رونمایی فرآیندهای ۳ و ۴ نانومتری سامسونگ تا ژوئن

سامسونگ وعده افزایش 22 درصدی سرعت را در فرآیند جدید 3 نانو‌متری نسبت به فناوری LPP 4 نانومتری (SF4) داده و قرار است این فرایند را در ماه ژوئن رونمایی کند.

به گزارش تکناک، سامسونگ، با ارائه استاندارد جدید ۳ نانومتری و توجه به فرآیند ۴ نانومتری، قصد دارد TSMC را در صنعت ریخته گری پیشی بگیرد. این شرکت کره‌ای به دنبال بازیابی شرکایی مانند کوالکام است و با استقبال جهانی از استاندارد جدید، آینده روشنی پیش رو دارد. جزئیات بیشتر این فناوری در همایش VLSI Symposium 2023 در ماه ژوئن منتشر خواهد شد و مزیت‌های فرآیندهای SF3 و SF4X این شرکت را نشان خواهد داد.

سامسونگ وعده افزایش 22 درصدی سرعت را در فرآیند جدید 3 نانو‌متری نسبت به فناوری LPP 4 نانومتری (SF4) داده است

براساس گزارشات، SF3  از فناوری ۳ نانومتری GAP سامسونگ و ترانزیستور GAA یا Gate All Around استفاده خواهد کرد، که توسط سامسونگ MBCFETs یا Multi-Bridge-Channel Field-Effect Transistors  نامگذاری شده است. این بهبودها به SF3 کمک خواهد کرد اما سامسونگ،  SF3 را با نسل اول ۳ نانومتری مقایسه نمی‌کند چراکه احتمالاً ما تغییرات چشمگیری نسبت به نسل قبلی نداشته باشیم، اما هر گونه پیشرفت، بهبودی است.

فرآیند SF4X جدید، چهارمین نسل فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ است. این فرآیند یک بهبود ۱۰درصدی در عملکرد و یک بهبود ۲۳ درصدی در کارایی توان در مقایسه با فرآیند SF4 ، ارائه می‌دهد. برای یادآوری، SF4 دومین نسل فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ بود. SF4X در حال توسعه است تا با نود N4P شرکت TSMC رقابت کند. با وجود انتظارات زیاد، به نظر می‌رسد که کوالکام و مدیاتک هنوز یک سال دیگر با فرآیند ۴ نانومتری کار خود را ادامه خواهند داد. از فناوری N4P در Snapdragon 8 Gen 3 و Dimensity 9300 استفاده خواهد شد.

SF3  با سرعت ۲۲ درصد بیشتر از SF4 عمل خواهد کرد. همچنین در مصرف توان مشابه، با فرکانس و تعداد ترانزیستور یکسان، ۳۴درصد کارآیی بیشتری دارد و ناحیه لاجیک ۲۱درصد کاهش می‌یابد. اطلاعاتی درباره لیست مشتریان متمایل به این فناوری موجود نیست، اما شایعات نشان می‌دهد که شرکت‌ها ممکن است چیپ‌های کوالکام را از TSMC و Samsung دریافت کنند و سامسونگ می‌تواند یک شریک مفید برای برخی شرکت‌ها باشد. همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهد که TSMC در حال کار بر روی چیپ‌های سری A17 و M3 برای شرکت اپل است.

بنا به گزارش های موجود، AMD در حال همکاری با سامسونگ برای تولید تراشه‌های ۴ نانومتری است. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به رویداد ماه ژوئن، اطلاعات بیشتری منتشر شود. شایعاتی درباره بازگشت سامسونگ به بازار چیپست موبایل‌های پرچمدار وجود دارد. هنوز نمی‌دانیم که آیا این بازگشت در سال آینده با Exynos 2400 خواهد بود یا نه، اما هرگاه اتفاق بیفتد، احتمالاً از فرآیند ۳ نانومتری استفاده خواهد کرد.

البته، ما نمی توانیم گوگل را فراموش کنیم که باید همچنان شریک قدرتمند سامسونگ در سری Tensor باشد.

سامسونگ در حال توسعه یک QUALCOMM SNAPDRAGON 8 GEN 4 برای GALAXY است

به گزارش داخلی Revegnus، کوالکام ممکن است تراشه‌های آینده اسنپدراگون خود را از TSMC و سامسونگ تهیه کند. پیشرفت چشمگیر شرکت کره‌ای توجه کوالکام را به خود جلب کرده است. همکاری بین کوالکام و شرکت کره‌ای در جهت توسعه تراشه‌های با کیفیت بالا Snapdragon 8 به نتایجی قابل توجه در سال 2024 خواهد رسید. ممکن است نسخه استاندارد Snapdragon 8 نسل 4 با فرآیند N3E شرکت TSMC – دومین نسل فناوری 3 نانومتری – عرضه شود.

در همین حال، نسخه واریانت برای سری گوشی‌های Galaxy S25 ممکن است با نام Snapdragon 8 Gen 4 For the Galaxy ازسوی سامسونگ عرضه شود. شایعات درباره راهبرد دو منبع کوالکام، مدت زمان قابل توجهیست که مطرح می شود و به نظر می‌رسد که برای این شرکت منطقی است.

 

چرا برنامه‌های ۳ نانومتری تا سال ۲۰۲۵ و نه ۲۰۲۴ اجرا می‌شوند؟ شرکت‌های فعال در این صنعت به نظر می‌رسد تا یک سال دیگر با فناوری ۴ نانومتری ادامه خواهند داد. اپل ۹۰درصد ظرفیت تولید TSMC را برای تراشه‌های ۳ نانومتری خود رزرو کرده است. چیپ A17 Bionic اپل تنها چیپ ۳ نانومتری سال ۲۰۲۳ است و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ فقط چیپ‌های ۳ نانومتری در گوشی‌های هوشمند وجود داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.