کشف روش جدید برای غلبه بر مقاومت ضد میکروبی

سازمان جهانی بهداشت مقاومت ضد میکروبی را به عنوان یک نگرانی در سراسر جهان شناسایی کرده است زیرا اکثر آنتی بیوتیک ها در برابر برخی باکتری های بیماری زا موثر نیستند.

به گزارش تکناک، مرکز کشف و مقاومت آنتی بیوتیکی در دانشگاه اوکلاهاما، به رهبری دکتر هلن زوگورسکایا، و دکتر والنتین ریبنکوف، در حال تحقیق بر روی یافتن راه حل های درمانی جایگزین است.

آنتی بیوتیک ها با هدف قرار دادن بخش های خاصی از سلول باکتری، مانند دیواره سلولی یا DNA آن، عمل می کنند. باکتری‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند، از جمله با ایجاد پمپ‌های جریان که پروتئین‌هایی هستند که روی سطح سلول باکتری قرار دارند.

هنگامی که یک آنتی بیوتیک وارد سلول می شود، پمپ خروجی آن را قبل از رسیدن به هدف خود از سلول خارج می کند تا آنتی بیوتیک هرگز قادر به کشتن باکتری ها نباشد.

با این حال، محققان OU به کشف اخیر منتشر شده در مجله Nature Communications  کمک کرده اند. دانشمندان دسته جدیدی از مولکول‌ها را پیدا کردند که پمپ خروجی را مهار می‌کنند و آنتی‌بیوتیک را دوباره مؤثر می‌کنند.

مهارکننده‌ها مکانیسم عمل نوآورانه‌ای دارند که تا اخیراً نامشخص بود. محققان کشف کرده‌اند که این مهارکننده‌ها به عنوان یک “چیره مولکولی” عمل می‌کنند که ناحیه بین غشاء داخلی و خارجی سلول را هدف قرار می دهد و فعالیت‌های ضد باکتریایی آنتی بیوتیکی را افزایش می‌دهد. درک این مکانیسم ممکن است در کشف درمان جدید برای کاربردهای بالینی سودمند باشد.

محققان می گویند: ما در حال حاضر در دوران پس از آنتی بیوتیک زندگی می کنیم و اوضاع بسیار بدتر خواهد شد مگر اینکه راه حل های جدیدی برای مقاومت آنتی بیوتیکی پیدا شود. اکتشافاتی که ما انجام داده ایم، توسعه درمان های جدید را برای کمک به کاهش یک بحران قریب الوقوع تسهیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.