روش عجیب کنه ها برای انتقال بیماری

محققان دانشگاه بریستول کشف کرده‌اند که کنه‌ها می‌توانند توسط الکتریسیته ساکنی که میزبان آن‌ها به طور طبیعی جمع می‌کنند، برای پرش روی آنها در فواصل دور استفاده کنند.

به گزارش تکناک، این قابلیت به آنها اجازه می دهد تا با میزبان هایی که خارج از دسترس پاهای کوچک آنها هستند تماس برقرار کنند و بیماری ها را دورتر از آنچه قبلا تصور می شد ببرند.

نویسنده اصلی سام انگلند از دانشکده علوم زیستی بریستول توضیح داد: ما می‌دانستیم که بسیاری از حیوانات، از جمله انسان‌ها، می‌توانند بارهای الکترواستاتیکی قابل توجهی را جمع کنند.

این پدیده را زمانی می‌بینیم که پس از پریدن روی ترامپولین، یا مثلاً هنگام مالیدن بادکنک روی موهایمان، دچار شوک ساکن می‌شویم. اما این شارژ الکترواستاتیکی برای حیوانات در طبیعت نیز زمانی اتفاق می‌افتد که آنها به اجسامی در محیط خود مانند علف، ماسه یا سایر حیوانات ساییده می‌شوند. این شارژها به طرز شگفت انگیزی بالا هستند و می توانند معادل صدها یا هزاران ولت باشند، بیشتر از آن چیزی که در خانه از پریز برق خود خارج می کنید! مهمتر از همه، بارهای ساکن بر روی بارهای ساکن دیگر می توانند اعمال شوند و بسته به مثبت یا منفی بودن، جاذبه یا دافعه ایجاد کنند.

برای ما جالب بود که بدانیم آیا بارهای ساکنی که در پستانداران، پرندگان و خزندگان به طور طبیعی جمع می شوند می تواند به اندازه ای باشد که کنه های انگلی را بتوان از طریق هوا توسط جاذبه الکترواستاتیکی روی این حیوانات بلند کرد؟

دانشمندان در آزمایش‌های خود مشاهده کردند که کنه‌ها به آسانی در هوا در شکاف‌های هوایی چند میلی‌متری یا سانتی‌متری کشیده می‌شوند.

سام انگلند گفت: در ابتدا، ما از اندازه گیری های قبلی بار معمولی حمل شده توسط حیوانات برای ایجاد یک مدل ریاضی استفاده کردیم. این مدل قدرت میدان الکتریکی بین یک حیوان باردار و علف‌هایی که کنه‌ها دوست دارند روی آن بنشینند و منتظر بمانند تا میزبان‌ها از آنجا بگذرند را پیش بینی می کند.

سپس، ما کنه ها را در زیر یک الکترود، با یک شکاف هوا در بین آن قرار دادیم، و شارژ الکترود را تا زمانی که کنه ها به الکترود جذب شوند، افزایش دادیم. با انجام این کار، ما توانستیم حداقل قدرت میدان الکتریکی را که در آن کنه ها می توانند جذب شوند را تعیین کنیم. این حداقل بزرگی میدان الکتریکی پیش بینی شده توسط محاسبات ریاضی میدان الکتریکی بین یک حیوان باردار و علف بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که کنه ها در طبیعت توسط الکتریسیته ساکن به سمت میزبان خود جذب شوند.

تیم تحقیقاتی اکنون امیدوار است که این کشف ممکن است منجر به فناوری های جدیدی شود که می تواند نیش کنه را در انسان، حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه به حداقل برساند، مانند اسپری های ضد الکتریسیته ساکن.

اکنون کشف کرده‌ایم که کنه‌ها را می‌توان با الکتریسیته ساکنی که سایر حیوانات به‌طور طبیعی ایجاد می‌کنند، از طریق شکاف‌های هوایی چندین برابر بزرگ‌تر از خودشان بلند کرد. این باعث می‌شود حیواناتی را که می‌خواهند به آن‌ها بچسبند و از آنها تغذیه کنند، پیدا کنند و به آن‌ها متصل شوند. انگلند در بخش پایانی صحبت های خود گفت: تا به حال، ما نمی دانستیم که یک حیوان می تواند به این طریق از الکتریسیته ساکن بهره مند شود، و این آگاهی واقعاً ذهن انسان را باز می کند که چگونه بسیاری از نیروهای نامرئی مانند این می توانند به حیوانات و گیاهان کمک کنند تا زندگی خود را ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.