رونق روز افزون ماینینگ بیتکوین در روسیه

علیرغم تحریم های بین المللی علیه روسیه به دنبال حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲، فعالیت ماینینگ بیتکوین در روسیه در حال رونق گرفتن است.

به گزارش تکناک، به گزارش CoinDesk، این رونق به دلیل ورود دستگاه های ماینینگ از تولیدکنندگانی مانند Bitmain و MicroBT است که افزایش تولید آن‌ها ناشی از بازار اشباع شده آمریکا است.

به دلیل انرژی ارزان و آب و هوای سرد، روسیه در حوزه‌ هش‌ریت بیت‌کوین جایگاهی برتر در سطح جهان دارد که باعث شده است تا خنک کردن مراکز داده‌ی ماینینگ راحت تر شود. علاوه بر این، ممنوعیت ماینینگ کریپتو در چین در سال ۲۰۲۱ باعث افزایش هش‌ریت روسیه شده است و این کشور را به یکی از بزرگترین صنایع ماینینگ جهان تبدیل کرده است.

طبق گفته اتان ورا، مدیر عملیات شرکت Luxor Technologies، زمانی که بازار آمریکا با دستگاه‌های ماینینگ Bitmain و MicroBT اشباع شده است، بیشتر دستگاه‌های ماینینگ نسبت به هر بازار دیگری به روسیه تحویل داده شده اند.

صنعت ماینینگ بیتکوین رونق گرفته روسیه در برابر اقتصاد دچار مشکلش که تحت تحریم های شدیدی که توسط غرب اعمال شده از آن رنج می برد، متمایز است. بر اساس گفته دیوید کارلایل، معاون مدیریت و مقررات در شرکت آنالیز بلاکچین Elliptic، این تحریم ها به طور کامل مانع از مشارکت در بخش ماینینگ نمی شوند، اما با “خطرات قابل توجهی” همراه هستند. شرکت های ماینینگ خارجی نمی توانند با شرکت ها و بانک های دولتی تحت تحریم کار کنند یا به آن‌ها پول پرداخت کنند، که باعث می شود تا راه اندازی مراکز داده در کشور سخت تر شود. علاوه بر این، با توجه به شرایط ژئوپلیتیک فعلی، این شرکت ها با خطرات بالقوه از بین رفتن اعتبارشان نیز مواجه هستند.

افزایش قیمت بیتکوین، همراه با فعالیت بیشتر در بلاکچین بیتکوین که توسط پروژه هایی مانند Ordinals هدایت می شود، محیطی مطلوب برای ماینینگ ایجاد کرده است. برخی عوامل باعث می شوند که روسیه در مقایسه با دیگر کشورها در حوزه ماینینگ دارای برتری باشد. در ابتدا، افزایش نظارت و مالیات در کشورهایی مانند آمریکا، آن‌ها را برای ماینینگ کمتر جذاب کرده است.

ثانیاً، تغییرات در مقررات قزاقستان که محدودیتی در مصرف برق برای ماینینگ بیتکوین قرار داده است، باعث شده است که برخی از ماینرها از قزاقستان دور شوند و شاید به سوی روسیه بروند. سوماً، هزینه انرژی در روسیه به طور قابل توجهی کمتر از دیگر کشورهاست. هزینه های فعلی برای نصب دستگاه ها در مراکز داده در روسیه بین 0.05 تا 0.055 دلار بر کیلووات ساعت است که به طور قابل توجهی کمتر از هزینه های آمریکا به اندازه 0.08 دلار بر کیلووات ساعت است.

گروه ماینینگ ارزهای دیجیتال (CMG) نشان می دهد که به دلیل شرایط موجود، روسیه تنها کشوری است که قادر است به طور قابل توجهی هش‌ریت را افزایش دهد.

تولیدکنندگان دستگاه های ماینینگ بیتکوین مانند Bitmain و MicroBT که بخاطر رشد بخش ماینینگ در روسیه ایجاد شده است، از فرصت بهره می‌برند. هر دو شرکت ادعا می کنند که حضور خود را در بازار روسیه گسترش می دهند و خدمات پس از فروش مانند نگهداری و تعمیر دستگاه ها را به ماینرهای محلی ارائه می دهند، البته بدون تایید رسمی.

با وجود تنش های جهانی و تحریم ها، ماینرهای روسی و مشتریان بین المللی آن‌ها از ادامه فعالیت خود پشیمان نشده اند. این تحریم ها ممکن است به طور ناخواسته به رونق صنعت ماینینگ روسیه کمک کرده باشند و یک جریان درآمد جایگزین برای تولیدکنندگان برقی که تحت رکود اقتصادی قرار گرفته اند ارائه دهند و تبدیل روبل روسی به بیت‌کوین را تسهیل کنند که می تواند به صورت جهانی معامله شود. علیرغم تردید احتمالی ماینرهای  اروپایی و آمریکایی، ماینرهای چینی مایلند هر جای خالی را پر کنند و از بازار پر رونق روسیه و روابط نزدیک چین با روسیه استفاده کنند.

اما آسمان برای بخش ماینینگ روسیه به طور کامل آبی نیست، زیرا شرکت هایی که در روسیه فعالیت می کنند یا با شرکت های روسی همکاری دارند ممکن است تحت تحریم های دولت آمریکا قرار گیرند.

بعد از حمله به اوکراین، دولت آمریکا تحریم هایی را علیه BitRiver، بزرگترین ارائه دهنده خدمات هاستینگ در روسیه و بازیگر کلیدی در صنعت ماینینگ، اعمال کرد که اولین مورد تحریم یک شرکت ماینینگ توسط دولت آمریکا بود. پس از این تصمیم، شرکت هایی مانند Compass Mining، که به فروش خدمات ماینینگ به کاربران عادی می پردازند، در مورد نحوه مدیریت تجهیزات خود دچار تردید شدند. به طبع، انجام تجارت با یک شرکت تحت تحریم مانند BitRiver، خطرات قابل توجهی را برای شرکت ها به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.