رکورد پرشتاب ترین خودروی برقی جهان جابجا شد

یک تیم دانشجویی سوئیسی رکورد پرشتاب ترین خودروی برقی جهان را شکست. ویدئویی با ظاهری سورئال نشان می‌دهد که راننده کیت مگتی سرعت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در زمان حیرت‌انگیز کمتر از یک ثانیه طی می کند.

به گزارش تکناک، باشگاه موتوراسپرت آکادمیک زوریخ (AMZ)، متشکل از دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ و دانشگاه علوم کاربردی لوسرن، سال‌هاست که در خارج از ساعات دانشگاه مشغول ساخت این خودرو های برقی مسابقه ای رکورد شکن هستند. در واقع، تیم AMZ اولین رکورد شتاب جهانی خود را در سال 2014 و پس از آن در سال 2016 به دست آورد.

از آن زمان، یک تیم رقیب از دانشگاه اشتوتگارت رکورد جدیدی را در سپتامبر 2022 به ثبت رسانده است که 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را از منطقه 1.7 ثانیه به 1.461 ثانیه برده است.

بنابراین وقتی می گوییم تیم AMZ رکورد را شکست، در مورد کاهش زمان قبلی در مقیاس بیش از یک سوم صحبت می کنیم که یک جهش خارق العاده است.

این رکورد چکونه ثبت شد؟

این کار با اضافه کردن هزاران اسب بخار قدرت یا کاهش وزن زیاد امکان پذیر نشده است. وزن این ماشین مسابقه کوچک 140 کیلوگرم است و برای انجام کار تنها به 240 کیلووات (326 اسب بخار) نیرو از طریق چهار موتور توپی خود نیاز دارد. مسلماً، این نسبت قدرت به وزن بدون راننده بیش از 2.3 اسب بخار در هر کیلوگرم (2.2 پوند) است، بنابراین شما انتظار دارید که شتاب خوبی را تجربه کنید.

اما البته، کشش عامل اصلی به شمار می آید. اگر نتوانید آن را به زمین برسانید، هیچ مقداری از قدرت مفید نیست، و اینجاست که تیم AMZ ارتقای نسبتاً جسورانه ای انجام داده است.

خودروی AMZ که Mythen نام دارد، مانند خودروهای McMurtry Spierling وGordon Murray T.50، از سیستم فن خلاء استفاده می کند که برای نگه داشتن ماشین در نزدیک سطح زمین مکش ایجاد می کند. ایجاد نیروی رو به پایین قابل توجه حتی در حالت سکون و ثابت بودن لاستیک ها در آسفالت نیروی چسبندگی عالی ایجاد می کند.

در نتیجه، مگتی زمان 0.956 ثانیه‌ را برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون ثبت کرد و در فاصله 12.3 متری  از خط شروع، ارقام سه‌گانه را روی داشبورد مشاهده کرد. این ارقام توسط گینس تایید شده است و تیم انتظار ندارد این رکورد به این زودی ها سقوط کند.

مگتی گفت: شما هیجان زده هستید و واقعاً متوجه می شوید که قلبتان به سرعت می تپد. اما شما باید این کار را انجام دهید، سپس دوباره همه چیز بهتر می شود و آن را سرگرم کننده می یابید. مانند بودن در یک ترن هوایی با شروع بسیار سریع است. تنش و یک لگد را حس می‌کنید.

هرکسی که تجربه رانندگی با یک تسلای سریع را داشته باشد، می‌داند که یک زمان 2.3 ثانیه‌ای چقدر دیوانه کننده است. ایده شتاب گرفتن بیش از دو برابر سریع‌تر کاملاً وحشتناک است. مگتی در طول رکوردگیری نیروی شتابی معادل g 3 را تجربه می کرد که او را به صندلی عقب می چسباند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.