روشی جدید برای درمان موثر دیابت کشف شد

یک مطالعه جدید روش نوینی را برای مدیریت  و درمان دیابت نوع 2 ارائه می‌کند و به بیماران اجازه می‌دهد مسئول انتخاب داروهای خود باشند.

یک مطالعه جدید روش نوینی را برای مدیریت  و درمان دیابت نوع 2 ارائه می‌کند و به بیماران اجازه می‌دهد مسئول انتخاب داروهای خود باشند.

به گزارش تکناک، این اولین مطالعه در نوع خود است که به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه می دهد پس از آزمایش سه داروی مختلف، داروهای خود را انتخاب کنند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که این روش می تواند راهی جدید برای شناسایی موثرترین و کارآمدترین درمان برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

این مطالعه که توسط شورای تحقیقات پزشکی و به رهبری محققان دانشگاه اکستر تامین مالی شد، شامل دادن سه داروی معمول به 448 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (type 2 diabetes : type of diabetes mellitus with high blood sugar and insulin resistance) بود که هر کدام برای یک دوره 16 هفته‌ای به نوبت 3 نمونه دارو را دریافت کردند.

محققان تأثیر هر دارو بر سطح گلوکز و وزن بیمار را زیر نظر گرفتند و عوارض جانبی را ثبت کردند. در پایان این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Medicine منتشر شده است، بیماران توانستند دارویی را انتخاب کنند که بهترین فایده را برای آنها داشته باشد. داروی انتخابی آنها نه تنها به طور موثر سطح گلوکز را کاهش داد، بلکه منجر به عوارض جانبی کمتری نیز شد.

دکتر بورلی شیلدز، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه اکستر، گفت: درمان مناسب برای دیابت برای رسیدن به بهترین نتایج و حفظ کیفیت خوب زندگی، مسئله ای بسیار حیاتی است. مطالعه ما اولین مطالعه ای است که از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دعوت می کند تا داروهای رایج را پشت سر هم امتحان کنند تا ببینند کدام یک برای آنها بهتر است. جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که درمانی که مردم انتخاب می‌کنند معمولاً درمانی است که بهترین کنترل قند خون را به آنها می‌دهد،حتی قبل از اینکه از این نتایج مطلع شوند.

شرکت کننده ای به نام تیم کینر، 15 سال پیش به دیابت نوع 2 مبتلا شد. او در این مطالعه ثبت نام شد زیرا قند خون او بسیار بالا بود.

او گفت: به من سه دارو دادند. دو مورد اول اصلاً برای من کار نکرد .در واقع، یکی از آنها احساس بدتری به من داد. خوشبختانه، از اولین لحظه ای که داروی سوم را مصرف کردم، احساس متفاوتی داشتم،انرژی بیشتری داشتم و می دانستم که این دارو برای من مناسب است. امروز هم این دارو را مصرف کردم و می‌توانم در تمام ورزش‌هایی که دوست دارم شرکت کنم.این مسئله فوق‌العاده است.

دیابت نوع 2 بیش از چهار میلیون نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می دهد و عامل اصلی بیماری و مرگ است. همچنین 10 درصد از هزینه های موسسه NHS را تشکیل می دهد. در صورت کاهش سطح قند خون، مشکلات مرتبط با دیابت را می توان تا حد زیادی کاهش داد. تعدادی از داروهای مختلف برای کاهش قند خون وجود دارند و در حالی که به طور کلی به طور یکسان مؤثر هستند، هر بیمار به صورت فردی از نظر میزان کاهش قند خون آنها و عوارض جانبی آنها متفاوت هستند. انتخاب داروی مناسب برای بیمار دشوار است.

پروفسور اندرو هاترسلی، مشاور دیابت (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period)، از دانشگاه اکستر، که بر این تحقیق نظارت داشت، گفت: این اولین مطالعه ای است که در آن یک بیمار سه نوع مختلف داروی کاهش دهنده گلوکز را امتحان کرده است که به آنها این امکان را می دهد که مستقیماً آنها را با هم مقایسه کنند و سپس انتخاب کنند که کدام یک برای آنها بهتر است.

ما نشان داده‌ایم که پیروی از انتخاب بیماران دیابت منجر به کنترل بهتر گلوکز و عوارض جانبی کمتری نسبت به هر روش دیگری می‌شود. وقتی که مشخص نیست کدام دارو برای استفاده بهتر است، بیماران باید قبل از انتخاب آن را امتحان کنند. با کمال تعجب، این روش قبلا هرگز امتحان نشده بود.

سه دارویی که در این کارآزمایی به بیماران دیابت داده شد، سیتاگلیپتین، کاناگلیفلوزین و پیوگلیتازون بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.