رمزگشایی از دلیل تغییرات متناقض آب و هوا در فوریه 2024

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک گزارش داد که فوریه (بهمن) 2024 گرم‌ترین فوریه ثبت شده در جهان بوده است. با این حال، آمریکای شمالی، آسیا و بخش‌هایی از اروپا سرمای رکوردشکن را تجربه کردند.

به گزارش تکناک، این وضعیت نشان‌دهنده پدیده “گرمای قطبی-سرمای قاره‌ای” است که به دلیل گرم شدن سریع قطب شمال و کاهش یخ‌های دریایی رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که این رویدادها تا دهه ۲۰۳۰ افزایش یافته و سپس کاهش می‌یابند، اما پیامدهای آنها همچنان شدید خواهد بود.

در برخی نقاط مانند موهه چین و یاکوتسک روسیه، دمای هوا به پایین‌ترین میزان تهدیدکننده حیات رسیده است. به‌طور نگران کننده‌ای این کنار هم قرار گرفتن افزایش دما در میان سرمای شدید، آینده آب و هوای سیاره ما را به سمت عدم قطعیت سوق می‌دهد.

این وضعیت متناقض توسط پدیده قاره‌ای سرد قطبی گرم (WACC) به تصویر کشیده شده است، جایی که دمای گرم قطب شمال منجر به کاهش یخ دریا و انفجارهای سرد در مناطق خاص در عرض جغرافیایی میانی می‌شود.

گرم شدن سریع قطب شمال نشان دهنده تغییرات آب و هوایی جهانی است. با این حال، از آنجایی که گرم شدن کره زمین و دمای قطب شمال همچنان افزایش می‌یابد، مشخص نیست که رویدادهای WACC  در دهه‌های آینده چگونه رخ خواهند داد.

یافته‌های تحقیقات اخیر

برای پر کردن این شکاف، یک گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور جین هو یون و دکتر یونگی هونگ، اخیراً پویایی و تکامل رویدادهای شدید آب و هوایی زمستانی را مورد بررسی قرار داده است که از نظر فنی به عنوان WACC شناخته می‌شود. آنها با استفاده از شبیه‌سازی مجموعه داده‌های آب و هوایی که عمدتاً از پروژه مجموعه بزرگ مدل سیستم زمینی جامعه به دست آمده بودند، مسیر رویدادهای WACC را در آسیای شرقی و آمریکای شمالی از سال 1920 تا 2100 پیش‌بینی کردند. یافته‌های این مطالعه اخیراً در مجله npj Climate و علوم جوی منتشر شده است.

محققان GIST پیش‌بینی می‌کنند که رویدادهای WACC پس از دهه 2030 به شدت کاهش خواهند یافت که این مسئله منجر به رویدادهای آب و هوایی شدید در دهه‌های آینده خواهد شد
محققان GIST پیش‌بینی می‌کنند که رویدادهای WACC پس از دهه 2030 به شدت کاهش خواهند یافت که این مسئله منجر به رویدادهای آب و هوایی شدید در دهه‌های آینده خواهد شد

پروفسور یون در توضیح مطالعه خود تأکید می‌کند: الگوی WACC به‌طور قابل توجهی بر اقلیم زمستانی تأثیر گذاشته است، اما آنچه در حال حاضر می‌بینیم صرفاً شروع یک تغییر شدید است. محققان به این نتیجه رسیدند که با وجود گرم شدن کره زمین، رویدادهای WACC تا سال 2020 تشدید شده است.

پروفسور یون خاطرنشان می کند: این رویدادها پس از دهه 2030 به شدت کاهش خواهند یافت. با این حال، این کاهش به معنای کاهش رویدادهای شدید آب و هوایی در آینده نیست. در عوض با تشدید گرمایش جهانی، زمستان‌ها گرم‌تر می‌شوند. اگرچه سرماخوردگی کمتر اتفاق می‌افتد، اما در صورت وقوع ممکن است عواقب شدیدتری داشته باشد.

پیش‌بینی‌های بلند مدت و تاثیر جامعه

این روند کاهشی احتمالا تا زمانی که پدیده WACC در اواخر قرن بیست و یکم تقریباً ناپدید شود، ادامه خواهد داشت و رویدادهای شدید آب و هوایی جدید را به همراه خواهد داشت.

این یافته‌ها درک ما از رویدادهای WACC را تغییر می‌دهند و نیاز به به‌روزرسانی مدل‌های آب و هوایی را برای پیش‌بینی‌های دقیق، تقویت استراتژی‌های آماده‌سازی و واکنش‌های مناسب نشان می‌دهند. همچنین این یافته‌ها با مشکلاتی که جوامع در سرتاسر جهان با آن مواجه هستند، به ویژه مناطقی که از لحاظ تاریخی تحت تأثیر WACC  قرار گرفته‌اند، طنین انداز است.

با نزدیک‌تر شدن تغییر شدید در مسیر WACC، اقدامات فوری برای اصلاح استراتژی‌های آب و هوای جهانی و ارزیابی مجدد چگونگی آماده‌سازی و انطباق جوامع مورد نیاز است. در این رابطه، هونگ می‌گوید: درک تأثیر تغییر شدید در رویدادهای WACC  و ابداع استراتژی‌های انطباق و کاهش، آینده آب و هوای زمستانی ما را تعیین می‌کند و این یک یادآوری آشکار از پیچیدگی سیستم‌های اقلیمی و پیامدهای غیرمنتظره تغییرات آب و هوا است.

به‌طور کلی، این مطالعه یک فراخوان قانع کننده برای جوامع، سیاست‌گذاران و دانشمندان است که اقدام کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به همکاری و انطباق در مسیر تاب‌آوری در برابر تغییرات آب و هوایی است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.