ایده ساخت ربات ماهی پلاستیک خوار به واقعیت پیوست

محققان نمونه ای اولیه ای از یک ربات ماهی پلاستیک خوار منبع باز ساخته اند که شروع به جمع آوری میکروپلاستیک از دریاچه های محلی می کند.

به گزارش تکناک، یک ربات ماهی که میکروپلاستیک ها را از آبراه ها جمع آوری می کند، از یک ایده به یک نمونه اولیه تبدیل شده است. این طرح پس از برنده شدن در رقابت عمومی دانشگاه ساری (surrey)مسابقه رباتیک طبیعی، ساخته شد.

این مسابقه که در تابستان 2022 برگزار شد، از عموم مردم دعوت کرد تا ایده ای برای یک روبات الهام گرفته از طبیعت که می تواند به جهان کمک کند، ارائه دهند.

 

یک هیئت بین المللی از داوران مفهوم ربات ماهی طراحی شده توسط النور مکینتاش را انتخاب کردند زیرا می تواند به کاهش میزان آلودگی پلاستیکی در آب کمک کند. طرح برنده متعاقباً به یک نمونه اولیه کاربردی تبدیل شد.

digikala

شرکت کنندگان و محققان روباتیک به رهبری دکتر رابرت سیدال، طرح مکینتاشبرای ربات ماهی پلاستیک خوار را به نمونه اولیه چاپ سه بعدی در اندازه یک ماهی قزل آلا تبدیل کردند.

این ربات ماهی پلاستیک خوار که “گیلبرت” نام دارد از یک واحد سر با قابلیت حرکت در زیر آب و یک واحد دم ضد آب تشکیل شده است. این ماهی روباتیک به لطف مجموعه ای از آبشش ها در کناره های خود و مش ریز بین آنها که می تواند ذرات حدود دو میلی متری را الک کند، آب را فیلتر می کند و در حین شنا، میکروپلاستیک ها را در محفظه خود نگه می دارد.

گیلبرت قبلاً در آزمایشگاه و دریاچه های محلی آزمایش شده است و حتی در تاریکی می درخشد.

 

به گفته سیدال، تیم در حال پیش‌بینی طیف وسیعی از پیشرفت‌ها ، با هدف سریع‌تر و هوشمندتر کردن آن و همچنین توانایی عملکرد مستقل به جای کنترل از راه دور برای این ربات است

اگر می‌خواهید درباره این ربات مکنده پلاستیک بیشتر بدانید، می‌توانید تحقیق کامل را در اینجا بیابید یا ویدیوی زیر را ببینید:

جالب اینجاست که طرح گیلبرت منبع باز و رایگان برای دانلود از وب سایت مسابقه است. این بدان معنی است که هر کسی که یک چاپگر سه بعدی دارد می تواند ماهی میکروپلاستیک مکنده خود را بسازد.

اما بهترین بخش در مورد این ربات این است که نشان می دهد که چگونه مشارکت عمومی و منابع دانشگاهی این پتانسیل را دارند که از باهوش ترین ذهن های اروپا استفاده کنند و ایده های نوآورانه را به واقعیت تبدیل کنند.

مسابقه بعدی رباتیک طبیعت در بهار 2023 اعلام خواهد شد. این بدان معناست که اگر ایده درخشانی برای کمک به نجات سیاره دارید، کمی زمان دارید تا آن را طرح کنید و شانس تحقق آن را داشته باشید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.