جدیدترین ربات‌ زیرآبی جهان معرفی شد

ربات‌ زیرآبی جدید ممکن است به استخراج ایمن از کف اقیانوس برای فلزات مختلف از جمله مس، کبالت و نیکل که برای مصارف مهم صنعتی کمک کنند.

به گزارش تکناک، به نقل ازسی‌بی‌اس نیوز که روز جمعه منتشر شد، رنه گروگان، یکی از بنیان گذاران Impossible Metals، شرکتی که در حال مطالعه راه‌حل‌های استخراج پایدار در زیر آب است، نمونه اولیه ربات شرکتش با نام Eureka را برجسته کرد که می‌تواند دریاهای آبی عمیق را بدون ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی استخراج کند.

اکوسیستم ها دست نخورده

گروگان گفت: ما باید بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که اکوسیستم موجود در بستر دریا دست نخورده باقی می ماند.

سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که ربات‌ زیرآبی Eureka در عمق بخش کانادایی دریاچه هورون پایین رفت و بازوی جمع‌شونده آن که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شد، سنگ‌هایی را از کف دریاچه بدون آسیب رساندن به محیط اطراف برداشت کرد. این سنگ ها کلوخه های فلزی بستر اقیانوس را شبیه سازی می‌ کردند.

گروگان توضیح داد: پنجه‌های ربات‌ زیرآبی خودشان توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند و می‌گویند بگیر، رها کن، بگیر.

این شرکت اکنون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای استقرار ناوگانی از وسایل نقلیه زیرآبی دارد که هر کدام حدود 5 میلیون دلار هزینه دارند و می‌تواند چهار مایل زیر آب را طی کند و بدون ایجاد مزاحمت در کف اقیانوس پرسه بزند و فقط کلوخه های فلزی ارزشمندی را که حاوی محصولات حیوانی نیستند جمع‌آوری کنند.

این فرآیند به گونه ای طراحی شده است که برای جانوران طبیعی تهاجمی نباشد، به ویژه در مقایسه با استخراج معمولی در اعماق دریا که شامل لایروبی کف اقیانوس با بیل های رباتیک غول پیکر است.

این شرکت اکنون منتظر است تا سازمان بین‌المللی بستر دریا که توسط سازمان ملل متحد تأسیس شده است، مجوز استخراج معادن را در منطقه کلاریون-کلیپرتون، که منطقه‌ای به مساحت ۲ میلیون مایل مربع از اقیانوس آرام از هاوایی تا مکزیک است، اعطا کند.

سرشار از ذخایر معدنی

این منطقه سرشار از ذخایر معدنی است، اما فعالان هشدار داده‌اند که استخراج معادن آن می‌تواند زیستگاه بیش از 5000 گونه در اعماق دریا را از بین ببرد.

داگلاس مک کاولی، دانشمند اقیانوسی در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا، نسبت به استخراج معادن در اعماق دریا هشدار داده است و می‌گوید که می‌تواند توده‌های سمی رسوبی را ایجاد کند و صنعت ماهیگیری را که بسیاری از انسان ها به آن وابسته هستند را تهدید کند.

مک کالی گفت: ما نمی‌توانیم با آسیب زدن به اقیانوس ها سیاره خود را نجات دهیم. آن چندین سال استخراج معدن صدها صدمات به بار خواهد آورد.

مک کاولی در پاسخ به سوالی درباره ربات های غیر تهاجمی Impossible Metals گفت که فکر می کند راه حل خوبی نباشد. او گفت: انجام این کار از نظر تاکتیکی، با این نوع دقت، سخت یا شاید حتی غیرممکن خواهد بود.

اما گروگان اصرار دارد که شرکت او در نیمه راه به سوی آینده ای است که در آن از ربات ها برای استخراج ایمن زیر آب، استخراج فلزات گرانبها و در عین حال محافظت از زیستگاه های طبیعی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.