رصد دقیق ذوب یخ های قطبی با ربات زیردریایی Icefin

داده های دقیقی از یک سفر اکتشافی در زیر یخچال دورافتاده Thwaites در قطب جنوب با استفاده از ربات زیردریایی Icefin به دست آمده است.

داده های دقیقی از یک سفر اکتشافی در زیر یخچال دورافتاده Thwaites در قطب جنوب با استفاده از ربات زیردریایی Icefin به دست آمده است.

به گزارش تکناک، عقب نشینی سریع یخچال Thwaites در غرب قطب جنوب متفاوت از آنچه محققان پیشتر می دانستند است و توسط فرآیندهایی در زیر صفحه یخی شناور آن اداره می شود.

این توده یخ به دلیل خطر بالقوه ای که برای بالا آمدن سطح آب دریاها در جهان ایجاد می کند، به «یخچال روز قیامت» معروف است.

دو مقاله منتشر شده در ژورنال Nature تصویر واضح تری از تغییرات در حال وقوع در زیر یخچال طبیعی که به اندازه مساحت فلوریدا است و یکی از سریع ترین سیستم های یخی اقیانوسی در قطب جنوب به شمار می آید، را ارائه می دهد.

نتایج نشان می دهد که اگرچه ذوب شدن در زیر توده های یخی شناور افزایش یافته است، اما سرعت ذوب فعلی کندتر از بسیاری از مدل های رایانه ای است که در حال حاضر تخمین می زنند. مشاهدات جدید در تعیین محل ورود یخ به اقیانوس نشان می دهد، اگرچه ذوب شدن در زیر بسیاری از بخش های توده یخ ضعیف تر از حد انتظار است، با این وجود ذوب شدن در ترک ها و شکاف ها بسیار سریعتر اتفاق می افتد. دانشمندان می گویند این یافته ها گام مهمی در درک نقش یخچال در افزایش سطح آب دریاها در آینده است.

لایه ای از آب شیرین تر که بین کف توده یخ و اقیانوس زیرین قرار دارد ، سرعت ذوب شدن در قسمت های مسطح توده یخی را کاهش می دهد. با این حال، دانشمندان از دیدن اینکه ذوب یک توپوگرافی پلکان مانند در کف توده یخی ایجاد کرده است، شگفت زده شدند. در این مناطق و همچنین در شکاف های توده یخ، ذوب سریع در حال وقوع است.

در منطقه زمین گیر شدن یخچالThwaites  (نقطه‌ای که این توده یخی به کف دریا می‌رسد) از اواخر دهه  1990 تا اکنون حدود  14 کیلومتر عقب‌نشینی به وقوع پیوسته است. بخش اعظم ورقه یخ زیر سطح دریا قرار دارد و مستعد ریزش سریع و غیرقابل برگشت یخ است که می تواند در طول قرن ها سطح جهانی دریا را بیش از نیم متر افزایش دهد.

داده های جدید به عنوان بخشی از پروژه MELT جمع آوری شد، که حاصل تلاش محققان بین المللی در یخچال Thwaites قطب جنوب است. تیم MELT مشاهداتی از خط زمین در زیر بخش شرقی توده یخی Thwaites انجام داد تا بفهمد چگونه یخ و اقیانوس در این منطقه با هم تعامل دارند.

بنیاد ملی علوم ایالات متحده بریتنی اشمیت، از دانشگاه کرنل و تیمی از دانشمندان و مهندسان، که متخصص کار با رباتی به نام Icefin (با توانایی غوطه وری در عمق 600 متری) را برای این پروژه حمایت مالی کرد.

این ربات زیر دریایی برای دسترسی به چنین مناطقی طراحی شده است که قبلاً بررسی آنها تقریباً غیرممکن بود. مشاهداتی که Icefin از کف دریا و یخ در اطراف منطقه زمینگیر شدن توده یخ انجام داد، جزئیات بیشتری در مورد چگونگی ذوب شدن در زیر توده یخ ارائه می دهد.

محققان دریافتند که پلکان ها که تراس نامیده می شوند و همچنین شکاف های پایه یخی به سرعت در حال ذوب شدن هستند. ذوب به ویژه در شکاف ها اهمیت دارد. همانطور که آب از میان آنها عبور می کند، گرما و نمک می تواند به داخل یخ منتقل شود و شکاف ها و ترک ها را بیشتر کند.

پل کاتلر، مدیر برنامه در دفتر برنامه های قطبی NSF گفت: این نتایج مهم ارزش مشاهداتی که به سختی از این مکان های دوردست به دست آمده را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.