شرکت اسکاتلندی از زباله‌های غیرقابل بازیافت سوخت موشک می‌سازد

کارخانه متحرک، مدولار و مقیاس پذیر پیرولیز برای زباله های پلاستیکی

شرکت اسکاتلندی Skyrora برای نخستین بار قصد دارد زباله‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت را به سوخت موشک تبدیل کند.

به گزارش تکناک، با تکمیل اخیر ماموریت آرتمیس I، بشریت در راه استقرار یک شهرک در ماه است و اکنون مریخ را در دید خود دارد.

همانطور که اهداف ما جاه طلبانه تر می شوند، به موشک های بزرگتری نیز نیاز داریم که بتوانند ما را به مقاصد دور ببرند. با این حال، پرتاب موشک به سوخت زیادی نیاز دارد و مقادیر بیشتری کربن تولید می کند.

رویکرد Skyrora اجازه می دهد تا پرتاب موشک بدون وقفه انجام شود زیرا آنها در هر بار پرتاب معضل زباله های پلاستیکی را تا حد زیادی برطرف می کنند. فناوری در حال توسعه توسط این شرکت، پلاستیک زباله را به سوخت موشک با کارایی بالا به نام Ecosene تبدیل می‌کند، زیرا از نظر ترکیبی شبیه به نفت سفید درجه یک است.

Skyrora بر تکنیک معروفی به نام پیرولیز متکی است که از گرما برای تجزیه یک ماده در غیاب اکسیژن و تبدیل آن به روغن مایع استفاده می کند. فن آوری Ecosene تجزیه در اثر حرارت را در دماهای پایین انجام می دهد و سوخت حاصل را می توان برای سوخت موشک ها یا حتی یک وسیله نقلیه معمولی نیز استفاده کرد.

بر اساس گزارش Supercluster، هر تن زباله پلاستیکی بسته به کیفیت پلاستیک مورد استفاده، می تواند به بین 650-750 لیتر سوخت تجزیه شود.

جالب اینجاست که فناوری استفاده شده توسط این شرکت امکان استفاده از پلاستیک‌های با درجه پایین را نیز در این فرآیند فراهم می‌کند، چیزی که پیشینیان در تلاش برای انجام این کار شکست خوردند. بنابراین در این فرآیند می توان از پلاستیک هایی مانند پلی استایرن ها و پلی استرها و همچنین بسته بندی های متالیز شده از اسنک ها و بسته های چیپس نیز استفاده کرد.

مهمتر از آن، سوخت تولید شده از این طریق به طور قابل توجهی ارزانتر است و احتمالاً یک پنجم گالن 13 دلاری که شرکت های فضایی امروز برای سوخت موشک می پردازند، هزینه دارد.

مسیر پیش رو

بر اساس برآوردهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سالانه 400 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود و تنها 9 درصد آن به بازیافت می رسد. بقیه یا به محل های دفن زباله ختم می شود یا سوزانده می شود.

به گفته Skyrora، وقتی یک تن پلاستیک سوزانده می شود، حدود 900 کیلووات انرژی آزاد می کند. با این حال، هنگامی که همان مقدار زباله به Ecosene تبدیل می شود، می تواند تا 10 برابر بیشتر انرژی آزاد کند. Supercluster در گزارش خود گفت، در حالی که این ادعاها هنوز نیاز به تأیید مستقل دارند، آزمایش ها نشان می دهد که سوزاندن Ecosene انتشار گوگرد کمتری نسبت به نفت سفید ایجاد می کند.

علاوه بر راه‌اندازی یک مرکز تولید موتور موشک در بریتانیا، Skyrora همچنین به دنبال در دسترس قرار دادن نیروگاه‌های کاملا مقیاس‌پذیر و ماژولار است که می‌توانند به محل جمع آوری زباله‌های پلاستیکی آورده شوند و آنها را به سوختی تبدیل کند که برای تامین انرژی وسایل نقلیه معمولی نیز به کار رود.

بنابراین، فناوری Skyrora نه تنها ما را به سیارات دیگر می برد، بلکه به ما کمک می کند خانه هایمان را تمیز کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.