ساخت قلم جادویی برای ترمیم زخم‌ های پوستی

دانشمندان دانشگاه نانجینگ چین با توسعه فناوری PAINT، قلم زیست فعال قابل حملی برای بهبود بافت ها و ترمیم زخم های پوستی ساختند.

به گزارش تکناک، بیشتر پانسمان های زخم به سادگی آسیب را می پوشانند و شاید باکتری های مضر را نیز از بین ببرند. فناوری PAINT بسیار فراتر می رود، زیرا قلمی را در خود جای داده است که می تواند روزی به پزشکان اجازه دهد تا جوهر شفابخش ژلاتینی را مستقیماً روی زخم ها بمالند.

این فناوری حول یک قلم چاپ سه بعدی متمرکز شده است که حاوی ژل آلژینات سدیم و ذرات معروف به وزیکول های خارج سلولی (EVs) است. EV ها به طور طبیعی توسط گلبول های سفید تولید می شوند و نقش زیادی در کاهش التهاب و تشکیل رگ های خونی جدید در محل آسیب دارند.

ژل و EV ها در نوک قلم با یکدیگر مخلوط می شوند و جوهر چسبناک محکمی را تشکیل می دهند که در برش هایی با هر شکل یا اندازه ای از قالب خارج می شوند. در آزمایش‌هایی که روی سلول‌های اپیتلیال انسان انجام شد، استفاده از جوهر جدید، این سلول‌ها را به مرحله تکثیر فرآیند التیام رساند، در نتیجه رگ‌های خونی جدید تشکیل شد و مواد التهابی کاهش یافت.

علاوه بر این، فناوری PAINT هنگام آزمایش بر روی موش‌های آسیب دیده، تولید فیبر کلاژن را افزایش می‌دهد. زخم‌های بزرگ روی یک گروه تحت درمان از حیوانات، تقریباً پس از 12 روز بهبود یافتند، در حالی که زخم‌های گروه کنترل در طی این مدت بهبودی خاصی نیافتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.