ساخت اولین واکسن بدون سوزن دنیا

محققان موفق شدند با به کارگیری یک فناوری جدید اولین واکسن بدون سوزن را تولید کنند که می تواند در عرض چند ثانیه مایع واکسن را وارد بدن افراد کند.

به گزارش تکناک، با شروع همه گیری ویروس کرونا، جهان بحرانی را تجربه کرد که دولت ها عمدتاً برای آن آمادگی نداشتند. علیرغم پیشرفت‌های تولید واکسن ظرف یک سال پس از همه‌گیری، گسترش واکسن‌ها محدود بود و در مراحل اولیه کارایی لازم را نداشت.

با توجه به فناوری جدید، انتظار می‌رود توزیع واکسن‌های بی‌درد و قابل کنترل، بهبود یابد. این فناوری نوین، قادر به ایفای نقشی حیاتی برای آمادگی در برابر همه گیری است ، زیرا امکان به کارگیری سریع و آسان واکسن‌ها در جوامع مختلف وجود دارد.

توسعه پچ های بدون درد

این فناوری در سال 2011 در دانشگاه کوئینزلند شکل گرفت. محققان این فناوری را با استفاده از طرح اولیه تحقیقات میکروسوزن تحویل خشک، توسعه دادند.

روی این پچ، هزاران برجستگی ریز و خشک پوشانده شده با مایع واکسن جمع‌ می‌شوند و هنگامی که با پوست تماس پیدا می‌کنند، دارو را به طور مؤثر به سلول‌های ایمنی که درست در زیر پوست قرار دارند، می‌رسانند. انتظار می رود اولین واکسن بدون سوزن ظرف سه تا پنج سال آینده تولید و توزیع شود.

فناوری جدید پچ واکسن می‌تواند واکسن را در عرض چند ثانیه به سطح پوست وارد کند. فناوری پچ شرکت Vaxxas به سرعت در حال پیشرفت به سمت تجاری سازی است. این شرکت چندین آزمایش بالینی انسانی را با بیش از 500 شرکت‌کننده تکمیل کرده است. علاوه بر این، مطالعات بالینی تک مرحله ای در استرالیا برای ویروس کرونا و آنفلوانزای فصلی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.