بررسی یک باور غلط در مورد مصرف ماری جوانا

یک مطالعه جدید نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها معتقدند استنشاق دود ماری جوانا ایمن تر از استنشاق دود تنباکو است.

به گزارش تکناک، جدیدترین نظرسنجی ملی در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت نشان داد که تقریباً 20٪ از آمریکایی های 12 ساله یا بالاتر حداقل یک بار در سال گذشته از ماری جوانا استفاده کرده اند، چه از طریق سیگار کشیدن، در معرض آن قرار گرفتن یا مصرف مواد خوراکی. در میان افراد 18 تا 25 ساله، بیش از یک سوم در سال گذشته ماری جوانا مصرف کرده بودند.

اگرچه ماری جوانا در سال‌های اخیر از نظر قانونی درآمریکا افزایش یافته است، اما اثرات استنشاق دود ماری جوانا هنوز تا حد زیادی مطالعه نشده است. در همین حال، تحقیقات متعددی وجود دارد که اثرات مضر استنشاق دود تنباکو، از سرطان ریه تا آمفیزم را نشان می‌دهد.

شاید تحقیقات قدیمی تر باعث شود که دود تنباکو مضرتر از دود ماری جوانا به نظر برسد.

یک مطالعه جدید نشان داد که به نظر می رسد بین اینکه مردم چگونه دود ماری جوانا را برای تأثیرگذاری بر سلامت آنها و نحوه تأثیرگذاری واقعی آن درک می کنند، ارتباطی وجود ندارد.

دکتر بت کوهن که مطالعه ای در این مورد را رهبری می کرد، گفت: من مطمئنم که بین انواع مختلف دود تفاوت‌هایی وجود دارد و تفاوت‌هایی در نحوه تأثیر دقیق آن‌ها بر ریه‌ها وجود دارد، اما فکر نمی‌کنم هیچ شواهدی مبنی بر اینکه استنشاق دود برای ریه‌های ما خوب است، وجود داشته باشد. او گفت: دود دود است و دود برای سلامتی مضر است.

افزایش پذیرش ماری جوانا، کاهش حمایت از تنباکو

کوهن و تیمش برای بررسی درک عمومی از دود ماری جوانا، بیش از 5000 بزرگسال ساکن ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند.

آنها از مردم خواستند که دیدگاه خود را در مورد اثرات سلامتی سیگار کشیدن در هر روز در مقایسه با کشیدن روزانه ماری جوانا گزارش کنند. این شامل هر دو اثر دود برای خود فرد و در معرض دود قرار گرفتن بود.

محققان متوجه شدند که تصور مردم از اثرات استنشاق دود ماری جوانا بر سلامتی، حتی در مقایسه با همین چند سال پیش، در حال تغییر است.

در سال 2021، 44 درصد از بزرگسالان مورد بررسی در مقایسه با حدود 37 درصد در سال 2017، معتقد بودند که کشیدن ماری جوانا در هر روز ایمن تر از کشیدن تنباکو در هر روز است. همین روند در درک در معرض دود قرار گرفتن نیز مشاهده شد.

در سال 2017، حدود 35 درصد از مردم بر این باور بودند که در معرض حشیش قرار گرفتن ایمن تر از در معرض دود سیگار قرار گرفتن است.

کوهن این تصور را به دلیل این واقعیت توضیح داد که حشیش به طور گسترده پذیرفته می شود، در حالی که مصرف کنندگان تنباکو با محدودیت های بیشتری مواجه می شوند.

احتمالا این موضوع به دلیل وجود شاهدانه است که ماری جوانا را عادی نشان می دهد. استنباط مردم این است که این چیزی است که من بیشتر می بینم و اکنون استفاده از آن برای من قانونی است، بنابراین احتمالا ماری جوانا از سیگار بهتر است.

تفاوت در دفعات کشیدن

اگرچه دود ماری جوانا پیامدهای مضری برای سلامتی دارد، اما تفاوت در دفعات استنشاق دود توسط یک فرد، احتمالاً نقش مهمی در تأثیر دود حشیش یا تنباکو بر سلامت آنها دارد.

اگرچه افرادی که سیگار می کشند اغلب چندین بار در روز برای سال ها این کار را انجام می دهند، اما افرادی که حشیش می کشند معمولاً این کار را تکرار نمی کنند.

این تفاوت در مصرف عامل مهمی در این است که چرا تنباکو، که معمولاً به طور گسترده در طول روز مصرف می‌شود و مضرات آن در طول سال‌های متمادی انباشته می‌شود، خطرات سلامتی زیادی را به همراه دارد.

از آنجایی که ماری جوانا معمولاً کمتر از تنباکو کشیده می شود، تأثیرات منفی آن احتمالاً به اندازه تنباکو قابل توجه نیست.

کوهن گفت: با این حال من فکر نمی کنم واقعاً داده های قانع کننده ای در مورد این ایده وجود داشته باشد که دود ماری جوانا بسیار متفاوت و ایمن تر است، حداقل از دیدگاه شیمیایی.

تحقیق در این مورد دشوار است

قانونی بودن حشیش در آمریکا مانع از انجام مطالعات اپیدمیولوژیک باکیفیت بر روی افرادی که حشیش می‌کشند شده است؛ همانطور که آنها توانسته‌اند این کار را با افراد سیگاری انجام دهند.

نشان دادن آسیب طولانی مدت قرار گرفتن در معرض چنین محصولاتی در مطالعات آزمایشگاهی دشوار است. ارتباط تنباکو با سرطان توسط مطالعات اپیدمیولوژیک کهنه سربازانی که در طول چندین دهه کالبد شکافی کردند، ثابت شد.

محدودیت‌های مربوط به حشیش باعث شده است که مطالعات مشابهی در مورد قرار گرفتن در معرض دود ماری‌جوانا انجام نشود و این مسئله منجر به گزارش‌دهی کمتر در میان مصرف‌کنندگان ماری جوانا شده است.

کوهن گفت: تحقیقی که تاکنون بر روی اثرات طولانی مدت آن انجام شده است، ناکافی است.

اکنون که حشیش در بسیاری از ایالت‌های آمریکا قانونی است، شرکت‌هایی که امیدوارند آن را بفروشند، انگیزه‌ای دارند تا برخی ادعاهای سلامتی را مطرح کنند، خواه تحقیقاتی برای حمایت از آنها وجود داشته باشد یا نباشد.

او گفت: ما می دانیم که مواد مضری در دود ماری جوانا وجود دارد که ثابت شده است که باعث آسیب می شود، بنابراین من در مورد اثرات سلامتی سیگار کشیدن یا حشیش بسیار نگران هستم. ما واقعاً باید اطلاعات بهتری داشته باشیم تا مردم بتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.