راز رهایی از فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی در دنیای رشد و پیشرفت امروزی بسیار شایع است ولی راز فرسودگی کمتر و بهره وری بیشتر در چیزی است که انتظارش را ندارید.

به گزارش تکناک، اگرچه تعریف فرسودگی به تفسیر شما بستگی دارد، اما سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان پاسخی به استرس در محل کار یاد کرده است و با احساس خستگی، منفی‌گرایی، بدبینی یا فاصله ذهنی از کار، همچنین احساس عدم اثربخشی یا عدم دستیابی به اهداف  دسته‌بندی می‌کند. اما فرسودگی همچنین ممکن است از موقعیت های دیگر زندگی مانند مسئولیت مراقبت از کسی، احساس تنهایی یا وقت نداشتن برای انجام کاری که دوستش دارید، ناشی شود.

به طور ساده، فرسودگی وضعیتی است که پس از برخورداری از دوره‌ای از استرس مزمن به وجود می آید و با خستگی شدید همراه است.

آیا این وضعیت برای شما نیز پیش آمده؟ اگر این چنین است پس تنها نیستید زیرا فرسودگی ممکن است بر هر کسی چه  شاغل یا بیکار، تأثیر بگذارد. اخیراً در برخی از صنایع، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، که در آن نیروی کار در دوره همه گیری کرونا، بیش از حد تحت فشار بود، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. اما بر اساس برخی تخمین ها در همه جا در حال افزایش است. زنان و کارگران جوان نیز ممکن است بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند.

فرسودگی می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد و باعث تغییر رژیم غذایی و مختل کردن خواب شود. به طوری که شما نیاز به خواب بیشتری دارید یا ساعات آن را کاهش می‌دهید. اما خبر خوب این که فرسودگی شغلی یک مشکل قابل حل است. برخی راه‌هایی که می‌توانید از طریق آنها این مشکل را بهبود دهید، شامل تعیین مرزهای زندگی کار و منزل، نه گفتن به کارهایی که برای تکمیل آنها وقت ندارید و با جابه جا کردن کاری که در هفته باید” انجام دهید با کاری که واقعاً  میخواهید انجام دهید، باشد. اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با فرسودگی شغلی، خوابیدن است.

بیشتر بخوابید تا کمتر فکر کنید

هرکسی که احساس آزاردهنده عقب ماندن از انجام کاری را تجربه کرده است، شاید بتواند با دیر خوابیدن و زود بیدار شدن کمی از روز جلو تر باشد. اما اگرچه ممکن است گاهی اوقات بازگشت به مسیر با تکمیل یک پروژه عقب افتاده در ساعات اولیه صبح ضروری باشد، اما اگر به طور معمول سعی می کنید با کاهش زمان خواب بر فرسودگی شغلی غلبه کنید و از آن پیشی بگیرید، خود را در موقعیتی دردناک قرار داده اید. همچنین کیفیت کاری که سعی می‌کنید انجام دهید، ممکن است کاهش پیدا کند.

نخوابیدن می تواند ذهن بزرگسالان را به مغز کودک نوپا تبدیل کند

شلبی هریس، روان‌شناس بالینی که زبان‌های پنجگانه خواب را ایجاد کرده است، به سوالی درباره اینکه آیا کم خوابی مغز یک بزرگسال را به حالت مغز یک کودک نوپا برمیگرداند یا خیر جواب مثبت داده است.

خواب برای انعطاف‌پذیری شناختی ما که قابلیت پاسخ به محیط و سازگاری با تغییرات را در زمان وقوع آن داریم، امری ضروری است. از آنجایی که توانایی شما در پاسخگویی به فرسودگی شغلی و جلوگیری از آن به توانایی شما در تشخیص اینکه چه زمانی دچار استرس بیش از حد یا کار بیش از حد هستید و سپس یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس بستگی دارد، خواهید دید که چگونه خواب نقش مهمی در پیشگیری از فرسودگی دارد.

علاوه بر سایر عملکردهای حیاتی برای سلامت، خواب به ما کمک می‌کند تا کارهایی را برای پیشگیری از فرسودگی شغلی انجام دهیم. پردازش خاطرات ، افزایش تمرکز و مدیریت استرس جمله این کارها هستند. علاوه بر این، خواب همچنین ادراک ما از دنیا را بهبود می‌بخشد.

خواب به اندازه حدود هفت ساعت برای عملکرد شناختی و پردازش عاطفی ما خیلی مهم و ضروری  است به طوری که نداشتن آن می‌تواند باعث تغییر در وضعیت ذهنی ما به گونه‌ای شود که با یک ناراحتی کوچک احساس می کنید دنیا روی سرتان خراب شده است و این مشکل دیگر قابل حل نیست.
هرکسی که تا به حال با یک کودک خردسال وقت گذرانده و با او در حل یک تنش همراه بوده،  ممکن است با این نظر که محرومیت از خواب می تواند منجر به توانایی حل مسئله در سطح کودک نوپا شود، موافق باشد.

برای کمک به تقویت این ایده که اگر زمان بیشتری را به خواب اختصاص دهید و زمان کمتری به حل مشکل خود اختصاص دهید، عملکرد شما و رضایت شما از کاری که انجام می‌دهید بهبود می‌یابد. شما باید مغز خود را مانند یک کامپیوتر و خواب به عنوان شارژر آن در نظر بگیرید.

با روال خواب خود مانند شارژر لپ تاپ خود رفتار کنید

می‌دانیم که کم‌خوابی زمان واکنش را کاهش می‌دهد و خواب با کیفیت خوب با عملکرد تحصیلی بالاتر در میان دانشجویان و همچنین حقوق و دستمزد بالاتر برای افراد حرفه‌ای مرتبط است. هرچه با دستگاه بهتر رفتار کنید، دستگاه برای شما بهتر کار می کند. این بدان معناست که لپ تاپ خود را ببندید، آن را به برق وصل کنید تا شارژ شود و گاهی اوقات آن را به حال خود رها کنید.

اگر شما هم مانند بسیاری از افرادی هستید فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند، ممکن است برای جدا کردن محل کار خود از خانه مشکل داشته باشید که این مثالی برای تخت و خواب شما نیز هست. اگر چنین است، پیروی از نکات CNET برای کار کردن از خانه و تعیین مرزها می‌تواند مفید باشد. کارهای ساده‌ای مانند اجتناب از باز کردن لپ تاپ خود در تخت، می‌تواند به شما کمک کند تا به شارژ الزامی خود برسید.

اگر خواب کم به طور کلی برای شما مشکل ساز است، ممکن است اتاق خواب یا هر جایی که می خوابید را به طور کامل بازسازی کنید. تغییرات ساده مانند کاهش صدا و کاهش دمای اتاق ممکن است به شما کمک کند.

اگر برای بهتر خوابیدن به کمک احتیاج دارید، بیشتر در مورد زبان های مختلف خواب و نکات خاص برای هر زبان بیشتر بخوانید و در اینجا نحوه ایجاد بهترین محیط برای استراحت با کیفیت آورده شده است.

در نهایت به خاطر داشته باشید که فرسودگی شغلی نباید همیشگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.