با این روش پیرها دوباره جوان می شوند!

طی یک مطالعه تاریخ ساز، تیمی از محققان رویکرد جدیدی را برای جوان سازی پیرها و مبارزه با آثار پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نشان داده‌اند.

به گزارش تکناک، محققان دانشکده پزشکی هاروارد، دانشگاه مین و MIT در یک مطالعه پیشگامانه، یک روش شیمیایی برای از بین بردن سلول معرفی کردند. این رویکرد انقلابی یک جایگزین موثر برای ژن درمانی به منظور کاهش سن ارائه می دهد. این یافته‌ها می‌تواند درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را تغییر دهد، طب احیاکننده را تقویت کند و به طور موثر منجر به جوان‌سازی کل بدن شود.

اکتشاف پیشگامانه در از بین بردن آثار پیری

این تحقیق که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده است، اولین روش شیمیایی را برای جوان سازی سلول ها معرفی می کند و آنها را به حالت جوانی می رساند. پیش از این تنها ژن درمانی قوی می توانست به این موفقیت دست یابد.

در 12 ژوئن 2023، محققان دانشکده پزشکی هاروارد، دانشگاه مین و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک مقاله تحقیقاتی جدید در مورد سالمندی منتشر کردند. این مقاله با عنوان برنامه‌ریزی مجدد با القای شیمیایی به منظور از بین بردن آثار پیری سلولی، بر اساس یک کشف پیشگامانه است که قبلاً انجام شده بود.

بررسی روش شناسی

این کشف مبتنی بر این یافته است که فعالیت برخی ژن‌های خاص که معروف به عوامل یاماناکا هستند، می‌تواند سلول‌های بالغ را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) تبدیل کند. این کشف که برنده جایزه نوبل شد، دانشمندان را بر آن داشت تا این سوال را مطرح کنند که آیا می توان سلول های پیر را به جوان و غیر سرطانی شدن وادار کرد.

در این مطالعه اخیر، دانشمندان مولکول‌هایی را جست‌وجو کردند که می‌توانند پشت

سر هم آثار پیری سلولی را معکوس کنند و سلول‌های انسانی را تازه کنند. آنها

سنجش‌های مبتنی بر سلولی پیشرفته را برای تمایز بین سلول‌های پیر و جوان و

همچنین سلول‌های پیر طراحی کردند. این تیم از ساعت‌های پیری مبتنی بر رونویسی

و یک سنجش زمان واقعی تقسیم‌بندی پروتئین نوکلئوسیتوپلاسمی (NCC) استفاده

کردند. در یک پیشرفت قابل توجه، آنها شش ترکیب شیمیایی را شناسایی کردند که

می‌توانند NCC و پروفایل‌های رونوشت گسترده ژنوم را به حالت‌های جوان بازگردانند

و سن رونویسی را در کمتر از یک هفته، کاهش دهند.

ارتباط و کاربردهای موثر

تیم تحقیقاتی هاروارد قبلاً امکان از بین بردن آثار پیری سلولی را بدون ایجاد رشد نامنظم سلولی نشان داده بود. این کار با قرار دادن ژن های خاص Yamanaka در سلول ها با استفاده از یک ناقل ویروسی انجام شد. تاکنون مطالعات روی بافت‌ها و اندام‌های مختلف مانند عصب بینایی، مغز، کلیه و عضله نتایج دلگرم‌کننده‌ای از جمله بهبود بینایی و افزایش طول عمر در موش‌ها به همراه داشته است. علاوه بر این، گزارش‌های اخیر بهبود هایی را در مورد بینایی میمون‌ها ثبت کرده‌اند.

این یافته‌ها پیامدهای عمیقی دارند و راه را برای جنبه احیا کننده دنیای پزشکی و به طور موثر جوان‌سازی کل بدن هموار می‌کنند. با ایجاد یک جایگزین شیمیایی برای ژن درمانی به منظور از بین بردن آثار افزایش سن، این تحقیق به طور موثر می تواند درمان پیری، جراحات و بیماری های مرتبط با افزایش سن را متحول کند. به دنبال نتایج موفقیت‌آمیز در درمان نابینایی در میمون‌ها در آوریل 2023، اکنون طرح‌هایی برای آزمایش‌های بالینی انسانی با استفاده از ژن درمانی برای تغییر سن، در حال بررسی است.

دیدگاه های تیم تحقیقاتی

محققان این مطالعه می گویند: تا همین اواخر، بهترین کاری که می توانستیم انجام دهیم، کند کردن روند پیری بود. اکتشافات جدید نشان می‌دهد که اکنون می‌توانیم آثار آن را از بین ببریم.

این تیم تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد آینده‌ای را متصور است که در آن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را می‌توان به طور موثر درمان کرد، جراحات را می‌توان با روش های کارآمدتر ترمیم کرد و رویای جوان‌سازی کل بدن را به واقعیت تبدیل کرد. این کشف جدید پتانسیل را برای از بین بردن آثار پیری با یک قرص ارائه می دهد و کارایی این قرص خیلی متفاوت است؛ از بهبود بینایی گرفته تا درمان موثر بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.