ساخت ربات های جهنده با الهام از یک گیاه !

گیاهی به نام فندق جادوگر قادر است دانه های خود را با سرعت 9 متر در ثانیه بیرون بیاورد. دانشمندان اکنون می دانند که این گیاه چگونه این کار را انجام می دهد و معتقدند که یافته های آنها می تواند در فناوری برای انسان اعمال شود.

به گزارش تکناک، تیمی از دانشگاه دوک کارولینای شمالی به رهبری یک دانشجوی فارغ التحصیل در رشته بیومکانیک به نام جاستین خورخه و پروفسور شیلا پاتک، کار خود را با ضبط ویدئویی از سه گونه فندق جادوگر آغاز کردند، زیرا کپسول های این میوه، دانه های آن  را بیرون می ریخت.

با توجه به این واقعیت که دانه ها تنها در نیم میلی ثانیه به حداکثر سرعت خود می رسند، فیلم باید با سرعت 100000 فریم در ثانیه گرفته می شد.

فیلم بسیار آهسته شده نشان داد که با خشک شدن کپسول‌های میوه، آنها مانند یک تکه چوب تغییر شکل‌دهنده به سمت داخل پیچ می خورند و کناره‌های دانه بسته‌شده را از پشت نیشگون می‌گیرند. هنگامی که تنش به یک آستانه خاص رسید، بذر به بیرون پرواز می کند.

خورخه می‌گوید: این فرآیند شبیه به فشردن و بیرون آوردن دانه هندوانه با دو انگشت بود.

جالب اینجاست که مشخص شد اگرچه سنگین‌ترین دانه‌ها 10 برابر سبک‌ترین دانه ها وزن داشتند، اما همه آنها تقریباً با سرعت یکسان پرواز می‌کردند. این مسئله به این دلیل بود که در گیاهانی که دانه‌های بزرگ‌تری داشتند، کپسول‌های میوه به نسبت بزرگ‌تر بودند و به آن‌ها اجازه می‌دادند انرژی کشسانی بیشتری تولید و ذخیره کنند.

خورخه می گوید: وقتی به چیزهای فنری فکر می کنیم، معمولاً به نوارهای لاستیکی، کلاف یا کمان تیراندازی فکر می کنیم، اما در زیست شناسی، ما همه این اشکال عجیب و غریب و پیچیده را داریم. شاید برخی از مزایای این اشکال وجود داشته باشد که بتوان از آنها برای بهبود طراحی فنرهای مصنوعی استفاده کرد، مانند آنهایی که در ربات های پرش کوچک استفاده می شود.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله انجمن سلطنتی Interface منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.