ساخت رادار جدید برای شناسایی پهپادهای بسیار کوچک

شرکت جنرال اتمیکس (GA) از سیستم های رادار نظارتی چند دامنه ای چشم عقاب (Eagle Eye) خود برای ارتش ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد.

به گزارش تکناک، این رادار جدید که به صراحت برای شناسایی و ردیابی اهداف هوایی، به ویژه پهپادهای کوچک طراحی شده است، قرار است بر روی پهپادهای بسیار توانمند عقاب خاکستری  (Gray Eagle drones)ارتش ایالات متحده نصب شود.

مایک شورت اسلیو معاون توسعه استراتژیک وزارت دفاع در GA در مصاحبه ای در کنفرانس انجمن ارتش ایالات متحده در واشنگتن اعلام کرد، این پهپادها که نوع 25M نامیده می شوند، با نصب رادار چشم عقاب در حال تولید هستند.

ردیابی پهپاد در آسمان

به گزارش دیفنس نیوز، رادار دیافراگم مصنوعی چشم عقاب می تواند اهدافی را تا 50 مایلی (80 کیلومتری) با وضوح بالا و تا فاصله 125 مایلی (201 کیلومتری) در دریا را شناسایی کند. توانایی این سیستم برای شناسایی پهپادهای کوچک مورد توجه ارتش های سراسر جهان است، زیرا هواپیماهای بدون سرنشین به طور فزاینده ای رایج شده اند. مناطق جنگی فعال مانند اوکراین و اسرائیل شاهدی بر این روند هستند. پهپادها در برابر تانک ها، پرسنل مستقر و سکوهای اسلحه ثابت بسیار کارآمد هستند.

انتظار می‌رود که تهدید ناشی از پهپادها با افزایش پیشرفت‌های فناوری مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) افزایش یابد و هزینه‌های آنها کاهش یابد. به گفته شورت اسلیو، اینجاست که پهپادهای عقاب های خاکستری GA مجهز به رادار چشم عقاب به کار می آیند. آنها می توانند در کنار سایر سیستم هایی که می توانند پهپادهای متخاصم را سرنگون کنند و به نفع ارتش باشد، عمل کنند.

به عنوان مثال، او اظهار داشت که تعقیب و سرنگونی یک پهپاد کوچک متخاصم با یک موشک گران قیمت برای یک عقاب خاکستری بسیار پرهزینه است. با این حال، عقاب خاکستری می تواند هدف را شناسایی کند، حرکات آن را زیر نظر بگیرد و سپس اطلاعات هدف را به سکوی ضد پهپاد دیگری منتقل کند که می تواند یک پهپاد دشمن را با سلاحی ارزان تر، مانند توپ یا سلاح با انرژی هدایت شده، ساقط کند.

در واقع، در ماه می، GA گزارش داد که سیستم راداری چشم عقاب می تواند یک پهپاد کوچک بال ثابت ساخته شده از چوب بالسا را شناسایی و ردیابی کند. این پهپاد بسیار کوچکتر از چیزی بود که نیروهای نظامی معمولاً در یک موقعیت جنگی واقعی با آن روبرو می شدند.

GA قرار است اولین دسته از دوازده فروند 25M عقاب خاکستری مجهز به رادار چشم عقاب را در نیمه دوم سال 2026 به گارد ملی ارتش تحویل دهد. GA همچنین قصد دارد به تولید عقاب خاکستری با رادارهای جدید ادامه دهد تا زمانی که ارتش تصمیم به توقف خرید آنها بگیرد یا بخواهد رادار دیگری را بر روی پهپادهای جدید عقاب خاکستری نصب کند.

درخواست بین المللی زیاد

نوع 25M عقاب خاکستری دارای سیستم های ارتقا یافته، از جمله هواپیماها و سیستم های زمینی با معماری باز، موتور قوی تر، لینک های داده پیشرفته و برد گسترده است.  به گفته شورت اسلیو، GA سال‌هاست که چشم عقاب را توسعه می‌دهد، اما کار روی این برنامه در پنج سال گذشته به طور قابل توجهی سرعت گرفته است.

شورت اسلیو تصدیق کرد که GA از کشورهای مختلف در مورد سیستم جدید خود علاقه مند شده است، اما از شناسایی نام هر کدام خودداری کرد.

او همچنین گفت که امکان تطبیق این رادار (radar : object detection system based on radio waves) با سایرپلتفرم های فراتر از پهپاد عقاب خاکستری وجود دارد. ارتش برای مبارزه با پهپادهای کوچک در سال‌های آینده به توانایی‌های بیشتری نیاز دارد. شورت اسلیو گفت: حضور پهپادهای کوچک در عملیات‌های رزمی به طور تصاعدی در حال افزایش است. او افزود: در آینده، سیستم‌های هوایی بدون سرنشین در سراسر فضای نبرد، در هر عملیات جنگی در مقیاس بزرگ، حضور خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.