ساخت پوست هوشمند برای ربات های فضایی

موسسه فناوری دانمارک توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) انتخاب شده است تا پوست هوشمندی را برای استفاده بازوهای رباتیک در فضا مهندسی کند.

به گزارش تکناک، همانطور که ربات‌ها همچنان در سرتاسر جهان ظاهر می‌شوند، در فضا نیز در مرکز توجه قرار می‌گیرند. برای اینکه ماشین‌ها بتوانند در فضا به خوبی عمل کنند، نیاز است که با همکاران انسانی خود هماهنگی مناسبی داشته باشند و همچنین قادر باشند در مقابل سختی‌هایی مانند تشعشعات، فشار کم و نوسانات شدید دما مقاومت کنند.

کریستین دالزگارد، مشاور ارشد از DTI گفت: ما یک پوست هوشمند طراحی و آزمایش خواهیم کرد که ربات ها را برای اکتشافات فضایی آینده آماده تر می کند. این توسعه شامل آزمایش سنسورهای سطحی پیشرفته و پانل‌های هشدار است که می‌توانند ربات‌ها را قادر به شناسایی و جلوگیری از برخورد احتمالی با اشیاء در محیط کنند. این فناوری آنها را به کمکی قوی و ایمن برای فضانوردان در فضا تبدیل می کند.

محققان قصد دارند یک پوست هوشمند جدید با طراحی ویژه برای ربات‌های ساخته شده از مواد نرم بسازند که می‌تواند همراه با قطعات الکترونیکی که مستقیماً روی پارچه چاپ می‌شود، به‌صورت سه بعدی چاپ شود. فرآیند مهندسی پوست، آن را برای استفاده در فضا ایمن می‌کند و به ربات‌هایی که از آن استفاده می‌کنند این امکان را می‌دهد تا وظایف مختلفی را انجام دهند.

دالزگارد گفت: ما باید موادی را بررسی کنیم که می توانند از آن ها در برابر گرد و غبار، تشعشع و تغییرات زیاد دما محافظت کنند. از طریق استفاده از پرینت سه بعدی مدرن و لوازم الکترونیکی چاپی، فرآیندهای جدید تولید تجهیزات فضایی را نیز معرفی خواهیم کرد.

محققان استدلال می کنند که این پیشرفت به دستگاه هایی منجر می شود که می توانند به فضانوردان در فضا کمک کنند.

پتانسیل زیادی برای ربات ها در فضا وجود دارد، جایی که آنها می توانند در همه چیز از آزمایش های علمی گرفته تا تعمیر و نگهداری در ایستگاه های فضایی و استخراج منابع ارزشمند کمک کنند. جیکوب کورتبک، مدیر Printed Electronics از DTI گفت: فرستادن ربات به جای انسان هم ارزانتر است و هم خطر کمتری دارد. اما این امر مستلزم آن است که بسیار قوی باشند.

تحقیقات درباره اینکه چگونه می‌توانیم مرزهای کمک ربات‌ها در فضا را جابجا کنیم هیجان‌انگیز خواهد بود.انتظار می‌رود بخش اول پروژه توسعه در مارس 2024 تکمیل شود.

در حال حاضر، پروژه های متعددی در حال انجام است و در آن ها پوست هوشمندی برای ربات ها تولید می شود که نه تنها خود ترمیم شونده است، بلکه به ماشین ها اجازه می دهد تا حس لامسه را نیز حس کنند.

تیمی از دانشمندان ادینبورگ پوست الکترونیکی هوشمندی را مهندسی کرده‌اند که ادعا می‌کنند برای اولین بار سطحی از خودآگاهی فیزیکی شبیه به سطح خودآگاهی انسان‌ها و حیوانات را به ربات‌ها می‌دهد. در همین حال، دانشمندان دانشگاه استنفورد یک پوست الکترونیکی مصنوعی چند لایه خود ترمیم شونده اختراع کرده‌اند که از واقعیت تقلید می‌کند و به ربات‌ها اجازه می‌دهد احساس انسانی داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.