رقابت زیبایی و عملکرد در تولید دوربین Leica Q3

لایکا در تولید دوربین جدید خود به نام Leica Q3 زیبایی ظاهر را فدای عملکردهای بهتر در این محصول کرده است. این دوربین بهبودهایی چشمگیر نسبت به مدل های قبلی خود دارد.

به گزارش تکناک، این دوربین کامپکت با لنز ثابت و سنسور فول فریم، دارای رزولوشن بالاتر، سیستم فوکوس جدید و شارژ بی‌سیم از طریق یک دسته اختیاری است. با این حال، صفحه نمایش قابل چرخش آن یک چالش مهم است.

آیا لایکا به خاطر عملکرد و راحتی، دوربین را کمی زشت‌تر ساخته است؟

مدل Leica Q3، دوربین کامپکت فول فریم جدید شرکت آلمانی لایکا، ، به‌عنوان آخرین نسخه از این خط تولید، عرضه شده است. این دوربین علاوه بر داشتن سنسور ۶۰ مگاپیکسلی با M11 مشترک است، ویژگی‌های بسیار جذاب دیگری نیز دارد.

از جمله ویژگی‌های این دوربین می‌توان به منظره‌یاب الکترونیکی به‌روز، قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن ۸K، سیستم فوکوس خودکار هیبریدی جدید، و قابلیت شارژ بی‌سیم Qi از طریق گریپ دستی اختیاری اشاره کرد. همچنین، این دوربین با صفحه نمایش LCD قابل چرخش نیز  آمده است.

قیمت این دوربین 5,995 دلار است و امروز به بازار عرضه شده است. طراحی قسمت جلوی دوربین کاملاً شبیه به Leica Q2 است، اما قسمت پشتی آن به‌طور کامل بازطراحی شده است تا برای صفحه نمایش جدید فضا داشته باشد.

در دستگاه Leica Q3، یک ارتقاء عملکرد منطقی نسبت به مدل قبلی صورت گرفته است. این ارتقاء شامل استفاده از سنسور فول فریم ۶۰ مگاپیکسل (نسبت به ۴۷ در مدل Q2) و پردازنده جدید Maestro IV با ۸ گیگابایت حافظه بافر برای پردازش بهتر تصاویر بزرگ است. در میانگین، هر فایل RAW DNG به حجم ۷۰ مگابایت نیاز دارد. با این عملکرد، Q3 به رزولوشن M11 / M11 Monochrom از Leica می رسد، اگرچه لایکا تأکید می کند که این سنسور متفاوت است و دارای دامنه ISO گسترده‌تری از ۵۰ تا 100 هزار است. علاوه بر تفاوت‌های سنسور، یکی از دلایل محبوبیت دوربین‌های سری Q از لایکا، وجود فوکوس خودکار است. در Q3، با ترکیب تشخیص فازی و تشخیص کنتراست، بهبودی در این زمینه صورت گرفته و دوربین قادر به پیگیری حیوانات، چشمان، چهره‌ها و بدن انسان است.

سایر بهبودهای عملکردی که برای دوربین Leica Q3 ارائه شده است، شامل قابلیت فیلمبرداری در رزولوشن ۸K است که برای اولین بار توسط لایکا معرفی می‌شود. لایکا برای استفاده از این ویژگی، از همان باتری Q2 استفاده کرده و ظرفیت آن را برای Leica Q3 به ۳۴۰mAh افزایش داده است. باتری قدیمی همچنان با Q3 سازگار است (و باتری جدید نیز سازگاری بالایی دارد)، اما استفاده از آن منجر به غیرفعال شدن قابلیت فیلمبرداری ۸K می‌شود. شرکت لایکا می گوید که تصویر در حالت ۸K، در یک قطعه کوچکی قابل مشاهده است. علاوه بر این، فیلمبرداری در رزولوشن ۸K با حداکثر فریم‌ریت ۳۰p محدود شده است و تنها با استفاده از دستگاه ضبط خارجی، می‌توانید از زیرنمونه‌ برداری 4:2:0 استفاده کنید. دوربین Q3 برای فیلمبرداری در رزولوشن ۴K مناسب‌تر به نظر می‌رسد، زیرا می‌تواند با فریم‌ریت تا ۶۰p ضبط کند و حداکثر تا ۲۹ دقیقه فیلم بگیرد. در حالت فیلمبرداری ۸K، زمان ضبط تا ۲۰ دقیقه محدود شده است و در دماهای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، زمان ضبط به سه دقیقه کاهش می‌یابد.

دردوربین  Q2، فیلمبرداری با ابزارهای مناسبی همراه نبود، اما با اضافه شدن پورت‌هایی مانند Micro HDMI و USB-C 3.1 در Leica Q3، امکانات بیشتری برای دوربین هیبریدی Q3 فراهم می‌شود. به عنوان مثال، مشابه M11، دوربین Q3 دارای پورت USB-C است که برای اتصال آسان به آیفون‌ها، تأییدیه Made for iPhone (MFi) را نیز دریافت کرده است. این به این معناست که حالا Q3 حتی می‌تواند به راحتی به کامپیوتر منتقل شود.

لنز 28 میلی‌متری f/1.7  در Leica Q3 بدون تغییر باقی می‌ماند

لنز Summilux 28mm f/1.7 با قابلیت ماکرو برای همیشه به Q3 اضافه شده است، و تغییرات چندانی نکرده است. این لنز از همان اپتیک قبلی Q برخوردار است که شرکت لایکا بر عهده دارد و وظیفهٔ آن رفع نقص رزولوشن بالاتر سنسور جدید را بر عهده دارد. فاصلهٔ کانونی ۲۸ میلیمتر تقریباً مشابه دید دوربین‌های هوشمند است، اما همچنان دارای دکمهٔ کراپ داخلی است که اکنون فریم را به ۳۵ میلیمتر، ۵۰ میلیمتر، ۷۵ میلیمتر و یک کراپ جدید با اندازهٔ ۹۰ میلیمتر بزرگتر می‌کند. البته کراپ آخر باعث کاهش رزولوشن به ۶ مگاپیکسل می‌شود.

درکنار تمام بهبودهای فنی، یکی از ویژگی‌های جذاب Leica Q3، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم Qi است. برای استفاده از این ویژگی، شما باید یک دسته نگهدارنده را با قیمت 195 دلار تهیه کنید. این قیمت به نظر ممکن است گران بیاید، مخصوصاً اگر با هزینه لوازم جانبی دیگری مانند باتری‌های جایگزین با قیمت ۱۷۰ دلار آشنا نباشید. اما این  یک قیمت معمولی برای دسته‌های دیگر لایکا است که هیچ ویژگی اضافی ارائه نمی‌دهند. شارژ بی‌سیم برای یک دوربین ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما برای یک دوربین معمولی مثل Leica Q3 که روزانه با خود حمل می‌شود، کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

ایده این است که در پایان روز، دوربین خود را برای شارژ قرار دهید یا هنگام حضور در یک استارباکس، از یک شارژر بی سیم کوچک استفاده کنید تا دستگاه را آماده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که قطعاً نیازی به خرید یک شارژر گران قیمت از نوع Leica با ارزش ۱۷۵ دلار تولید شده توسط Native Union نیست، زیرا هر شارژر Qi با قدرت خروجی ۱۰ وات یا بیشتر می‌تواند این کار را انجام دهد.

قابلیت جدید دیگری که توجه همه را به خود جلب کرده است، صفحه نمایش قابل تاشو در مدل Leica Q3 است. اگرچه استفاده از صفحه نمایش متحرک در دوربین‌های امروزی به صورت روتین برای اکثر مدل‌ها معمول شده است، اما برای اولین بار لایکا آن را در یکی از مدل‌های خود پیاده‌سازی کرده است. با این حال، باید بگوییم که به نظر می‌رسد و احساس می‌شود که این تصمیم توافق ناخوشایندی از سوی طرفداران و منتقدان لایکا بوده است. این ویژگی قابل قبول است، اما حمایت از آن در Q3 به یک ظاهر پرهیاهو و نامناسب تبدیل شده است که با پشتیبانی از صفحه نمایش اصلی Q2 تفاوت دارد.

صفحه نمایش جدید مانند یک ساز ناخوشایند است

قبل از اعلام رسمی، می‌توانید یک دوربین لایکا Q3 را به مدت کوتاهی قرض بگیرید و استفاده کنید. احتمالاً در این فرآیند با سردرگمی مواجه می‌شوید. شاید از قبل دوربین Leica Q2 را داشته باشید و در برخی مواقع از آن به عنوان پشتیبانی برای عکاسی با سیستم Sony mirrorless خود استفاده کنید. Q3 به نظر می‌رسد یک قدم خوب به جلو باشد، اما سیستم فوکوس جدید و طراحی این دوربین هنوز به کمال نرسیده‌است. شاید وقتی شنیدید که سیستم فوکوس خودکار آن بسیار شبیه به اجرای هیبریدی جدید پاناسونیک در S5II است، بسیار هیجان زده شده باشید. اما در ابتدا، به نظر می‌رسد که خیلی شبیه به آنچه که در Leica SL2 استفاده می‌شود، باشد و با بسیاری از لرزش‌ها و پیگیری‌های نامطمئن که برای نیازهای کاری مناسب نیستند، به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. بنابراین، تا زمان انتشار نسخه نهایی فریمور، بهتر است قضاوت کاملی انجام ندهیم و این پیش‌نمایش، قابل اعتماد نیست.

درباره صفحه نمایش، اگرچه دسته اتصال آن در Q3 به نظر قوی می‌رسد، اما این که پایین بکشید یا به بالا کج کنید، سخت‌تر از حالت عادی است. اما بدترین بخش صفحه نمایش، به غیر از اینکه به نظر می‌رسد فقط به آن متصل شده است و جذابیت دوربین را بهبود نمی‌بخشد، این است که در لبه چپ آن، هیچ گود یا دکمه‌ای برای فشار دادن با ناخن یا گرفتن با انگشت وجود ندارد. صفحه نمایش در بالا و پایین دارای شیارهایی به این معنی است که برای حرکت دادن آن، باید فاصله بیشتری را طی کنید. شاید با گذر زمان به آن عادت کنید، اما مطمئناً این یکی از نقاط ضعف آن است، به خصوص اگر سریع عمل کرده و قصد دارید لحظه‌های سرنوشت سازی را ضبط کنید. فرض می‌کنیم که لبه چپ صفحه نمایش به منظور طراحی فضای بیشتر باقی گذاشته شده است، اما به هر حال به طور کلی دوربین به شکلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. X100V از فوجی‌فیلم احتمالاً اندازه سنسور و رزولوشن Q3 را ندارد اما صفحه نمایش قابل تاشوی نزدیک به سطح دوربین، طراحی مناسبی دارد که ارزشمند است.

یکی از تأثیرات جانبی نمایشگر تاشوی جدید، این است که دکمه‌های دوربین به سمت راست، بالا و پایین D-pad منتقل شده‌اند و دکمه Play به طرز عجیبی نزدیک به قسمت پشتیبانی برای انگشت شست قرار گرفته است. گاهی از دوربین برای مشاهده تصاویر پس از عکاسی استفاده می‌شود. این یکی از مواردی است که ممکن است به آن عادت کنید، اما دوربین‌های لایکا باید تجربه کاربری بهتری داشته باشند. شاید این برای اولین بار است که لایکا با یک نمایشگر تاشوی جدید سر و کار دارد و باید فرآیند یادگیری را همراه با هم انجام دهید. به عنوان مثال، باید  یاد بگیرد که برخی امکانات را به دوربین اضافه کند، بدون آنکه به طور کلی اندازه دوربین را بزرگتر کند.

لایکا در مدل Q3 سعی می‌کند به کاربران خود آنچه را که می‌خواهند، ارائه دهد. اما اجرای یک صفحه نمایش تاشوی جدید در Q3 به نظر می‌رسد که یک گام اشتباه است. متأسفانه، زمانی که به تطبیق پذیری و طراحی می‌پردازیم، نمی‌توانیم حتی با پرداخت 6 هزار دلار برای آن همیشه آنچه را که می‌خواهیم را دریافت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.