ربات ANYmal انقلابی در ربات‌های چهارچرخ

شرکت Swiss Mile با معرفی ربات ANYmal انقلابی در دنیای رباتیک به‌پا کرده است. این ربات با الهام از توانایی‌های حرکتی حیوانات چهارپا، می‌تواند به‌صورت مستقل روی پاهایش بایستد.

به‌گزارش تک‌ناک و به‌نقل از وب‌سایت NewAtlas، در‌حال‌حاضر، ربات ANYmal در حال یادگیری انجام کارهای مفید است و این کار را به شیوه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی انجام می‌دهد.

این ربات در حالت چهارپا شباهت زیادی به سگ روباتیک دارد؛ اما با پاهایی که ظاهر پیچیده‌تری از سگ معمولی دارند. همچنین، مجهز به چرخ‌هایی است که به آن جلوه‌ای متفاوت می‌بخشند.

این ویژگی‌ها امکان حرکت بسیار کارآمد را روی انواع سطوح، اعم از صاف و ناهموار مانند پله‌ها، به ANYmal می‌دهد. طراحی یادشده به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا باید از راه‌رفتن به‌سمت غلت‌زدن حرکت کنیم. در‌واقع، چرا باید انرژی را روی تعادل دوپایی هدر دهیم، وقتی می‌توانیم با چهار پا به‌راحتی حرکت کنیم.

بسیاری از شرکت‌هایی که روی توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما تمرکز دارند، تأکید می‌کنند بسیاری از کارهایی که می‌خواهیم ربات‌ها انجام دهند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با شکل انسانی سازگار باشند. درباره‌ی ANYmal، وقتی نیاز است که این ربات بیشتر مانند انسان عمل کند، می‌تواند به‌راحتی بنشیند و بلند شود و از چرخ‌های موتوری خود برای تعادل خودکار استفاده کند.

این ویژگی‌ها به‌ویژه در ویدئوهایی نمایان است که از این ربات منتشر شده‌اند. همچنین، این ویدئوها نشان می‌دهند که چگونه ANYmal می‌تواند در محیط‌های مختلف و برای کاربردهای گوناگون به‌خوبی عمل کند:

ربات ANYmal هنگام ایستادن با استفاده از پاهای خود و چرخ‌های موتوردار، توانایی کم‌نظیری برای استفاده از چرخ‌های جلویی به‌عنوان دست‌ها دارد. تیم Swiss Mile، شرکت وابسته به ETH Zurich، تصمیم گرفته است که قابلیت‌های استفاده از این چرخ‌های موتوردار را به‌عنوان دست‌های رباتی بررسی کند، به‌جای اینکه دست‌هایی را طراحی کنند که در حالت انسان‌نما برای دست‌کاری ماهرانه باز شوند.

یکی از کاربردهایی که در ویدئو مذکور نشان داده شده، توانایی ANYmal در فشار‌دادن دکمه‌های آسانسور با استفاده از چرخ‌های بزرگ ۸ تا ۱۰ اینچی (۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری) است. این عمل به دقت زیادی نیاز دارد و توانایی ربات در انجام این کار با وسیله‌ای که به‌نظر نمی‌رسد برای چنین دقتی ساخته شده باشد، شگفت‌انگیز است.

ویدیو نحوه‌ی ‌انجام کارها را به‌وسیله‌ی ANYmal از‌طریق یادگیری تقویتی و با تلاش برای انجام حرکات معکوس به‌منظور دستیابی به اهداف متناقض بررسی می‌کند. علاوه‌بر‌این، تیم تحقیقاتی به‌تازگی آزمایش با تکنیک جدیدی به نام یادگیری مبتنی‌بر کنجکاوی را شروع کرده است که رویکرد نوآورانه‌ای در رباتیک محسوب می‌شود.

در این روش جدید که برای آموزش ربات ANYmal استفاده می‌شود، ربات وظیفه‌ی مشخص برعهده می‌گیرد و فقط در‌صورت انجام موفقیت‌آمیز وظیفه پاداش دریافت می‌کند. این روش تشویق می‌کند که ربات به کاوش و بازی با اقلام مرتبط با هدف در محیط خود بپردازد؛ به‌گونه‌ای که انگار به ربات گفته شده است فقط وارد محیط شود و چیزها را خودش درک کند و یاد بگیرد.

این تکنیک از نیاز به دخالت انسانی برای طراحی طرح‌های پیچیده‌ی پاداش به‌منظور هدایت ربات به‌سمت هدف خاص یا نیاز به نشان‌دادن چندین بار وظیفه برای یادگیری تقلیدی ربات می‌کاهد. به‌جای آن، تنها نیاز است که برخی متغیرهای مهم تنظیم شوند و اشیائی که ممکن است برای انجام وظیفه مهم باشند، به ربات نشان داده شوند و هدف نهایی به ربات داده شود. این رویکرد به ربات اجازه می‌دهد تا با استفاده از کنجکاوی و تجربه‌ی خود، به‌طور مستقل وظایف را یاد بگیرد و انجام دهد.

آزمایش‌ها با استفاده از تکنیک «یادگیری تحریک‌شده به‌وسیله‌ی کنجکاوی» در ربات ANYmal نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی را نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، ربات ANYmal توانسته است یاد بگیرد که چگونه درها را با مهارت کافی باز کند؛ به‌طوری‌که توانسته است ۱۵ بار متوالی این وظیفه را به‌درستی انجام دهد. علاوه‌بر‌این، ربات توانسته است یاد بگیرد که چگونه یک جعبه را بردارد و آن را درون سطل بیندازد. این عمل یکی از وظایف اولیه و مهم برای ربات‌های چندمنظوره است که در آینده وارد نیروی کار می‌شوند.

جذابیت اصلی در نحوه‌ی انجام این کار به‌وسیله‌ی ربات ANYmal است. با هدف ساده‌ای مانند انداختن جعبه درون سطل، ربات یاد گرفته است که چگونه جعبه‌ها را بردارد و به‌سمت سطل پرتاب کند. این عمل از مهارت‌های کارگران باربری در فرودگاه الهام گرفته شده است. این شیوه‌ی پرتاب جعبه‌ها عجیب و در‌عین‌حال قابل‌ارتباط است. ویدئو زیر این فرایند را به‌خوبی نشان می‌دهد و تماشای آن لذت‌بخش است.

درحال‌حاضر، ربات ANYmal بیشتر به‌عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی شناخته می‌شود تا محصول تجاری؛ اما شرکت Swiss Mile که پشت این پروژه قرار دارد، امکانات تجاری‌سازی آن را دارد. قابلیت‌های تبدیل شگفت‌انگیز این ربات می‌تواند تأثیر بزرگی بر بازار بگذارد؛ زیرا توانایی‌های فرم انسان‌نما را با حرکت کارآمد و فشرده چهارپای چرخ‌دار ترکیب می‌کند.

این ترکیب می‌تواند به ایجاد نسل جدیدی از ربات‌ها منجر شود که هم در محیط‌های ساختمانی و هم در زندگی روزمره کاربردی باشند. توانایی‌های متنوع ANYmal، از‌جمله توانایی برداشتن و حمل اشیاء، حرکت در محیط‌های متنوع و انجام وظایف دقیق مانند فشار‌دادن دکمه‌های آسانسور یا باز‌کردن درها، نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بزرگی است که این فناوری برای تغییر چشمگیر در نحوه‌ی انجام کارها و ارتباط با دنیای ما دارد. به‌همین‌دلیل، کار Swiss Mile روی ANYmal بحق به عنوان دستاوردی ارزشمند در حوزه‌ی رباتیک شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.