ساخت واکسن برای کاهش کلسترول خون

به‌تازگی یک محقق از دانشگاه نیومکزیکو واکسنی ساخته است که برای کاهش کلسترول خون طراحی شده است.

به گزارش تک‌ناک، طبق آمار  CDC، نزدیک به 40٪ از بزرگسالان ایالات متحده از کلسترول بالا رنج می برند. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی شود که دو عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی سالانه مسئول تقریبا 18 میلیون مرگ در سال هستند.

واکسن جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیومکزیکو ساخته شده است، می تواند این روند را تغییر دهد و روشی ارزان برای کاهش کلسترول LDL بد ارائه می‌کند که پلاک‌های خطرناکی ایجاد می‌کند که می تواند رگ های خونی را مسدود کند.

مطالعه پیشرفت واکسن

در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله  NPJ Vaccines، گروهی به سرپرستی دکتر برایس چاکریان، گزارش دادند که واکسن‌ها، کلسترول LDL را تقریباً به همان اندازه دسته دارویی گران قیمتی که به نام مهارکننده های PCSK9 شناخته می شوند، به‌طور موثر کاهش می دهند.

چاکریان گفت: ما علاقه‌مندیم رویکرد دیگری را توسعه دهیم که هزینه کمتری داشته باشد و به طور گسترده‌تر قابل اجرا باشد و نه فقط در ایالات متحده، بلکه در مکان‌هایی که منابع لازم برای پرداخت این درمان‌های بسیار بسیار گران را ندارند، در دسترس باشد.

آچرکار که یکی از محققان این مطالعه جدید می‌باشد،‌ یک متخصص قلب است. او نه تنها تعداد بیشماری از بیماران مبتلا به کلسترول بالا را معالجه کرده است، بلکه خودش به این بیماری مبتلا است.

او گفت: من متخصص قلب هستم و کلسترول بالایی دارم. من در واقع در سن 16 سالگی به این بیماری دچار شدم.

فناوری نوآورانه واکسن

از آن زمان، آچرکار گفت که از درمان‌های مختلفی مانند استاتین‌ها که نزدیک به 200 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌کنند و شات مونوکلونال PCSK9 استفاده کرده است.

این یک داروی جدیدتر است که پروتئین PCSK9 را هدف قرار می دهد. پروتئین PCSK9 یک مولکول ساخته شده در کبد است که در جریان خون گردش می‌کند و متابولیسم کلسترول LDL را به طور منفی تنظیم می کند.

اساسا، هرچه بدن شما PCSK9 بیشتری بسازد، کلسترول LDL شما بالاتر خواهد بود. آچرکار گفت که تزریق‌های دوبار در ماه برای جلوگیری از این پروتئین، کلسترول بد را تا حدود 60 درصد کاهش می‌دهد، اما این دارو گران است و نیاز به مجوز قبلی از پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص قلب دارند.

این دارو نه تنها کلسترول را کاهش می دهد، بلکه احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را نیز کاهش می دهد.

چاکریان و همکارانش می‌خواستند همه بیمارانی که با این خطر مواجه هستند، یک گزینه درمانی داشته باشند. بنابراین، چاکریان با استفاده از فناوری پلتفرم واکسنی که در UNM توسعه داد، با محققان در سراسر ایالات متحده برای ایجاد واکسنی جدید که به طور خاص PCSK9 را هدف قرار می دهد، همکاری کرد.

او توضیح داد: این واکسن بر اساس یک ذره ویروس غیر عفونی ساخته شده است. این ذره فقط پوسته یک ویروس است و به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم از آن پوسته ویروس برای توسعه واکسن ها علیه انواع مختلف چیزها استفاده کنیم.

چاکریان گفت که قطعات کوچکی از پروتئین PCSK9 را به سطح این ذرات ویروس چسباند.

او گفت: سیستم ایمنی بدن شما یک پاسخ آنتی بادی واقعا قوی علیه این پروتئین که در کنترل میزان کلسترول نقش دارد، ایجاد می کند. در حیواناتی که ما واکسینه کردیم، شاهد کاهش شدید میزان کلسترول تا 30٪ بودیم و این آمار با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

تاثیر جهانی و دسترسی

طی 10 سال گذشته، این واکسن بر روی موش‌ها و میمون‌ها با نتایج امیدوارکننده‌ای آزمایش شده است. چاکریان گفت: گام بعدی یافتن بودجه برای حرکت به سمت تولید واکسن و آزمایش‌های بالینی در انسان است. این فرآیند ممکن است سال‌ها و چندین میلیون دلار طول بکشد، اما ارزش آن را دارد که واکسنی خالص، ایمن و مقرون به صرفه تولید کنیم.

چاکریان گفت: با توجه به این واقعیت که بسیاری از افراد کلسترول بالایی دارند، تخمین زده می‌شود که اگر همه از درمان‌های بازدارنده PCSK9 استفاده کنند، این کار سیستم درمانی را ورشکست می‌کند.

او تخمین می زند که واکسن او می تواند ارزان تر از 100 دلار در هر دوز باشد، زیرا با یک باکتری ساده و نسبتا ارزان ساخته شده است.

چاکریان در نهایت گفت: امیدواریم در 10 سال آینده این واکسن را در دسترس عموم قرار دهیم.

(زیرنویس تصویر: واکسن جدیدی که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه نیومکزیکو ساخته شده است، راه حلی مقرون به صرفه و موثر برای درمان کلسترول بالا ارائه می دهد. این رویکرد نوآورانه که ارزان‌تر از مهارکننده‌های PCSK9 موجود است، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی در سراسر جهان تأثیر بگذارد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.