رونمایی از توکن جدید Arbitrum

Arbitrum ، بزرگترین پروژه لایه 2 اتریوم، بالاخره صاحب یک توکن به نام ARB می شود.

به گزارش تکناک، بنیاد Arbitrum اعلام کرد که ARB ، توکن جدید Arbritrum، در روز پنجشنبه، 23 مارس برای اعضای انجمن Airdrop خواهد شد.

بر این اساس تبدیل رسمی Arbitrum به یک DAO، با عنوان توکن ARB، به معنی تبدیل آن به یک سازمان غیرمتمرکز و مستقل است. این به دارندگان توکن ARB اجازه می‌دهد تا در مورد تصمیمات مهمی که برای Arbitrum One و Arbitrum Nova، دو شبکه که به کاربران اجازه می‌دهند تراکنش های خود را در بلاکچین اتریوم انجام دهند، رأی بدهند. این تغییرات باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش ها برای کاربران می‌شود.

بنیاد آربیتروم در بیانیه ای گفت: “Arbitrum DAO قدرت کنترل تصمیمات کلیدی در سطح پروتکل اصلی را خواهد داشت، از نحوه ارتقاء فناوری زنجیره تا نحوه استفاده از درآمد حاصل از زنجیره برای حمایت از اکوسیستم.”

در بیانیه ای که توسط بنیاد آربیتروم صادر شده، آمده است که DAO آربیتروم، قدرت کنترل تصمیمات اصلی در سطح پروتکل را دارد. این قدرت شامل مواردی از جمله ارتقاء فناوری زنجیره تا نحوه استفاده از درآمد حاصل از زنجیره برای حمایت از اکوسیستم است.

در واقع، دارندگان ARB می توانند با رای دادن در مورد تصمیمات کلیدی، به تحول و پیشرفت پروتکل کمک کنند و در راستای توسعه و بهبود عملکرد آن، مشارکت داشته باشند.

اگرچه بنیاد آربیتروم در نظر دارد 44٪ از توکن‌های ARB را به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان اصلی اختصاص دهد، اما خالق Arbitrum یعنی Offchain Labs، مدعی است توکن ARB اکوسیستم Arbitrum رابه اکوسیستمی غیرمتمرکزتر از زنجیره های افزایش ظرفیت جایگزین می کند.

استیون گلدفدر، مدیرعامل Offchain Labs به CoinDesk گفت: برای من، هیجان‌انگیزترین بخش، تمرکز بر روی غیرمتمرکزسازی است. یعنی این واقعیت که Offchain Labs دیگر هیچ کنترلی بر آینده این زنجیره نخواهند داشت. ما یک ارائه‌دهنده خدمات خواهیم بود و اگر DAO از ما بخواهد نرم‌افزار بسازیم، این کار را انجام خواهیم داد.»

ARBچیست؟

Arbitrum با Nansen، شرکت تجزیه و تحلیل رمزارز، برای ” snapshot” از فعالیت کاربران در ماه فوریه به منظور تعیین اینکه چه کسی باید واجد شرایط توکن های ARB باشد، همکاری کرد. به گفته گلدفدر، تعداد تراکنش‌هایی که شما انجام داده‌اید، تعداد برنامه‌های مختلفی که استفاده کرده‌اید و مدت زمانی که از ” Arbitrum One ” و ” Arbitrum Nitro” استفاده کرده‌اید، از جمله عواملی بودند که برای تعیین واجد شرایط بودن شما مورد استفاده قرار گرفتند”

کاربران آربیتروم با مراجعه به وب‌سایت gov.arbitrum.foundation، می‌توانند وضعیت واجد شرایطی خود برای دریافت  airdrop توکن‌های رایگان را بررسی و درخواست آن‌ها را ثبت کنند.

به کاربران توصیه می شود در هنگام دریافت توکن های خود، احتیاط کنند؛ زیرا کلاهبرداران اغلب از این فرصت استفاده می کنند تا با استفاده از وب سایت های تقلبی و دیگر طرح های کلاهبرداری، کاربران را مورد فیشینگ قرار دهند.

تیراژ کل ARB به 10 میلیارد خواهد رسید. بنابراین، انجمن Arbitrum 56٪ از توکن‌ها را کنترل خواهد کرد. علاوه بر این، در این عرضه، 11.5٪ از کل توکن‌ها در قالب airdrop به کاربران واجد شرایط Arbitrum و 1.1٪ به DAOهایی که در اکوسیستم Arbitrum فعالیت می‌کنند، اختصاص داده شده است. توکن‌های باقی‌مانده به خزانه‌داری می‌رود که توسط DAO جدید Arbitrum کنترل می‌شود، که به دارندگان ARB اجازه می‌دهد در مورد نحوه پرداخت وجوه رأی دهند.

44 درصد دیگر از تیراژ ARB به سرمایه گذاران و کارمندان Offchain Labs شرکت توسعه ای که Arbitrum را ساخته است، خواهد رفت. مدیرعامل Goldfeder می‌گوید این توکن‌ها مشمول دوره‌های قفل و زمان‌بندی واگذاری خواهند بود، اگرچه نسبت ARB رزرو شده برای افراد داخلی در مقایسه با پروژه‌های مشابه تا حدودی بالا است.(برای مثال، Optimism ،که رقیب اصلی آربیتروم است، 36 درصد از توکن‌های OP خود را به سرمایه‌گذاران و همکاران اصلی به عنوان پاداش اعطا کرد.)

بر خلاف اتر (ETH) که برای پرداخت هزینه‌ها در اتریوم و آربیتروم استفاده می‌شود، توکن ARB تنها برای حکمرانی پروتکل استفاده خواهد شد. فرآیند حکمرانی DAO آربیتروم به صورت خودکار اجرا خواهد شد، به این معنی که رای‌ها می‌توانند به طور مستقیم کد اصلی آربیتروم را تغییر دهند.

تغییرات کدی که اعمال می‌شوند، یک تاخیر زمانی برای بررسی و دیگر موارد امنیتی ایجاد خواهند کرد، اما یک شورای امنیتی 12 نفره که تحت نظارت DAO آربیتروم قرار دارد، توانایی رفع نقص‌ها به صورت سریع‌تر را خواهند داشت.

معرفی توکن ARB به گونه‌ای زمان‌بندی شده است که با راه‌اندازی Arbitrum Obit هم‌زمان شود، که به برنامه‌ها و پروتکل‌های شخص ثاث اجازه می‌دهد تا بلاک‌چین‌های جدید “لایه 3” بر پایه زیرساخت‌های کم‌هزینه آربیتروم بسازند.

طبق گزارش L2 Beat، یک سایت تحلیلی لایه 2، آربیتروم 3.69 میلیارد دلار در شبکه جمع آوری اتریوم خود، Aribtrum One قفل کرده است، که آن را به رهبر بازار  در زمینه زنجیره های رقیب تبدیل می کند، طبق گفته L2 Beat، یک سایت تحلیلی لایه 2، Arbitrum 55 درصد از لایه 2 اتریوم را در اختیار دارد. سهم بازار.

بر اساس گزارش L2 Beat، یک وبسایت تحلیلی مربوط به لایه 2، آربیتروم مقدار 3.69 میلیارد دلار را در شبکه جمع‌آوری اتریوم خود یعنی Arbitrum One قفل کرده است. این موضوع آن را به یک رهبر بی‌چون و چرا در حوزه زنجیره‌های رقیب تبدیل کرده است. همچنین، طبق اعلام L2 Beat، آربیتروم 55 درصد از سهم بازار لایه 2 اتریوم را در اختیار دارد.

به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های رمزنگاری بدون توکن، از زمانی که شبکه در سال 2021 شروع به کار کرد، انتظار برای توکن Arbitrum بسیار بالا بود.

Optimism رقیب اصلی Arbitrum ، نزدیک به یک سال پیش زمانی که خود را به حاکمیت DAO تغییر داد، توکن OP خود را راه اندازی کرد.

Arbitrum One و Optimism هر دو به اصطلاح شبکه های جمع آوری Optimistic هستند. آن‌ها بلاک‌چین‌هایی هستند که در کنار اتریوم کار می‌کنند، گروه‌های بزرگی از تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، و سپس آن تراکنش‌ها را به صورت انبوه در دفتر کل اتریوم می‌نویسند سپس درامد  را که باید برای اجرای آن تراکنش‌ها به صورت جداگانه پرداخت شود، تقسیم می‌کنند.

گلدفدر در مورد اینکه چرا آربیتروم برای راه‌اندازی توکن حاکمیتی خود طولانی‌تر طول کشید، گفت: تکنولوژی اول شد و بر اساس نقشه راه فنی ما، اکنون زمان مناسبی بود. طبق گفته گلدفدر، Arbitrum به نقاط عطف فنی خاصی مانند اثبات تقلب (فناوری زیربنای امنیت Arbitrum One) رسیده است که رقیب اصلی آن هنوز به آن دست نیافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.