رژ لب ضد میکروبی ساخته شد

دانشمندان اخیرا یک رژ لب غنی شده با زغال اخته ساخته اند که قابلیت ضد میکروبی و ضد ویروسی بالایی دارد.

دانشمندان اخیرا یک رژ لب غنی شده با زغال اخته ساخته اند که قابلیت ضد میکروبی و ضد ویروسی بالایی دارد.

به گزارش تکناک، بسیاری از ما بعد از هر بار استفاده از قاشق یا چنگال آنها را می شوریم، اما مشکلی نداریم که مکررا از یک رژ لب یا بالم لب که هرگز شسته نشده است استفاده کنیم یا حتی آن را به بقیه نیز بدهیم.

به همین دلیل است که دانشمندان اخیرا یک رژ لب ضد میکروبی غنی شده با زغال اخته ساخته اند. اول از همه، چرا فقط یک رژ لب حاوی آنتی بیوتیک درست نشده است؟ خوب، اولا، هرچه بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده شود، باکتری های مقاومت بیشتری نسبت به آنها ایجاد می کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها نیز اثر نمی‌گذارند. بعلاوه ممکن است هنگام مصرف عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کنند.اینجاست که زغال اخته وارد می شود.

کاهش کلنی های باکتریایی و قارچی در آزمایشات ضد باکتری و ضد قارچ انجام شدهپس از 5 ساعت تماس با زغال اخته رژ لب
کاهش کلنی های باکتریایی و قارچی در آزمایشات ضد باکتری و ضد قارچ انجام شده
پس از 5 ساعت تماس با زغال اخته رژ لب

زغال اخته ها حاوی ریز مغذی هایی هستند که با نام پلی فنول ها شناخته می شوند که از فعالیت ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کنند. در نتیجه،میکروب ها قادر به برقراری ارتباط به منظور تولید مثل با یکدیگر نیستند، بنابراین جمعیت آنها به جای افزایش، به سادگی از بین می روند.

از آنجایی که پلی فنول ها به طور کامل میکروب ها را از بین نمی برند، بعید است که این میکروب ها در برابر آنها مقاوم شوند.

پروفسور آنجل سرانو آروکا و همکارانش در دانشگاه اسپانیایی ویسنته مارتر،به رژ لب ضد میکروبی آزمایشی،عصاره زغال اخته بر پایه کرم را اضافه کردند. این پایه حاوی تعدادی مواد تقویت کننده برای سلامت پوست، مانند کره شی، ویتامین E، پروویتامین B5، روغن باباسو و روغن آووکادو بود.

سپس رژ لب به دست آمده به کشت هایی اضافه شد که در آن ویروس ها، باکتری ها و قارچ کاندیدا آلبیکنس رشد می کردند.در میان این ویروس‌ها جایگزینی از SARS-CoV-2  ویروس باعث ابتلا به کووید-۱۹ نیز حضور داشت.این در حالی است که باکتری‌های دیگر که مضر و مقاوم به دارو بودند مانند استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی نیز دیده شدند.

مشخص شد که تنها یک دقیقه پس از تماس، همه ویروس ها به طور کامل غیرفعال شده اند. باکتری ها و قارچ ها نیز به طور قابل توجهی پس از پنج ساعت تماس غیرفعال شدند.

به گفته دانشمندان، رژ لب ضد میکروبی پیشنهادی، شکل جدیدی از محافظت در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها، از جمله ویروس‌های با پوشش و بدون پوشش، باکتری‌ها و قارچ‌ها و مقاوم در برابر میکروب‌ها را در این دوره ارائه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.