بازرسی منظم موتورهای جت هواپیماهای مسافربری بسیار مهم است. به لطف رباتی که مانند یک کرم حلقوی حرکت می کند، چنین بازرسی هایی به زودی می تواند آسان تر و دقیق تر از همیشه باشد.
به گزارش تکناک، در حال حاضر، بخشهای غیرقابل دسترس موتورهای جت از طریق بورسکوپها تصویربرداری میشوند که اساساً لولههای انعطافپذیر بلندی هستند که در یک طرف آن یک دوربین فیلمبرداری و در طرف دیگر یک چشمی یا صفحه نمایش وجود دارد.
نیروی گرانش اغلب باعث میشود که انتهای دوربین این دستگاهها به سمت پایین بیفتد، مگر اینکه در مقابل قسمتی از موتور مهار شود، بهعلاوه، مانور دادن دوربین به اعماق موتور میتواند دشوار باشد. اینجاست که ربات کرمی شکل Sensiworm برای ورود طراحی شده است.
این مینی ربات کرمی شکل که با نام اختصاری Sensiworm شناخته می شود از طبیعت الهام گرفته شده و توسط تیمی از مهندسان تحقیقات هوافضای جنرال الکتریک، با همکارانی از دانشگاه بینگهامتون نیویورک و سازمان تحقیق و توسعه UES مستقر در اوهایو ساخته شده است.
پس از استقرار در ورودی توربین یا درگاه خروجی موتور هواپیما، ربات جمعوجور میتواند راه خود را از طریق یک حرکت کششی کرم مانند به درون موتور هواپیما باز کند. همانطور که ربات حرکت می کند، ویدیوی زنده ای را از طریق یک دوربین و فلاش از اطراف منتقل می کند و از هرگونه ترک، خوردگی یا سایر مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شود تصویربرداری می کند.
اما نکته مهم این است که Sensiworm فقط ویدیو ارائه نمی کند. سنسورهای موجود در نمونه اولیه قادر به استشمام نشت گاز و اندازهگیری ضخامت پوششهای محافظ حرارتی روی قطعات موتور هستند و قابلیتهای حسگری دیگری اکنون در حال پژوهش است.
در نهایت، امید می رود که از این ربات حتی برای انجام تعمیرات کنترل از راه دور استفاده شود. نسخه نهایی دستگاه باید کاملاً مستقل و بدون اتصال باشد و منبع تغذیه، ریزپردازنده و سایر لوازم الکترونیکی مورد نیاز را در خود جای دهد.
دیپاک تریودی، مهندس ارشد رباتیک در موسسه تحقیقات هوافضای جنرال الکتریک گفت: با همراهی مینی رباتی مانند Sensiworm، اپراتورهای خدمات چندین مجموعه چشم و گوش اضافی برای انجام بازرسی قطعات هواپیما خواهند داشت. آنها با طراحی نرم و سازگار خود، میتوانند هر اینچ از موتور جت را بررسی کنند و ویدئوی زنده و دادههای بی وقفه را در مورد وضعیت قطعاتی که اپراتورها معمولاً بررسی میکنند، ارسال کنند.