چرا رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و خاکستری را در رنگین کمان نمی‌بینیم؟

بسیاری از ما رنگین کمان هایی را در آسمان دیده ایم که پس از باران، زمانی که خورشید شروع به تابیدن می کند نمایان می شوند.

بسیاری از ما رنگین کمان هایی را در آسمان دیده ایم که پس از باران، زمانی که خورشید شروع به تابیدن می کند نمایان می شوند.

به گزارش تک ناک، ما به چند قطره آب در هوا نیاز داریم، مانند باران یا حتی مه، سپس نیاز داریم که خورشید پشت سرمان و در ارتفاع کمتر نسبت به زمین باشد. به این دلیل است که رنگین کمان با عبور نور از قطرات آب ایجاد می شود.

نوری که از خورشید می آید برای ما سفید به نظر می رسد. اما نور سفیدی که در زندگی روزمره می بینیم در واقع از ترکیبی از رنگ های مختلف تشکیل شده است. وقتی نور از یک قطره باران عبور می کند، این رنگ ها می توانند از هم جدا شوند.

امواج نور

اگر به آن نگاه کنید آن را نمی شناسید، اما نور به صورت موجی حرکت می کند، مانند امواجی که در سراسر اقیانوس حرکت می کنند. هر یک از رنگ‌های رنگین کمان دارای طول موج متفاوتی هستند.

این بدان معنی است که فاصله بین نوک موج برای هر رنگ طول متفاوتی دارد. رنگ ها، از بنفش با کوتاه ترین طول موج تا قرمز با طولانی ترین،طیف مرئی نامیده می شوند.

قطرات باران بیشتر شبیه توپ های کوچک به نظر می رسند تا اشکال اشکی که ما اغلب می کشیم. هنگامی که نور به یکی از این توپ های کوچک آب برخورد می کند، نور می تواند جهت خود را تغییر دهد. ما این را انکسار می نامیم.

هر یک از طول موج های مختلف با مقدار کمی تفاوت منکسر می شوند. اگر نور با زاویه مناسب به قطره باران برخورد کند، انکسار طول موج ها را به رنگ های مختلف جدا می کند. از آنجایی که نور زیادی از طریق قطرات باران شکسته می شود، ما این رنگ ها را به صورت رنگین کمانی در آسمان می بینیم. ترتیب ورود رنگ ها بر اساس طول موج آنها تعیین می شود.

وقتی در مورد رنگین کمان یاد می گیریم، به ما یاد می دهند که هفت رنگ وجود دارد: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. اما این کاملاً درست نیست.

رنگ ها در رنگین کمان

 رنگ های مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند و تشخیص اینکه یک رنگ به کجا ختم می شود و دیگری از کجا شروع می شود دشوار است. رنگ های دیگری نیز در بین آنها وجود دارد، جایی که آنها مخلوط می شوند، مانند فیروزه ای بین آبی و سبز.

برای مثال قهوه ای ترکیبی از قرمز و سبز است. اما نوارهای قرمز و سبز رنگین کمان در کنار هم نیستند، بنابراین ما نمی بینیم که آنها با هم مخلوط می شوند تا قهوه ای شوند. همین مورد برای بسیاری از رنگ‌های دیگر که مخلوط هستند نیز صدق می‌کند.  اگر نوارهای رنگی در رنگین کمان با هم همپوشانی نداشته باشند، نمی‌توانند با هم ترکیب شوند.

اما دو رنگ وجود دارد که ما هرگز در رنگین کمان نخواهیم دید. سیاه و سفید. مشکی فاقد رنگ است. در حقیقت مشکی چیزی است که وقتی اصلاً نور وجود ندارد می بینیم.

از طرفی سفید ترکیبی از همه رنگ ها با هم است. هنگامی که نور توسط قطرات باران شکسته می شود، نور سفید را به طیف مرئی جدا می کند، به این معنی که دیگر سفید نیست. خاکستری ترکیبی از سیاه و سفید است، و از آنجایی که ما هرگز نمی‌توانیم سیاه و سفید را در رنگین کمان ببینیم، همچنین نمی‌توانیم رنگ‌هایی را که از ترکیب آنها ساخته شده‌اند، ببینیم.

دفعه بعد که رنگین کمان را می بینید، به تعداد رنگ هایی که می توانید در آن مشاهده کنید  و رنگ هایی که نمی توانید ببینید توجه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.