ساخت پانسمان هوشمند برای درمان زخم های مزمن

 پانسمان آزمایشی هوشمند جدیدی طراحی شده است که با شناسایی زخم های مزمن به درمان آنها و جلوگیری از وقوع شان کمک می‌کند.

 پانسمان آزمایشی هوشمند جدیدی طراحی شده است که با شناسایی زخم های مزمن به درمان آنها و جلوگیری از وقوع شان کمک می‌کند.

به گزارش تکناک، این پانسمان به شکل یک چسب الکترونیکی چسبیده به پوست، در موسسه فناوری کالیفرنیا توسط تیمی به سرپرستی پروفسور وی گائو ساخته شده است.

زخم‌های مزمن مانند زخم‌های پوستی دیابتی در صورت عدم درمان می‌توانند عفونی شده و در نهایت منجر به قطع عضو یا حتی مرگ گردند.

این پانسمان هوشمند شامل یک بستر پلیمری انعطاف پذیر، قابل کشش و زیست سازگار است که در سطح زیرین آن مجموعه ای از الکترودهای حسی، یک جفت الکترودهای مدوله شده با ولتاژ و یک لایه هیدروژل حاوی دارو قرار دارد.در بالای آن بستر، یک برد مدار چاپی کوچک و انعطاف پذیر نصب شده است که حاوی وسایل الکترونیکی مانند باتری، تراشه بلوتوث و سنسور دما است.

پس از قرار گرفتن مستقیم این پانسمان هوشمند روی محل زخم، این پانسمان به طور مداوم از حسگرهای خود برای بررسی غلظت مواد شیمیایی مانند اسید اوریک، آمونیوم، گلوکز و لاکتات استفاده می‌کند. به علاوه تغییرات pH و دمای زخم را بررسی می‌کند که همگی نشانه‌های عفونت یا التهاب هستند.

اگر چنین نشانه هایی شناسایی شود، پانسمان هوشمند با ارسال یک هشدار به تلفن یا دستگاه دیگری که قبلا به آن متصل شده پاسخ می دهد. همچنین از الکترودهای مدوله شده با ولتاژ خود برای تحریک آزادسازی دارو از هیدروژل و انتقال جریان الکتریکی با ولتاژ پایین به بستر زخم استفاده می‌کند و رشد مجدد بافت جدید را تحریک می‌کند.

این فناوری در محیط آزمایشگاهی انجام‌شده روی موش‌ها، در انتقال دقیق داده‌های وضعیت زخم، کشتن باکتری‌های مضر مانند E. coli و سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌های مزمن مشابه زخم‌های پوستی دیابتی موفق بود. اکنون برنامه‌هایی برای آزمایش‌های انسانی این فناوری در حال برنامه ریزی است.

گائو گفت: ما این اثبات مفهومی را در مدل‌های حیوانی کوچک نشان داده‌ایم، اما در ادامه راه، می‌خواهیم پایداری دستگاه را افزایش دهیم و همچنین آن را روی زخم‌های مزمن بزرگ‌تر آزمایش کنیم، زیرا پارامترهای زخم و ریز محیط ممکن است در مکان‌های مختلف متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.