با رژیم مدیترانه‌ ای سبز دو برابر چربی بسوزانید

رژیم مدیترانه‌ای سبز

مطالعات می گوید رژیم مدیترانه ای سبز (MED) به طور قابل توجهی بافت چربی احشایی ( چربی اطراف اندام های داخلی و بسیار خطرناک تر از لایه‌های چربی دور کمر) را کاهش می‌دهد.

به گزارش تکناک، در یک کارآزمایی مداخله ای بالینی در مقیاس بزرگ با عنوان DIRECT PLUS، رژیم مدیترانه ای سبز در مقابل رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی سالم آزمایش شد.

تجزیه و تحلیل پس از آن نشان دهنده کاهش چربی احشایی تا 14.1 درصد در رژیم مدیترانه‌ای سبز ، 6.0 درصد در رژیم مدیترانه‌ای و 4.2 درصد در رژیم غذایی سالم بود.

رژیم مدیترانه ای سبز یک رژیم اصلاح شده با میزان بیشتر پلی فنول های غذایی (ترکیبات گیاهی مفید با خواص آنتی اکسیدانی) و گوشت قرمز و فرآوری شده کمتر است.

کاهش چربی احشایی هدف واقعی کاهش وزن در نظر گرفته می شود زیرا شاخص مهم تری نسبت به وزن فرد یا اندازه دور کمر اوست. چربی احشایی در طول زمان بین اندام‌ها تجمع می‌یابد و هورمون‌ها و سموم مرتبط با بیماری قلبی، دیابت، زوال عقل و مرگ زودرس تولید می‌کند.

این تحقیق توسط پروفسور آیریس شای استاد دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و دکتر هیلا زلیشا استاد افتخاری دانشگاه لایپزیگ، آلمان، همراه با دانشجوی دکترای خود و همکاران ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی آنها رهبری شد.

تیم تحقیقاتی آزمایشی DIRECT-PLUS اولین گروهی معرفی‌کننده مفهوم رژیم سبز مدیترانه ای بود. این رژیم غذایی اصلاح شده نسبت به مدل قدیمی آن، غنی از پلی فنول های غذایی و میزان کمتر گوشت قرمز و فرآوری شده است.

علاوه بر مصرف روزانه گردو (28 گرم)، شرکت کنندگان 3-4 فنجان چای سبز در روز و 100 گرم (مکعب های یخ زده) شیک عدسک آبی (duckweed) در روز مصرف کردند. عدسک آبی آبزی سرشار از پروتئین زیستی، آهن، B12، ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنول ها و جایگزین مصرف گوشت است.

این تیم در مطالعات قبلی نشان داد رژیم مدیترانه‌ای سبز دارای اثرات مفید مختلفی از جمله بر میکروبیوم تا بیماری های تحلیل‌رونده مرتبط با افزایش سن است.دویست و نود و چهار شرکت کننده در این آزمایش 18 ماهه شرکت کردند.

پروفسور شای می گوید: یک سبک زندگی سالم پایه اصلی هر برنامه کاهش وزن است. ما از نتایج آزمایش خود یاد گرفتیم که کیفیت غذا به‌اندازه تعداد کالری مصرفی اهمیت دارد و هدف درک مکانیسم مواد مغذی مختلف، مانند موارد مثبت مانند پلی فنول ها و موارد منفی مانند کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز فرآوری شده، بر سرعت تمایز سلول های چربی و تجمع آنها در احشاء است.

کاهش 14 درصدی چربی احشایی یک دستاورد چشمگیر برای ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی است. دکتر هیلا زلیچا خاطرنشان می کند که کاهش وزن تنها در صورتی یک هدف مهم است که با نتایج چشمگیر در کاهش بافت چربی همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.