روزهای پر استرس ممکن است شما را پیرتر نشان دهند

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام شد، نشان داد که افراد جوان در روزهایی که استرس بالایی را تجربه می‌کنند، احساس می‌کنند پیرتر به نظر می‌رسند، به‌ویژه زمانی که احساس می‌کنند کنترلی بر زندگی خود ندارند. این تحقیق درک چگونگی تأثیر استرس بر ادراک سن در گروه‌های سنی مختلف را گسترش می‌دهد و بر نیاز به مداخلاتی مناسب برای رسیدگی به تأثیرات سلامت روانی و جسمی استرس در میان جوانان، تاکید می‌کند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که جوانان در روزهای پر استرس، پیرتر به نظر می‌رسند و خودشان هم احساس می‌کنند پیر شده‌اند و این حالت بیشتر در روزهایی که احساس می‌کنند کنترل نسبتاً کمتری بر زندگی خود دارند، رخ می‌دهد.

به گزارش تکناک، شوون نوپرت، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: تحقیقات مهمی وجود دارد که به ما می‌گوید استرس باعث می‌شود افراد مسن سن خود را احساس کنند، یا حتی بیشتر از آنچه هستند احساس پیری کنند.

وقتی سالمندان احساس می‌کنند بزرگ‌تر از آنچه هستند، این حس با مجموعه‌ای از پیامدهای سلامتی منفی همراه است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد بررسی این موضوع در بزرگسالان جوان‌تر یعنی افراد در سنین نوجوانی، 20 و 30 سالگی وجود دارد. داشتن درک عمیق تر از این پدیده در تمام گروه‌های سنی می‌تواند به ما کمک کند تا مداخلاتی را توسعه دهیم که از سلامت ذهنی و جسمی ما محافظت می‌کند.

انجام چنین تحقیقی درحال حاضر می‌تواند کاملا به‌موقع باشد، زیرا در مقایسه با میزان استرسی که نسل‌های قبلی در دوران جوانی تجربه کرده‌اند، در زمان حال محققان شاهد افزایش میزان استرس بزرگسالان جوان هستند.

روش مطالعه و یافته‌های کلیدی

برای این مطالعه، محققان داده‌های 107 جوان بین سنین 18 تا 36 سال (میانگین سنی حدود 20 سال) را جمع‌آوری کردند. شرکت‌کنندگان در مطالعه یک نظرسنجی پایه و سپس یک نظرسنجی دقیق روزانه را برای هشت روز متوالی تکمیل کردند.

نظرسنجی‌های روزانه به گونه‌ای طراحی شده‌ بودند که فرد میزان استرسی را که هر روز تجربه می‌کند، میزان کنترلی که در آن روز بر زندگی‌ خود احساس می‌کند، و اینکه در آن روز چقدر احساس می‌کند پیر است، طراحی شده‌اند.

نوپرت می‌گوید: یافته‌های کلیدی این بود که در روزهایی که شرکت‌کنندگان در مطالعه گزارش می‌کردند میزان بالاتری از استرس را نسبت به حالت عادی تجربه می‌کنند، گزارش دادند که پیرتر به نظر می‌رسند. با این حال، این حالت تنها در روزهایی صادق بود که شرکت‌کنندگان گزارش دادند که کنترل کمتری بر زندگی خود نسبت به حالت عادی داشتند.

همچنین شایان ذکر است که هم میزان استرس و هم میزان کنترل بر زندگی، نسبی بود.

مفاهیم و جهت‌گیری‌های آینده

یک فرد می‌تواند سطوح نسبتاً پایینی از استرس را گزارش کند، اما اگر سطح استرس بالاتر از آن چیزی بود که معمولاً گزارش می‌شد، محققان توانستند تأثیر آن را مشاهده کنند. به همین ترتیب، افراد می‌توانستند احساس کنند که هنوز سطوح قابل‌توجهی از کنترل زندگی خود را دارند  اما اگر کنترل کمتری نسبت به آنچه که به‌طور معمول گزارش می‌کردند، محققان قادر بودند این اثر را هم مشاهده کنند.

نوپرت می‌گوید: پدیده استرس باعث می‌شود افراد احساس پیری کنند و این مسئله به افراد مسن‌تر محدود نمی‌شود، بلکه برای جوانان نیز اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این مشکل خیلی مهم است، زیرا همه ما می‌دانیم که تجربه استرس مزمن در طول زمان می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد، و میزان استرس در افراد معمولاً با گذر از جوانی به میانسالی یعنی دهه 40 و 50 سالگی، افزایش می‌یابد. اگر این جوانان از قبل میزان بالایی از استرس را در سن خود تجربه کنند و استرس بر سن آنها تأثیر بگذارد، برای ما مهم است که به‌خاطر سلامتی این نسل، به نشانگرهایی که برای ارزیابی جسمی و روانی مرتبط با استرس استفاده می‌شوند، توجه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.