رمزگشایی از تاثیر مولکولی ورزش

مطالعه‌ای به نام MoTrPAC که هشت سال طول کشید و شامل 2600 داوطلب بود، با تاکید بر توصیه‌های ورزشی شخصی بر اساس یافته‌های جدید، قصد دارد تغییرات مولکولی ناشی از ورزش و اثرات آن بر سلامتی را ترسیم کند

در 8 سال گذشته، محققان یک مطالعه پیشگامانه را با موضوع تاثیر مولکولی ورزش انجام داده اند و به جزییات جدیدی دست یافته اند.

به گزارش تکناک، این مطالعه با نزدیک به 2600 داوطلب، با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، نژاد و جنسیت و با هدف بررسی اثرات مولکولی ورزش بر بزرگسالان و کودکان سالم انجام شد.

هدف این است که نقشه‌های مولکولی جامعی از تغییرات ناشی از ورزش ایجاد و کشف شود و مشخص شود که چرا فعالیت بدنی، فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد.

دکتر راسل تریسی، یکی از محققان این مطالعه گفت: این یک تلاش بی‌سابقه در مقیاس بزرگ برای شروع کاوش با جزئیات شدید تأثیرات بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و بالینی ورزش است. من خوشحال و مفتخرم که آزمایشگاه ما در UVM به عنوان مخزن زیستی MoTrPAC انتخاب شد و پیش‌بینی می‌کنم که نقشه‌های  MoTrPAC هنگامی که با نمونه‌های زیستی با دقت جمع‌آوری شده همراه شوند، در دهه آینده یا حتی بعدتر، بسیار مفید خواهند بود.

یافته‌های تحقیق اولیه

در یک سری از مقالات منتشر شده در یک می در مجله نیچر، محققان MoTrPAC یافته‌های اولیه خود را ارائه کردند. دانشمندان پاسخ‌های مولکولی منحصربه‌فردی به ورزش استقامتی در بافت‌های مختلف کشف کردند که میتوکندری‌ها تغییرات مختلفی را در سراسر بدن نشان می‌دهند. به‌طور قابل‌توجهی، غدد آدرنال تغییرات قابل‌توجهی در تقریباً نیمی از ژن‌های مرتبط با میتوکندری پس از تمرین استقامتی نشان دادند که این جنبه‌ای است که قبلاً کشف نشده بود.

تفاوت‌های جنسیتی در پاسخ‌های مولکولی در بافت‌های مختلف به‌ویژه در بافت چربی سفید مشاهده شد، که نشان‌دهنده پیامدهایی برای توصیه‌های ورزشی شخصی‌سازی شده، به‌ویژه در شرایطی مانند چاقی است.

این یافته‌ها بر اهمیت گنجاندن هر دو جنسیت در تحقیقات ورزش برای درک جامع اثرات آن بر سلامت تاکید می‌کند.

تامین مالی و روش

در مجموع تقریباً 226 میلیون دلار برای این مطالعه هزینه شد. این مطالعه شامل رژیم‌های ورزشی مختلف است و نمونه‌های زیستی را قبل، حین و بعد از ورزش جمع‌آوری می‌کند.

در این مطالعه از نمونه‌های حیوانی هم استفاده شد. نمونه‌های حیوانی به محققان این امکان را می‌دهند تا تغییراتی را در بافت‌هایی که در بیماران انسانی به راحتی قابل دسترسی نیستند مانند مغز، ریه‌ها و کلیه‌ها، جستجو کنند.

سپس نکات آموخته شده از مراحل اولیه در حیوانات برای بهینه‌سازی پروتکل‌ها در مقیاس انسانی استفاده شد. هدف نهایی، شخصی‌سازی توصیه‌های ورزشی بر اساس نیازها و ویژگی‌های فردی است که به‌طور بالقوه منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در رویکردهای بهداشتی و درمانی می‌شود.

نمونه‌های زیستی که شامل خون، چربی و بافت‌های ماهیچه‌ای در انسان می‌شود، برای آنالیزهای مولکولی که هدف آن درک تغییراتی است که در بدن به دلیل ورزش اتفاق می‌افتد، حیاتی هستند. محققان این نمونه‌های بیولوژیکی را بین محققان MoTrPAC و همچنین سایر محققانی که مایل به انجام مطالعات مربوط به این اکتشاف در مقیاس بزرگ از اثرات ورزش بودند، توزیع کردند.

با انتشار یافته‌های اضافی از مطالعه MoTrPAC در طول سال آینده، تریسی و همکارانش آماده هستند تا درک ما از اساس مولکولی ورزش و تأثیر آن بر سلامت انسان را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.