ساخت شیشه خنک کننده جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

محققان از دانشگاه مریلند یک شیشه خنک کننده ساخته اند که با هدف کاهش دمای داخلی بدون استفاده از برق طراحی شده است. این ماده‌ی که برای ساختاین شیشه استفاده شده است با بهره‌گیری از سرمای فضای بیرون کار می‌کند.

به گزارش تکناک، این فناوری جدید، یک پوشش شیشه‌ای میکرو متخلخل است که می‌تواند دمای مواد زیر آن را تا 3.5 درجه سانتی‌گراد در ظهر کاهش دهد و این پتانسیل را دارد که انتشار کربن یک ساختمان‌ متوسط را سالانه 10درصد کاهش دهد.

مکانیزم خنک کننده دو کاره

این شیشه خنک کننده به دو صورت عمل می کند: اول اینکه تا 99 درصد تابش خورشیدی را منعکس می کند تا ساختمان ها را از جذب گرما منع کند. جالب‌تر اینکه این پوشش گرما را به شکل تابش امواج مادون قرمز طولانی به جهان یخی ساطع می‌کند، جایی که دما به طور کلی حدود -270 درجه سانتیگراد یا فقط چند درجه بالاتر از صفر مطلق است.

ماده پیش‌رفته و مقاوم

دکتر ژینپنگ ژائو نویسنده‌ی اصلی این مطالعه گفت: این تکنولوژی محول‌کننده‌ای است که هدفش ساده‌سازی روش‌های خنک‌کنندگی ساختمان‌ها و حفظ کارایی انرژی است .این  ماده می‌تواند زندگی ما را دگرگون کند و به ما کمک کند تا از خانه‌ها و کره‌ی زمین مراقبت بهتری کنیم.”

برخلاف روش‌های پیشین برای ساخت پوشش‌های خنک‌کننده، شیشه خنک کننده جدید توسعه‌یافته توسط UMD از نظر زیست‌محیطی پایدار است. این ماده همچنین در برابر آب، تابش فرابنفش، گرد و غبار و حتی شعله‌ها مقاوم است ، و قادر به تحمل دماهای تا ۱۰۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌باشد. این شیشه را می‌توان روی سطوح مختلفی مانند کاشی، آجر و فلز اعمال کرد، که این فناوری را بسیار گسترده و کاربردی می‌کند.

تیم تحقیقاتی برای افزایش مقاومت در برابر عوامل محیطی و دوام طولانی‌مدت در فضای باز، از ذرات شیشه‌ی آسیاب شده به عنوان چسب استفاده کرده‌اند. آن‌ها همچنین اندازه‌ی ذرات را برای بهینه‌سازی تابش گرمای فروسرخ و در عین حال بازتاب نور خورشید تنظیم کرده‌اند.

راه حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوای و تأثیر جهانی

هو با اشاره به گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه چهارم جولای امسال که مصادف با 13 تیر بود و گرم‌ترین روز جهان در 125000 سال گذشته بوده است، گفت: توسعه شیشه خنک کننده با تلاش‌های جهانی برای کاهش مصرف انرژی و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هماهنگ است.

او گفت: این شیشه خنک کننده چیزی بیش از یک ماده جدید است و یک بخش کلیدی از راه‌حل تغییرات آب و هوایی است. با کاهش استفاده از تهویه مطبوع، گام‌های بزرگی در جهت مصرف کمتر انرژی و کاهش ردپای کربن برمی‌داریم. این کار نشان می‌دهد که چگونه فناوری جدید می‌تواند به ما در ساختن دنیایی خنک‌تر و سبزتر کمک کند.

این گروه اکنون بر روی آزمایش بیشتر و کاربردهای عملی شیشه خنک کننده خود تمرکز کرده است. آنها نسبت به چشم انداز تجاری سازی آن خوشبین هستند و شرکت استارت آپی CeraCool را برای توسعه و تجاری سازی آن ایجاد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.