این رُبات چهارپا مثل آب خوردن از ساختمان‌ها بالا می‌رود

ربات چهارپا

گروهی از محققان در مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره در Urbana-Champaign، یک ربات چهارپا با پاهای مغناطیسی طراحی‌ کرده و ساخته‌اند که می‌تواند بر روی دیوارها و سقف ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی بالا برود.

به گزارش تکناک، این گروه در مقاله خود که در مجله Science Robotics منتشر شده است ربات خود و این که به چه خوبی در آزمایش تحت شرایط واقعی عمل می‌کند را توصیف کرده اند.

با پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت ربات ها، مهندسان راه های بیشتری برای استفاده از ربات‌ها کشف می‌کنند. در این تلاش جدید، محققان تصمیم گرفتند رباتی بسازند که می‌تواند به تعمیر و نگهداری سازه های فلزی بزرگ مانند پل ها، مخازن نفت و برخی ساختمان ها کمک کند. آن‌ها یک ربات چهار پا ساختند که قادر است روی یک سطح صاف راه برود، سپس به دیوار نزدیک شود و مانند عنکبوت مستقیماً به سمت بالا راه برود و سپس در صورت نیاز به مسیر خود روی سقف ادامه دهد.

در این ربات هم از الاستومرهای مغناطیسی و هم از آهنرباهای الکتریکی استفاده می‌شود. این دو ابزار در کنار هم به پاهای ربات این امکان را می‌دهند که در صورت نیاز مغناطیسی و غیر مغناطیسی شوند. با روشن و خاموش کردن مغناطیس، ربات می‌تواند یک پای خود را به یک نقطه در زاویه عمود روی دیوار بچسباند و در حالی که پاهای دیگر چسبیده هستند، خود را نگه دارد و سپس برای قدم برداشتن پاها را به نوبت از روی دیوار بردارد.

محققان همچنین باید ربات را طوری برنامه نویسی می‌کردند که ابتدا امکان شروع به بالا رفتن از سطح و سپس حرکت به اطراف و عبور از موانع را فراهم کند. برای این منظور آن‌ها روش حرکت گربه را شبیه سازی کردند، که قبل از پیش‌ رفتن روی یک سطح، آن را می‌سنجد، بدین صورت که ابتدا با پنجه های جلوی خود قدم‌های ریز برمی‌دارد و سپس حرکت پنجه‌های عقب را به تدریج اضافه می‌کند.

آزمایش نشان داد که این ربات قادر به بالا رفتن از دیوارهای فلزی و راه رفتن از سقف در آزمایشگاه آن‌ها است. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که ربات می‌تواند از یک مخزن ذخیره‌سازی قدیمی در فضای باز با دیواره‌های نارنجی و زنگ‌زده بالا برود.

ربات نه تنها قادر بود از مخزن بالا برود، بلکه می‌توانست از نقاطی که فلز نداشتند نیز بالا برود و در اطراف موانع حرکت کند. همچنین مشخص شد که می‌تواند محموله ای تا وزن 3 کیلوگرم را حمل کند. این ربات چهارپا با سرعت های متغیر حرکت می‌کند که بستگی به میزان هموار بودن سطح دارد، و حداکثر سرعت آن 0.7/ms است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.