصی از محیط طبیعی بر سلامت جسمی و روانی ما استفاده می‌شود. با این حال، اثبات علمی این مزایا می تواند دشوار باشد.

وی ادامه داد: مطالعه ما یک پایه شواهد برای ایجاد و حمایت از فضاهای تنوع زیستی که پناهگاه حیات پرندگان است، فراهم می کند، زیرا این به شدت با سلامت روان ما مرتبط است. علاوه بر این، یافته‌ها از اجرای اقداماتی برای افزایش فرصت‌ها برای مردم برای مواجهه با حیات پرندگان، به ویژه برای کسانی که با شرایط سلامت روانی مانند افسردگی زندگی می‌کنند، حمایت می‌کند.

شریک پژوهشی و معمار منظر، جو گیبونز، هم گفت: چه کسی در اوایل صبح بهاری به پیچیدگی های ملودیک گروه کر سپیده دم توجه نکرده است؟ تجربه‌ای چند حسی که به نظر می‌رسد زندگی روزمره را غنی می‌کند، حال و هوای ما هر طور که باشد یا در کجا که باشیم. این تحقیق هیجان انگیز نشان می دهد که چقدر منظره و صدای آواز پرندگان روحیه را بالا می برد.

این شواهد جالبی را به دست می‌دهد که نشان می‌دهد یک محیط تنوع زیستی از نظر رفاه ذهنی ترمیم‌کننده است. تحریک حسی آواز پرندگان، بخشی از آن دوزهای روزانه طبیعت است که بسیار ارزشمند و ماندگار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.