راز “حالت ایلان” در خودروی تسلا فاش شد

یک هکر نرم افزار تسلا یک ویژگی رانندگی را با نام “حالت ایلان” پیدا کرده است که به نظر می رسد به وسایل نقلیه تسلا امکان رانندگی تمام خودکار و بدون نظارت راننده را می دهد.

به گزارش تکناک ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، ممکن است حالت راننده خودکار پیشرفته‌ای را برای رانندگی بدون دست در خودروهای تسلا فراهم کرده باشد.

این ویژگی پنهان که به درستی حالت ایلان نامیده می‌شود، توسط یک هکر نرم‌افزار تسلا که به نام @greentheonly شناخته می‌شود، کشف شده است. این هکر ناشناس سال‌ها در کد خودرو عمیقاً کاوش کرده و مواردی مانند استفاده از صندلی‌های برقی و دوربین مرکزی مدل 3 را قبل از رسمی شدن آنها توسط تسلا کشف کرده است.

او پس از یافتن و فعال کردن حالت ایلان، greentheonly برای آزمایش این سیستم اقدام کرد و چند ویدئو از این تلاش خود منتشر کرد.  او تنظیمات کامل حالت ایلان روی صفحه را به اشتراک نمی گذارند، اما معتقدند که واقعی است.

هکر متوجه شد که ماشین در حین استفاده از نرم افزار کامل خودران (FSD) تسلا به توجه و هدایت راننده نیاز ندارد. FSD سیستم کمک راننده پیشرفته مبتنی بر دید تسلا است که در نسخه بتا یافت میشود اما در حال حاضر برای هر کسی که مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار برای این گزینه پرداخت کرده باشد در دسترس است. این نرم افزار در ماه گذشته موضوع یک گزارش داخلی بود که نشان می داد FSD هزاران شکایت مشتری نسبت به ترمز ناگهانی و شتاب گیری ناگهانی داشته است.

سیستم Autopilot تسلا، سیستم کمک راننده نسل اول این خودروساز برای بزرگراه‌ها، از شما می‌خواهد که با فرمان تماس داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که حین استفاده مراقب هستید. مالکان اغلب از دفعات چک کردن سیستم شکایت دارند، که باعث می شود برخی آن را ایراد خطاب کنند. کاربران FSD همچنین در معرض تلنگرهای مکرر قرار دارند و گاهی اوقات سیستم سهواً خاموش می شود.

علاوه بر تایید دست روی فرمان موجود، خودروهایی که دارای دوربین داخلی مرکزی (بالای آینه وسط) هستند، رانندگان را مشاهده می‌کنند تا مطمئن شوند که به جلو نگاه می‌کنند. این کنترل آزار دهنده است. به عنوان مثال، رانندگان نمیتوانند از کلاه بیسبال استفاده کنند زیرا سیستم دائماً هشدار میدهد که «لطفاً به جاده توجه کن»، ظاهراً سیستم نمیتواند تشخیص دهد نگاه کسی که از کلاه استفاده میکند رو به جلو است. حتی در هنگام استفاده از کلاه، سیستم در مقطعی غیرفعال شد و گفت اگر چهار بار دیگر این کار را انجام دهید امتیازات FSD خود را از دست خواهید داد.

اما برای آزمایش نزدیک به 965 کیلومتری Greentheonly در حالت ایلان، عامل آزاردهنده ای پیدا نشد. دسترسی به  یک خودروی تسلا برای آزمایش حالت ایلان دشوار بود و این آزمایش در حالی انجام شد که هکرها ادعا می‌کنند وسیله نقلیه‌ مورد آزمایش شخصی نیست و متعلق به شرکت تسلا است. در این ویدیو، به نظر می‌رسد greentheonly در حال رانندگی با یک مدل X اولیه است، که به طور مشخص، می‌تواند به اندازه‌ای قدیمی باشد که اصلاً دوربین داخلی نداشته باشد. مشخص نیست که آیا این مدل دارای دوربین است یا اینکه چگونه greentheonly به ماشین دسترسی پیدا کرده است.

در میان یادداشت‌هایی که greentheonly در تاپیک توییتر ارائه می‌کند، هکر بیان می‌کند که سیستم همچنان به‌طور تصادفی تغییر مسیر می‌دهد و در نهایت با سرعت آهسته در بزرگراه رانندگی می‌کند. مشخص نیست که آیا این نسخه از FSD برای دارندگان عادی در دسترس خواهد بود یا خیر. در ماه دسامبر، ماسک اشاره کرد که رانندگی راحت در راه است.

Greentheonly اضافه می کند که نرم افزار تسلا در مقایسه با سال 2017، زمانی که هکر برای اولین بار شروع به بررسی آن کرد، از همیشه امن تر است. توییت‌های greentheonly نشان میدهد سطح امنیت نرم افزار تسلا در مقایسه با سایر خودرو ها بسیار بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.