راز ماندگاری ویروس آنفولانزا کشف شد

محققان به تازگی کشف کرده‌اند که چگونه ویروس آنفولانزای A می‌تواند با برش دادن مواد ژنتیکی درون سلول‌ها، در حالی که خود را دست نخورده نگه می‌دارد، رشد کند.

به گزارش تکناک، ویروس آنفولانزای A یکی از ماندگارترین و عفونی ترین ویروس ها در سراسر جهان است و  این یافته ممکن است مسیر جدیدی را برای مبارزه با این ویروس باز کند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آنفولانزا سالانه باعث سه تا پنج میلیون مورد بیماری شدید در سرتاسر جهان می‌شود که از این بین 290 تا 650 هزار نفر بر اثر عوارض تنفسی این ویروس، جان خود را از دست می‌دهند.

دو ویروس اصلی عامل آنفولانزا یعنی آنفولانزای A و B، قرن‌هاست که وجود دارند و اگرچه تاکنون پیشرفت‌های ضد ویروسی متعددی انجام شده است، اما ریشه‌کن کردن این ویروس ها بسیار دشوار است. اکنون، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون توانسته اند حداقل یک راز درمورد آنفولانزای A را شناسایی کنند و این یافته‌ ممکن است محققان را به یافتن روش دیگری برای مبارزه با این نوع ویروس ها سوق دهد.

این یافته به درک این موضوع بستگی دارد که چگونه ویروس می تواند پروتئینی به نام PA-X را به کار گیرد تا برش های بی شماری در RNA سلول های میزبان ایجاد کند بدون اینکه به RNA خود آسیب برساند.

خاموش شدن میزبان

هنگامی که بیماری آنفولانزا از این پروتئین برای برش RNA در میزبان خود استفاده می کند، می تواند RNA را از انجام یکی از وظایف کلیدی خود در مورد ویروس ها باز دارد و آن هم تحریک سیستم ایمنی برای مبارزه با این ویروس است. همچنین این کار به ویروس اجازه می دهد تا سلول میزبان را در اختیار بگیرد و کپی هایی از خود را در فرآیندی به نام خاموش کردن میزبان ایجاد کند. با این حال به نوعی این پروتئین بر RNA خود ویروس تأثیر نمی گذارد.

آنچه محققان متوجه شدند این است که توالی RNA، هدف PA-X بسیار خاص است. در واقع این مورد به وفور در انسان و سایر حیوانات مستعد ابتلا به عفونت توسط ویروس وجود دارد، اما به ندرت در RNA خود ویروس یافت می شود.

اگر محققان بتوانند یاد بگیرند که چگونه این دقت PA-X را مسدود کنند، ممکن است ابزاری پیدا کنند که بتواند به تقویت دفاع سیستم ایمنی بدن ما در برابر آنفولانزای A کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.