ساخت ماهی رباتیک با مدل حرکتی جدید

هنگام طراحی ماهی رباتیک ، شما به وسیله‌ای برای نیروی محرکه احتیاج دارید که از نظر انرژی کارآمد و سریع باشد.

به گزارش تکناک، به این منظور ممکن است یک سیستم جدید تکان دادن دم مناسب باشد و راه را برای استفاده گسترده‌تر از ماهی رباتیک هموار کند.

این مجموعه آزمایشی در ماهی رباتیک ساخته شده توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه بریستول به سرپرستی لانگ یو دانشجوی دکترا گنجانده شده است و از نسخه اصلاح شده مکانیزمی به نام پلیمر پیچ خورده و تابیده شده به نام (TCP) استفاده می کند.

به طور خلاصه، TCPها شبیه یک سیم پیچیده شده یا سیم تلفن هستند. هنگامی که سیم گرم می شود، محکم تر می شود و مانند یک ماهیچه منقبض می شود. وقتی حرارت برداشته شد، سیم دوباره شل می شود و به طول پیش فرض خود باز می گردد.

یکی از محدودیت‌های این دستگاه‌ها در این واقعیت نهفته است که نمی‌توانند حرکات تکراری را خیلی سریع ایجاد کنند، زیرا حداقل یک ثانیه طول می‌کشد تا دوباره منقبض شوند. ماهی روباتیک این مشکل را برطرف می کند.

این ماهی رباتیک یک نخ رسانا TCP و یک فنر سیم پیچ فولادی معمولی را در خود جای داده است که در طول ربات در کنار هم قرار می گیرند. آنها به یک مکانیزم دم بال زدن در عقب ربات متصل هستند و در طرف دیگر از طریق یک اتصال در جلو ربات نیز به یکدیگر متصل می شوند.

هنگامی که یک جریان الکتریکی به TCP اعمال می شود، این رشته گرم و منقبض می شود. در این حالت همزمان دم به یک طرف کشیده شده و فنر سیم پیچ باز می شود. هنگامی که جریان قطع می شود و TCP شل می شود، فنر کشیده و منقبض می شود و دم را به طرف دیگر می کشد. زمانی که حرکت دم به سمت مقابل به اتمام برسد، TCP آماده انقباض و کشیدن دوباره آن است.

در آزمایش‌های مخزن آب، این ربات توانست با سرعت دو حرکت دم در ثانیه شنا کند. دانشمندان اکنون این فناوری را در یک ماهی رباتیک چابک تر، که دارای یک باله مارپیچ مانند است که در امتداد سطح زیرین آن قرار دارد، ترکیب می کنند.

یو گفت: ماهی رباتیک ما سریعترین فرکانس حرکت موجود در یک برنامه TCP واقعی را دارد  همچنین با بالاترین سرعت حرکت یک برنامه TCP که تاکنون ایجاد شده شنا کرد. این واقعا هیجان انگیز است زیرا فرصت های بیشتری را برای برنامه TCP در مناطق مختلف باز می کند.

مقاله ای در مورد این تحقیق در اوایل این ماه در ششمین کنفرانس بین المللی IEEE-RAS در مورد رباتیک نرم، در سنگاپور ارائه شد. این ربات را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.