روشی جدید برای درمان میگرن کشف شد

محققان دانشگاه کوئینزلند در مطالعه اخیر خود، ارتباط ژنتیکی بین شاخص‌ های مرتبط با قند خون و میگرن را تایید کردند. آنها امیدوارند که کنترل قند خون به عنوان یکی از روش‌ های درمان میگرن به کار گرفته شود.

به گزارش تکناک، میگرن و شاخص‌های مرتبط با قندخون مانند سطح انسولین در زمان ناشتا بودن و همچنین دیابت نوع ۲ به طور گسترده‌ای به عنوان بیماری‌های رایج شناخته می ‌شوند، اما اکنون دانشمندان یک پیوند ژنتیکی مشخص را پیدا کرده‌ اند که می‌ تواند حوزه جدیدی از درمان را برای این بیماری‌های آزاردهنده ایجاد کند.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا، ژن‌های مرتبطی را کشف کرده‌ اند که بسیاری از مبتلایان به میگرن و سردرد آن را دارند. این ژن با شاخص‌ های قندخون مغایرت دارد و همین موضوع مشکلاتی را برای سلامتی آنان به همراه دارد.

تخمین زده می‌ شود که میگرن بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این بیماری در زنان تقریباً سه برابر بیشتر از مردان شایع است و بیش از ۱۷ درصد از زنان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

دکتر دیل نیهولت گفت: در سال 1935، میگرن به عنوان یک سردرد ناشی از قندخون درنظر گرفته می شد. شاخص هایی مرتبط با قندخون مانند مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی (انسولین بیش از حد)، هیپوگلیسمی (سطح قند خون پایین) و دیابت نوع 2 وجود دارند که با میگرن و سردرد مرتبط هستند.

یافته‌ های این مطالعه  زمانی به دست آمد که محققان، ژنوم هزاران بیمار مبتلا به میگرن را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا می توانند پیوند ژنتیکی مشخصی را تعیین کنند یا خیر. محققان با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مشترک بین دو بیماری میگرن و بیماری ‌های مرتبط با قند، برای شناسایی مناطق ژنومی، جایگاه‌ ها، ژن‌ها و مسیرهای مشترک، اقدام کردند.

دکتر رفیق اسلام، یکی دیگر از محققان این مطالعه، اعلام کرد: در بین 9 شاخص قند خونی که بررسی کردیم، یک پیوند ژنتیکی قابل توجه بین سطح انسولین در حالت ناشتا و هموگلوبین قندی شده با میگرن و سردرد مشاهده شد.همچنین، ما مناطقی را شناسایی کردیم که دارای عوامل خطرناک ژنتیکی مشترک بین میگرن و میزان انسولین در حالت ناشتا، گلوکز ناشتا و هموگلوبین قندی شده، بودند. تمام این عوامل در بروز سردرد مؤثر هستند.

همپوشانی ژنتیکی می‌ تواند گام مهمی در درک روش بروز میگرن و ویژگی ‌های قندی مرتبط با آن باشد و راه‌های جدیدی را هم برای مداخلات پزشکی فراهم کند.

یکی از محققان این پژوهش گفت: با شناسایی همبستگی‌های ژنتیکی و جایگاه‌ها و ژن‌های مشترک، ما ارتباطی علنی را استنباط کردیم که بنابر آن درک رابطه بین میگرن، سردرد و ویژگی‌های قند خون را تأیید و بهبود بخشیدیم. این موضوع می‌ تواند برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌ کنند، خبر خوشایندی باشد.

دکتر اسلام افزود: یافته‌های ما می تواند به ارائه راه‌ های جدید در توسعه استراتژی ‌های درمانی برای مدیریت میزان قند خون بیماران مبتلا به میگرن و سردرد کمک ‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.