رمزگشایی از اسرار جاذبه با کمک امواج لرزه ای

دانشمندان در حال بررسی استفاده از امواج لرزه ای زمین برای آزمایش مدل های گرانشی جایگزین نظریه نسبیت عام اینشتین هستند.

دانشمندان در حال بررسی استفاده از امواج لرزه ای زمین برای آزمایش مدل های گرانشی جایگزین نظریه نسبیت عام اینشتین هستند.

به گزارش تکناک، با تجزیه و تحلیل امواج لرزه ای تحت گرانش اصلاح شده، محققان می توانند این نظریه ها را محدود کرده و به جستجو برای رسیدن به درک کامل تری از گرانش ادامه دهند.

آزمایش امکان وجود مدل‌های گرانشی متفاوت از نظریه نسبیت عام ممکن است از آنچه ما فکر می‌کنیم به واقعیت نزدیک‌تر باشد. تیمی از محققان پیشنهاد کرده اند که ممکن است بتوانیم از حرکات لرزه ای در خود زمین برای آزمایش گرانش اصلاح شده استفاده کنیم.

ما 95 درصد از محتویات جهان را درک نمی کنیم. مجهولات که مجموعاً به عنوان بخش تاریک شناخته می شوند، شامل ماده تاریک و هم انرژی تاریک نیز می شوند. به نظر می رسد ماده تاریک شکل غالب ماده در جهان است و هر کهکشان تا 80 درصد از این شکل نامرئی ماده را در خود جای داده است. در همین حال، انرژی تاریک منبعی از انرژی است که تمام فضا-زمان را در بر می گیرد و مسئول گسترش شتابان کیهان است.

اما اظهارات مبنی بر اینکه ماده تاریک و انرژی تاریک ماهیت های فیزیکی هستند بر این فرض استوار است که درک ما از گرانش درست است. در حال حاضر، بهترین درک ما از گرانش از نظریه نسبیت عام اینشتین است. این نظریه به ما می گوید که گرانش مظهر خم شدن و تاب برداشتن خود فضا-زمان است.

اما می دانیم که نسبیت عام ناقص است. می دانیم که این نظریه در مرکز سیاهچاله ها و در ابتدای جهان نقض می شود. بنابراین می دانیم که هنوز داستان کامل گرانش را در دست نداریم. با انگیزه این موضوع، بسیاری از مردم در طول دهه‌ها نظریه‌های گرانش اصلاح‌شده را ارائه کرده‌اند که مجموعه‌ای از تعمیم و اصلاحات مدل اصلی اینشتین را تشکیل می‌دهند.

با این حال، همه این تعمیم ها با یک سری موانع دشوار روبرو هستند. ما نسبیت عام را در زمینه‌ها و مقیاس‌های بسیاری آزمایش کرده‌ایم، بنابراین ساختن نظریه‌ای که به اندازه کافی متفاوت از نسبیت عام باشد تا بتواند ماده تاریک و انرژی تاریک را بالقوه توضیح دهد و در عین حال تمام محدودیت‌های رصدی شناخته شده را رفع کند، دشوار است.

هر چه راه های بیشتری برای کاوش در گرانش اصلاح شده ایجاد کنیم، بهتر است. بنابراین تیمی از محققان دریافتند که ما لزوماً نیازی به نگاه کردن به ستاره‌ها برای آزمایش نظریه‌های تغییر یافته گرانش نداریم. ما می توانیم در عوض به زمین نگاه کنیم. آنها دریافتند که تحت گرانش اصلاح شده، امواج لرزه ای با سرعت های مختلف و به روش های مختلف در زمین حرکت می کنند.

از آنجایی که ما بسیاری از خواص زمین را به خوبی می‌دانیم، مانند جرم و ممان اینرسی، می‌توانیم این دانش را برای استفاده از داده‌های لرزه‌ای برای محدود کردن نظریه‌های گرانش اصلاح‌شده تغییر دهیم.

تاکنون داده ها هیچ نیازی به انحراف از کار اصلی انیشتین را نشان نمی دهند. اما هر چه ابزارهای بیشتری توسعه دهیم و راه های بیشتری را بتوانیم جستجو کنیم، بهتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.