روند صعودی فروش کارت گرافیک کامپیوتر در جهان

آمارها می گوید فروش کارت گرافیک کامپیوتر در سه ماهه دوم امسال 11 درصد افزایش یافته، اما همچنان روند کندتر از سال گذشته است.

به گزارش تکناک، محموله‌های کارت‌های گرافیکی PC به 61.6 میلیون واحد می‌رسد در حالی که فروش کارت‌های گرافیکی در مجموع به 6.48 میلیون واحد می‌رسد.

اگرچه فروش کامپیوتر در سه ماهه دوم سال 2023 ضعیف باقی مانده، اما همه چیز بد نبود. در حالی که بیشتر سازندگان کامپیوتر مشغول فروش موجودی باقی مانده بودند، خرید قطعات مانند پردازنده‌ها و سایر اجزا افزایش یافت. بنابراین طبق تحقیقات جان پدی، در حالی که حمل و نقل پردازنده‌ها و واحدهای پردازش گرافیکی (GPUs) برای کامپیوترها در سه ماهه دوم سال نسبت به سال قبل کاهش یافت، در مقایسه با سه ماهه قبل 11.6٪ افزایش یافتند.

JPR گزارش می دهد که این صنعت 61.6 میلیون واحد پردازش گرافیکی را برای تمام پلتفرم ها در سه ماهه دوم 2022 ارسال کرده است که نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است، اما نسبت به سه ماهه گذشته 11.6 درصد افزایش داشته است. در مورد واحدهای پردازش گرافیکی مجزا و یکپارچه رومیزی، فروش آنها 36٪ کاهش یافت، در حالی که حمل و نقل واحدهای پردازش گرافیکی برای نوت‌بوک‌ها 23٪ کاهش یافت. در همین حال، افزایش حمل و نقل واحدهای پردازش گرافیکی در مقایسه با سه ماهه قبل ممکن است به نشانه رشد تقاضا و کاهش موجودی قدیمی باشد.

بر اساس آمارهای موسسه تحقیقاتی Jon Peddie، حمل و نقل کارت‌های گرافیکی جداگانه رومیزی حدود 6.48 میلیون واحد بود، که در مقایسه با 6.3 میلیون واحد در سه ماهه اول افزایش یافت، اما به طور قابل توجهی نسبت به 10.37 میلیون واحد در سه ماهه دوم سال 2022 کاهش یافته است.

 

درباره سهم بازار، اینتل همچنان با سهم 68 درصدی در بازار کارت‌های گرافیکی به عنوان سازنده‌ای که حمل و نقل پردازنده‌های مشتری با گرافیک یکپارچه تسلط دارد، از برتری برخوردار بود و حمل و نقل آن به طور متوالی 11.7٪ افزایش یافت. انویدیا با سهم 18٪ در جایگاه دوم قرار گرفت، زیرا در حال حاضر فقط کارت‌های گرافیکی جداگانه را عرضه می‌کند. به دلیل آغاز عرضه خانواده محصولات GeForce RTX 40، حمل و نقل انویدیا در مقایسه با سه ماهه قبل 7.5٪ افزایش یافت. اما به AMD می‌رسیم، که 14٪ از بازار را به خود اختصاص داد و حمل و نقل آن در مقایسه با سه ماهه قبل 22.9٪ افزایش یافت.

زمانی که به حمل و نقل کارت‌های گرافیکی می‌پردازیم، سه ماهه دوم معمولاً بهترین سه ماه سال نیست و بدتر از سه ماهه اول است، اما این در مورد سه ماهه دوم سال 2023 صدق نکرد. JPR می‌گوید بیشتر شرکت‌های نیمه‌هادی باید در سه ماهه آینده رشد متوسطی برابر با 9.8٪ را مشاهده کنند. در مقابل، پیش‌بینی آنها برای سه ماهه قبل 15.3٪ بود که بیش از حد خوش بینانه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.